Residential forum 2019: Нови сгради, инвестиционни проекти, пазар на недвижими имоти
Добре замисленият и качествено реализиран проект ще има успех

Хубаво е, когато се търси развитието на даден район да се мисли глобално - не може един продукт да има чудесно качество на строителство, а да няма инфраструктурна обезпеченост. Ние сме от инвеститорите, които строят и остават - за нас добавената стойност на комплексите с контролиран достъп е поддръжката. Без нея каквото и да се построи се губи. Нашите клиенти идват с намерението да плащат и получават определена услуга. В Закона за етажната собственост не са засегнати детайлно комплексите с контролиран достъп, а трябва да се поработи сериозно в тази посока. В „Малинова долина“ се получи леко презастрояване, но когато продуктът е замислен добре, строи се плавно и бавно, той ще има успех. От друга страна, имотите, които са надценени, след време стигат до нормалната си цена. Южно-източната част на София е една от най-застрояваните зони, коментира Румен Величков, търговски директор, Residential Park Lozen по време на панел 2 от събитието Residential Forum 2019.
Пазарът на имоти в София е много различен от всеки друг, но останалите големи градове започват да достигат темповете на столицата. През призмата на ваканционните имоти, самите клиенти не търсят такива, които да обитават само през летния период. Хората вече мислят в насока - колите под земята, хората на земята. Локацията остава най-важният фактор, но когато концепцията е добре разработена всеки един проект ще бъде печеливш. Добрите инвеститори успяват да усетят момента и да насочат усилията си в такива пазарни ниши, че да покрият изискванията на клиентите. Не повече от 15 % от клиентите ни използват някаква форма на външно финансиране. Все още се харчат едни налични средства и не се е стигнало до там - да се използва кредитния ресурс на банките. Надявам се още 3-4 години да има силен пазар, подчерта инж. Павел Тенев, директор строителство, “Green Life City Home”.
Жилищният пазар ще се развива, той е навлязъл в една много зряла фаза – срещу нас е едно търсене, което е много по-информирано. Хората вече търсят среда и не правят компромис с локацията си. Това стимулира инвеститорите да инвестират в иновативни и устойчиви проекти. Жилищния ни комплекс Fohar е такъв комплекс. Това е продукт за съвременния човек. Той поставя компанията в сегмента на умните домове. Технологиите са неразделна част от нашето ежедневие – собственика ще може сам да контролира сигурността, отоплението и др. В същото време апартаментите ще са с необходимата инфраструктура да се добавят всякакви функции като контрол на осветлението. Хората все повече търсят здравословен начин на живот и спокойствие, а нашият проект се намира в полите на Витоша. Локацията е само на 15 мин. от центъра на София - изключително комуникативна. Fohar е затворен комплекс - това е една тенденция, която става все по-популярна в цяла България. Вече правим резервации, а проектът е в начална фаза на продажбите. Клиентите търсят една по-добре структурирана среда, а инвеститорите се насочват към това да предлагат по-качествени и смислени продукти, бяха думите на Евгения Диканска, изпълнителен директор, Europroperty.
Основен фактор, които влияе на пазара на жилищните площи са банките. Трябва да се отчете тяхната политика, защото възможността им за финансиране изключително много допринася за развитието или забавянето на сектора. През 2019 виждам един възходящ тренд на развитие на пазара. Експертите очакват, че ако се увеличават лихвените проценти, това ще има ефект върху развитието на сектора. Преди кризата банките имаха изключително отворена политика за раздаване на кредити. Много случайни фирми и предприемачи влязоха в сектора поради лесното финансиране. Това доведе и до спекулативното повишаване на цените. Някои от банките имат склонността да финансират свои проекти и това ще се отрази на техния рейтинг. През 2019 очаквам една по-строга фискална политика. Все по-голямо е търсенето на комплекси от затворен тип, а средата на живеене определя това търсене - сходен социален кръг – млади семейства искат да живеят с други такива. В София голяма част от нашите клиенти, над 70%, използват ипотечно кредитиране. Това, че банките ще бъдат по-взискателни към инвеститорите дава сигурност за самия клиент, а нашата статистика сочи, че на пазара излизат все по-добре платежоспособни клиенти, отбеляза Иван Горанов, управител, Smart Consultants.
Това, което ние като изследване сме направили относно динамиката и развитието на пазара е, че има обективна необходимост от жилища. Много цифри се дават, но миналата година са въведени в експлоатация 8 хил. жилищни единици. Всяка година столицата се увеличава с между 15-20 хил. жители - по неофициални данни. В София, само от новодошлите хора, има необходимост от 8 хил. жилищни единици. Съществува сграден фонд, но той не е най-атрактивният и се търсят предимно сгради ново строителство. Ние сме оптимисти за пазара през 2019 г. Растежа на цените няма да е голям и непрекъснат – очаква се той да е 5 %. Клиентът не купува на всяка цена и не гледа само жилището – той иска околни пространства, инфраструктура и т.н. В България трудно се отпуска кредит за жилищно строителство, а през 2019 г. очакваме стабилизиране на цените, но повишаване на качеството на проектите, каза Георги Шопов, председател на Националната асоциация на строителните предприемачи (НАСП).
Последните три години много добре се оформя слой от клиенти - по-претенциозни и с изисквания към продукта. Сега вече хората искат да видят нещо конкретно - ние като компания сме ориентирани в по-мащабни проекти и можем да осигурим среда. Пловдив излиза на първите страници като разрешения за строеж – това е преувеличено и идва от факта, че проектите са по-малки. Второ, има един естествен лаг на забавяне на строеж - обикновено между 35-50% от площта започват да се строят през следващите 12 месеца. Наблюдава се едно естествено търсене и цените растат много бързо. Най-ползотворното от това е, че се позволява на инвеститорите да направят по-качествен продукт, посочи Мартин Драгоев, директор “Инвестиции и продажби”, Galaxy Investment Group.
Циклите на пазара ги има и ние ги контролираме по някакъв начин. Всички ние трябва да си дадем сметка, че пазара се влияе ужасно много от това, което предлагаме. Клиентите не са претенциозни – те са по-информирани. Пазара си има неговата икономическа страна, но ние като инвеститори трябва да си дадем сметка, че най-важен е продуктът, който предлагаме. Не бих се съгласил с мнението, че в Бургас и района строителството е само ваканционно. Хората все повече купуват имоти – апартамент и къщи, за да прекарват по-голяма част от времето си там, дори за постоянно живеене. Ние обръщаме внимание на потребностите на клиента. Пазара в Бургас е стабилен и се наблюдава растеж, а наличието на индустриален парк и това, че Бургас има добри транспортни връзки, води до привличането на все повече инвеститори. Банките са станали доста детайлни във всяко едно нещо, което отдавам на мониторинга, които им се случва в момента. Преди години за около месец се отпускаше доста сериозен кредит. Нашите комплекси се използват и за живеене, и за инвестиция. Бих казал, че тенденцията при нас е хората да купуват със собствено финансиране. Руснаците са основните купувачи на пазара по морето, другият профил са българските граждани, който искат да сменят обстановката или града за живеене, коментира инж. Венцислав Кръстев, управител, „Артстрой 1 Кънстракшън“ ЕООД.
Основният принцип, които се прокрадва е да строим и продаваме, но искам да ви насоча към принципа строим и оставаме. Този принцип отваря вратата на сериозни приходи за инвеститорите. Нашето решение Fm Center се използва в огромни мултифукционални комплекси в Турция. Там строителната компания изгражда обекта с идеята, че дълго ще го управлява. Когато обитателите влязат в жилищата си, те ще получат висококачествена услуга по поддръжка на средата извън техните жилища. Чрез нашия продукт Fm Center могат да се правят много важни изводи и анализи и най-вече да се предложат допълнителни услуги, които водят до допълнителни доходи. В Турция имат програма от ден първи на проекта, а бизнес плана на един от комплексите, в които участваме, е за 5 год. напред. Една сериозна част от приходите се пада на допълнителните услуги, а другата е в оптимизацията на поддръжката, каза Веселка Данчева, управител, СентърМайн.
Модератор на този 2 панел бе доц. д-р Маню Моравенов, MRICS, преподавател "Финанси на недвижими имоти", ВУЗФ.