Новият арт-център в Англо-американското училище
Четете в новия брой 5 на сп. ГРАДЪТ
Четете пълния текст в брой 5 на сп. ГРАДЪТ
УЧИЛИЩЕТО
Англо-американското училище е разположено в югоизточната част на София, в район Панчарево, м. Детски град. Училището функционира в тази сграда от 2006 г., когато е завършен първият етап на строителството. През 2012 г. е реализирано разширение с нов учебен корпус и спортен блок. През 2017 г. теренът на училището се разширява от 70 000 кв.м на 80 000 кв.м с цел увеличаване на училищната база с нови 6500 кв.м площ, включваща: театрален комплекс с поддържащи зони, ново крило класни стаи за средно и гимназиално училище, ново крило класни стаи за основно училище. Основен акцент при разширението на училищната база е изграждането на нов арт център, представляващ първокласна мултифункционална сграда с оптимална експлоатационна ефективност. Стимулирането на творческата дейност на учениците е от важните приоритети на училището.
Четете пълния текст в брой 5 на сп. ГРАДЪТ
АРТ ЦЕНТЪРЪТ
Арт центърът представлява двуетажна сграда с междинно ниво и сутерен. Основното ядро е театрална зала за представления, обучения, конференции и други. Оборудвана е с 328 амфитеатрално разположени места в основното пространство и 26 места на балкона. Амфитеатърът е съвременно съоръжение с възможност за приплъзване на редовете седалки и освобождаване на пространството за мероприятия. Към театралната зала са предвидени всички необходими обслужващи помещения (контролни кабини, работилница за декори, помещение за техника, звуко- и светлинни изолационни преддверия и др.). Застроената площ на арт центъра е 2340 кв.м, а РЗП е 4035 кв. метра. На приземното ниво са разположени няколко зали за обучение със звукоизолационни стени и прегради:
- зала тип „черна кутия” с подвижни трибуни, осигуряваща обучение на 108 ученици
- помещение „хор”
- помещение „оркестър”
- репетиционна зала.
На последния етаж са проектирани учебни зали за изкуства, дигитални изкуства, видеопродукция и конферентна зала. На междинното ниво е контролната кабина за театър „черна кутия”, стая на техника и други.
Четете пълния текст в брой 5 на сп. ГРАДЪТ
ЗЕЛЕНИ И ИНОВАТИВНИ ТЕХНОЛОГИИ
При проектирането и строителството на арт центъра са предвидени редица мероприятия, включени в спецификацията от дейности на LEED системата. Тук ще спомена някои от тях:
- осигуряване на водна ефективност на обекта чрез редуциране на употребата на вода с 20%.
Водната ефективност е осъществена чрез иновативна технология за използване на дъждовната вода. Заустването на дъждовната вода от сградата и околното пространство се осъществява в новопроектиран резервоар с обем 150 куб.м. Количеството вода, по-голямо от обема на резервоара, прелива в инфилтрационно съоръжение.
Четете пълния текст в брой 5 на сп. ГРАДЪТ
- Високоефективна сграда
Мероприятията и материалите за реализиране на тази цел са прецизирани във всяка част на проекта и строителството и включват оптимизирана планировка, добра топлоизолация с подходящи материали, прилагане на дървена дограма с нискоемисионно стъкло, отопление на сградата с пелети, засилено управление на вентилация и климатизация, минимална енергоемкост на вложените съоръжения за инсталации и алтернативни източници на енергия (слънчеви батерии).
Намаляване ефекта на Heat Island за непокритите конструкции и покриви с цел намаляване въздействието върху микроклимата и човешкия и животински хабитат. За изпълнение на тези мероприятия са предвидени материали за настилки на откритите пространства с подходящи коефициенти на слънчево отразяване и покритие на част от паркоместата.
- Качество на средата в затворените пространства
За целта се прави постоянен мониторинг на свежия въздух, повишена е вентилацията, използвани са нискоемисионни материали, както и такива със засилени акустични характеристики. Системите за осветление и топлинен комфорт са висок клас и автоматизирани. Максималният достъп на дневна светлина и гледките от помещенията към външното пространство допринасят допълнително към качеството на средата.
ДР. ТИМ ФРИЙЗ (директор) и МАРЧЕЛА ИГНАТОВА (бизнес мениджър):
УЧИЛИЩЕТО Е ПРОЕКТИРАНО ДА РАЗВИВА ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИЯ ДУХ
Какви са целите и очакванията ви за работата на новия арт център? По какъв начин той се вписва в цялостната образователна дейност на комплекса?
Марчела Игнатова: През последните години учебната програма по изобразително изкуство, музика, танци, роботика, трудово обучение се разгърна в по-големи мащаби и там, където се изучаваха тези предмети, стаите не бяха подходящи. Налагаше се представленията да се правят в гимнастическия салон, защото сцената беше малка и пространството не можеше да събере родителите. Затова се стигна до решението да се построи арт център, като се даде възможност на тези програми да се развиват в нормална учебна обстановка.
Др. Тим Фрийз: Нашият арт център “Рила” (Rila Renaissance Centre) е създаден, за да отговори на нуждите на общността за по-обширно пространство за представления и събития. Идентифицирана беше и необходимостта от разширяване на учебната програма и образователни пространства за сценични изкуства, визуални изкуства, дизайн и технологии. В сърцето на арт центъра е театърът “Рила” с 350 места. Той е впечатляващо оборудван, за да осигури провеждането на представления и конференции.
Освен това пространството на театъра е гъвкаво и лесно за използване за ежедневните нужди на общността като ученически събрания, родителски срещи, работни срещи и презентации. Ако посетите кампуса на Англо-американско училище, ще видите, че пространството е много важно за нас. Сградите на училището са проектирани така, че да дават възможност за създаване на специфични зони в класните стаи и в целия кампус, в които учениците могат да работят в малки групи по голямо разнообразие от проекти. Тези пространства дават възможност на учениците да работят с по-голяма независимост, спокойно да развият способността за решаване на проблеми и своя изследователски дух.
Този подход на обучение, базиран върху ученическата активност, бе не по-малко важен при проектирането на арт центъра. И тук ще намерите големи пространства със специфични зони за ученици, които да изследват и учат. Например в нашата зона за дизайн и технологии има класни стаи, посветени на дигиталния дизайн и 3-D печат, помещение за роботика и напълно оборудвана работилница с комбинация от традиционни ръчни инструменти и сложни електроинструменти. Същото може да се каже и за образователните пространства за графичен дизайн, театър, визуални изкуства и музика. Навсякъде се стремихме да съчетаем принципите на гъвкавост с най-добрите технологии.
Като инвеститори какви бяха основните ви изисквания към проектантите за бъдещата визия на центъра за изкуства? На какво държахте най-много при проектирането и реализацията?
Т.Ф.: Зададохме доста взискателен списък с изисквания на главния ни архитект Дианта Корзун (gbA, Върмонт, САЩ). Както споменах, имахме конкретни цели да отговорим на нуждите на общността и да подобрим нашите учебни програми за изкуство и дизайн. Искахме също да запазим значението на пространството и гъвкавото му използване в целия кампус. И не на последно място си поставихме някои доста високи цели като получаване на златен LEED (лидерство в енергийния и екологичен дизайн) сертификат. Не искаме да загубим нито един учебен ден по време на 18-месечния период на строителство и да гарантираме, че новата сграда ще се впише хармонично в красивия ни кампус. В допълнение на всичко гореизброено възложихме на архитектите да увеличат капацитета на паркинга и да подобрят потока на трафика през кампуса. Стремим се да бъдем възможно най-добрите в работата си и сме горди, че нашите ученици с нетърпение очакват да дойдат в училище. Затова всяка значителна промяна в училищната среда е внимателно обмислена. Търпението на нашите архитекти по време на консултациите с ученици, служители, родители и местни експерти беше от жизненоважно значение за успешното завършване на арт центъра. По време на реализацията на арт център “Рила” беше важно да останем фокусирани върху развитието на кампуса преди всичко като място за обучение. Гъвкавостта на нашите образователни пространства е ключов компонент за успеха в Англо-американско училище. За нас да останем гъвкави означава да бъдем толкова подготвени, колкото изобщо можем да бъдем за едно непредсказуемо бъдеще.
Какви са бъдещите ви планове за развитието на базата на Англо-американското училище?
Т.Ф.: Въпреки че имаме дългосрочни планове да продължим физическото развитие на кампуса, централната част на стратегическия ни план е да направим базата по-широко достъпна за софийската общественост. Със своите съвременни съоръжения кампусът на Англо-американско училище предоставя възможности за различни потребителски групи в областта на изкуствата, технологиите, дизайна и спорта.
М. И.: Тъй като съвсем скоро открихме арт центъра, засега ще видим първо как ще се експлоатира сградата. За нас е по-важно какво изисква учебната програма като ресурси и тогава се взима решение как да се оптимизира базата, за да дадем най-доброто като обучение на учениците.