Workbox Studio: Разглеждаме дизайна като съвкупност от технологии, форми, материи и цветове
Четете в брой 4 на сп. ГРАДЪТ
Пълният текст - в брой 4 на сп. ГРАДЪТ
Мария Бозвелийска
Основната ми задача в Workbox Studio е да организирам и управлявам реализацията на дизайн концепции. Имам финансово образование и специализация по конструктивен проектен мениджмънт. Пълно удовлетворение от работата си получавам, когато изпълнението на проекта припокрие напълно идеята и когато клиентите ни се припознаят с новото си място и са щастливи с него.
Светломир Колев
Завършил съм „Интериорен дизайн”, специализирал съм „Дизайн в архитектурна среда” и „Продуктов дизайн”. Целта на работата ми е да изграждам концепции в услуга на обществата с поглед към бъдещето.
- Може ли най-напред да представим бизнес историята и специализацията на вашето студио?
- Ние сме сполучлива комбинация от творчески отдаден на интериорни решения дизайнер и прагматично ориентиран проeктен мениджър. Идеята за Workbox се появи през 2016 г. след запознанството ни като две страни на един проект - аз като проектант, а Мария като инвестиционен контрол. Когато тя ми се обади няколко месеца по-късно с вече обмислена стратегия как да действаме като екип, бяхме единодушни, че можем да сме изключително полезни на управители и собственици на компании, които споделят виждането ни за добре обмислена и здравословна работна среда, но нямат време, опит и хора, които да реализират подобен проект. Фокусирахме се върху работните и бизнес пространствата, защото сме сигурни, че там можем да сме най-полезни с опита и енергията си. Обикновено това са мащабни и със строго фиксиран бюджет проекти, сложни за организиране пространства, които изискват дизайнът да върви ръка за ръка с добра организация, отлично планиране и изучаване вътрешните процеси и нужди на компанията. Нашият модел позволява много ранни финансови прогнози относно реализацията, което пък от своя страна е един добър навигатор за проекта още в идейната му фаза.
Пълният текст - в брой 4 на сп. ГРАДЪТ
- Как стартира работата по един интериорен проект? Какво искат инвеститорите?
- Винаги стартираме със среща с инвеститора. Обсъждаме какви задачи и очаквания възлагат на дизайна, с какви проблеми се сблъскат в ежедневието, обитавайки офиса. Говорим за функционалната структура, действаща в компанията, потоците на комуникация между отделите, появилите се във времето социални групи и техните интереси, за да открием има ли неосъзнати потребности или проблеми, които ние като професионалисти ясно отличаваме и решаваме чрез дизайна и реализацията му. Прекарваме известно време в офиса на клиента, наблюдавайки какво и как се случва там през деня. Това ни е изключително полезно при изграждане по-късно на концепцията за зонирането.
Клиентите ни винаги осъзнато или неосъзнато дават посоката на дизайна. Ние се явяваме своеобразни медиатори в търсенето кои са приоритетите и конкретните задачи за постигане.
Две са основните задачи, които поставят инвеститорите - интелигентно интегриране на корпоративната идентичност в пространството и създаване на по-добра среда за служителите или представители на общността. Опитваме се да разглеждаме дизайна като съвкупност от технологии, форми, материи и цветове в материалния свят; звук светлина и климат - в нематериалния. Така е по-лесно и на инвеститора да маневрира в проекта.
Пълният текст - в брой 4 на сп. ГРАДЪТ
- Какви са изискванията към съвременната офис среда – разпределения, отделни зони, светлина, шум, възможности за комуникация между членовете на екипа и с външни компании?
- Съвременните офис пространства са динамични и носят характера на компанията и нейния екип. Те трябва да отговарят на все повече нужди: през деня да обслужват стандартния работен процес, след работно време да създават условия за неформални събития - срещи на екипи, спортни и релакс занимания. Това прави задачата ни много отговорна и ни дава безкрайно поле за творчество. Бързо развиващите се бизнеси предпочитат отворените работни пространства заради гъвкавостта, която те предлагат. При тях винаги има обособени кътове (hubs) за разговори с различна големина и оборудване, които в зависимост от изискванията за конфиденциалност са затворени или са организирани чрез своеобразни акустични прегради. За да отговорим на нуждите за променливи по големина индивидуални пространства, търсим варианти за лесно премодифициране на залите с подвижни стени. Така е възможно да се организират събития за цялата компания, които са до 2-3 пъти в годината, като същевременно през по-голямата част от времето тези зони са модифицирани на множество малки помещения за Face to Face срещи, лични разговори, онлайн конференции и индивидуални разговори с клиенти. Релакс зоните са неделима част от модерните офиси. Те лесно се трансформират в неофициални работни места и допринасят за разнообразието в процеса на работещите. Кътовете за хранене са още едно място за неформални срещи на целите екипи. Тенденция, най-вече при IT компаниите, е осигуряване на помещения, предназначени за игри или фитнес, като търсеният ефект е повишаване на ефективността на служителите чрез осигуряване на разнообразие от дейности, които за кратко ги отвличат от цикличността.
Светлината е от критично значение за правилното протичане на всеки работен процес. Винаги ѝ обръщаме специално внимание. От разпределението, в което работните зони са разположени максимално близо до естествената светлина, през заседателните зали, локирани в по-тъмните части на пространството, до възможностите за регулиране на силата на осветлението и на светлинната температура за създаване на максимален зрителен комфорт през деня.
Шумът е често неосъзнат и подценяван проблем. Той обикновено се появява, след като вече мястото се обитава. И тогава е трудно да се намерят подходящи решения, които да се внедрят безболезнено и естетически адекватно. Ние се опитваме да предотвратим акустичните проблеми още на ниво идеен проект. Отделяме нужното внимание да запознаем клиентите си с последствията, които носи акустичният дискомфорт, и колко рационално е да се предвидят средства за третиране при самата реконструкция. За всеки проект се допитваме до специалист по акустични решения, влагаме подходящи материали и разработваме системи от акустични елементи.
- Какви са елементите, с които работите? Какъв е подборът на използваните материали и продукти?
- Една от важните задачи за нашия проектен мениджмънт е постоянният контакт с производители, вносители, доставчици на материали и изделия в сферата, в която работим. С нестихващо любопитство изучаваме новостите при отделните продукти и спецификите за монтажа им. Консултациите за всеки отделен проект, които правим с професионалисти, имат основно значение при избора на конкретен материал. Работим в среда на невероятно разнообразие на продукти и липсата на контакт с фирмите, които ги дистрибутират и познават, може още на ранен етап да превърне един проект в морално остарял.
Случва се при залагането на даден материал, цвят, продукт да се сблъскаме с предразсъдъци. Когато клиентите ни се доверят, се радват на ефекта, който сме постигнали заедно.
- Каква е гледната точка на бизнеса и изискванията за съотношение цена - качество?
- Бизнесът винаги търси оптимални варианти. Често има 2-3 приоритетни позиции, с които не прави компромис. Всеки проект е едно предизвикателство – как да решиш всички задачи, които стоят пред дизайна, с качествени и галещи окото детайли при фиксирано бюджетно ограничение. Тук е важната роля на Мария. За да се вместим в бюджета, първо го изготвяме, след това заедно с номинираните изпълнители разработваме варианти за изпълнение и стартираме процеса със стриктен график. Целите, които си поставяме за всеки проект, са цялостно изпълнение на одобрената концепция без орязване на елементи от нея и реализация в рамките на приетия в началото бюджет.
Пълният текст - в брой 4 на сп. ГРАДЪТ
- Откъде черпите вашето вдъхновение – буквално и преносно?
- Вдъхновението буквално ни засипва. То идва от градската среда, от социални ситуации, от самото задание, от вътрешни генеративни процеси, от бъдещето. Идеята винаги е обща проекция на дизайнера, проектния мениджър и инвеститора, а породилото се колективно съзнание е изключително мощен източник на идеи. При формообразуването използваме сюжет, който е в постоянна комуникация с обитателите и им влияе по спонтанен начин, без да се натрапва. Това се случва през архитектурната композиция, материалите, светлината и повърхностите. Стараем се да пренесем нашия професионален опит с помощта на изкуството и естетиката в работните пространства.
Често доразработваме и след това вписваме идеи на клиентите ни. Вдъхновява ни възможността да ги направим участници в процеса и да преживеем този опит заедно. Архитектурата и дизайнът са инструмент за влияние. Надяваме се, че с проектите си даваме най-доброто от нас като хора и успяваме да повдигнем духа на обитателите.
Изключително много ни вдъхновяват отделните материали. Често се случва още при първия разговор да сме сигурни кой ще бъде основният материал в проекта.
Най-голямото ни вдъхновение идва от контакта с хората и техния стремеж към перфектна среда.
- Какви са проектите, по които работите в момента или в близко бъдеще?
- В момента разработваме дизайн концепция на experience център за системи за отопление и охлаждане. Заданието ни включва да създадем пространство, отличаващо се с модернистична простота, презентиращо по неповторим начин чрез преживяване тези системи. Инвеститорът на проекта е официалният представител за България на марка Hitachi в направление "Климатични инсталации", както и един от основните представители на Daikin за страната. Предстои реализацията на проекта.
FB - Workbox Studio Bulgaria
Instagram: workboxstudio
Пълният текст - в брой 4 на сп. ГРАДЪТ