Парламентът реши бюджетът да отпусне 86.1 млн. лв. за довършване на магистрала "Люлин"

Народното събрание реши държавният бюджет да отпусне допълнително около 86 100 000 лева за дофинансиране на строителството и надзора на автомагистрала "Люлин", заради удължаване на срока за изграждането й през 2011 г.
Мерките за приключване на проекта са залегнали в доклад на Агенция "Пътна инфраструктура", който парламентът подкрепи със свое решение, след около два часа дебати и удължаване на пленарното заседание, информира БТА.
В документа се посочва, че за тази година ще бъдат необходими 62.586 млн. лева повече.
За приключването на проекта и усвояване на парите от програма ИСПА, чийто срок първоначално е в края на тази година, е необходимо да се подпише допълнително споразумение към договора с изпълнителя.
В него трябва да бъдат заложени нужният финансов ресурс и мерките за ускоряване на проекта, е записано в доклада.
Срокът за завършване магистралата се фиксира на 15 май 2011 г.
Изпълнителят се отказва от всички предявени до момента искове, свързани с удължаване на срока и приема възложителят да му изплати 32 млн. евро като крайна и пълна компенсация.
В доклада се прави анализ на основните рискове и последици за проекта, сред които неусвояване на голяма част от средствата по програма ИСПА, налагане на финансови корекции от ЕК, както и възможността изпълнителят да поиска от българската страна повече пари от предварително договорените.
Като опасност се отчита и евентуално незавършване на строителството на магистралата като част от европейските коридори 4 и 8.
Дебатът в пленарната зала бе насъчен към това дали чрез решение на парламента депутатите трябва да определят как ще се разпределя бюджетът.
Депутатите от левицата Петър Мутафчиев и Меглена Плугичева, както и Екатерина Михайлова от Синята коалиция и Корман Исмаилов от ДПС бяха против парламентът да взема отношение между страни, които се договарят. Според тях това е работа на правителството и не следва да се прехвърлят отговорности.
Министерският съвет е колективен орган и може да взема рискови решения, когато са законосъобразни, заяви Петър Мутафчиев. Според него няма гаранция, че и след отпускане на допълнителната сума, турският изпълнител ще предаде магистралата в срок.
Бившият вицепремиер по европейските фондове Меглена Плугчиева отбеляза, че през 2008 г. проектът за магистралата е бил изваден от ЕК от списъка на рисковите проекти.
Агенция "Пътна инфраструктура" в момента търси възможност да осигури 86 млн. лева чрез актуализацията на бюджета, но няма гаранция от финансовия министър Симеон Дянков, заяви Плугчиева. Тя добави, че никой не е против завършването на магистралата, но не може всички проекти по европейските фондове да се разглеждат от парламента.
Срещу отпускането на допълнително финансиране от бюджета по този начин се обяви и Екатерина Михайлова от Синята коалиция. Допълнителната сума, според нея, трябва да бъде предложена и записана между първото и второто четене на актуализацията на бюджета, срокът за което изтича утре.