Министър Гроздан Караджов: Бързо, качествено, законно!
Така ще се строи и ремонтира вече в България. И няма значение дали става въпрос за магистрали, третокласни пътища или малки улички в общини. Цената и сроковете ще бъдат ясно записани и гарантирани с договори, възложени с открити обществени поръчки. Порочните инхаус възлагания, които доведоха до невероятен хаос в пътното строителство, вече няма да се прилагат.
Знам, че за мнозина това звучи невероятно. Знам и че няма да е лесно, като се има предвид тежкото наследство от дългосрочни договори за милиони с неясни ангажименти и минимални гаранции. Знам, че ще има обективни пречки и откровен саботаж, особено от фирми-фаворити на досегашната власт, които са били абонирани за апетитни поръчки. Но все някога трябва да се започне. Защото иначе ще продължим да харчим огромни пари за лоши пътища.
И това не са намерения за далечното бъдеще. Още през тази година планираме да ремонтираме над 3000 км пътища и съоръжения на обща стойност 2,8 млрд. лв. Предложенията за най-належащите за ремонт пътни участъци са подадени от ръководителите на областните пътни управления в страната и обхващат 2917 км пътища и 163 км магистрални участъци в лошо състояние. Списъкът ще бъде качен на страницата на МРРБ. Там ще бъдат отразени и обявените обществени поръчки, кой ги е спечелил, за колко и в какви срокове работата трябва да бъде свършена. Така всеки ще може да следи за изпълнението и да подава сигнали за евентуални нарушения. Защото когато се харчат публични средства, всичко трябва да е прозрачно, а не обвито в мъглата на някакви търговски, партийни или други тайни.
Общините също ще бъдат активно включени в модернизацията на пътната инфраструктура. И тук ще приложим напълно нов подход, който е традиционен за нормалните държави, но не и в България - комплексно решаване на проблемите по благоустройството. У нас обикновено ВиК разкопава улиците, заравя ги и си тръгва. След това идва АПИ и прави същото. После пристига я телеком, я някой друг, който отново копае и заравя. А хората месеци наред газят кал, прескачат дупки и дишат прах. Да не говорим колко излишни пари се харчат за копане и заравяне. Резултатът накрая е плачевен - улици с различни по големина и форма кръпки, дупки или цели кратери. За да се прекъсне тоя омагьосан кръг, ще създадем фонд за регионално развитие с 1 млрд. лв. капитал, в който общините ще кандидатстват с проекти за цялостно благоустройство, които ще се изпълняват едновременно.
Милиарди изтичат - в буквалния и в преносния смисъл на думата, и от ВиК дружествата. На места загубите при преноса на вода достигат до над 80%!?! В Европа средно този процент е 35! При това у нас говорим за съмнителна като качество вода на високи цени. Която уврежда здравето на гражданите и продънва техните джобове. Крайно време е да престанем да говори за тези проблеми само когато стане тежка авария или се обсъжда поредното вдигане на цените. Хората масово са недоволни, и то с право. Затова един от основните приоритети ще бъде изграждането на пречиствателни станции, намаляването на загубите и насърчаване на иновативните решения в тази сфера.
Тежкото наследство също ще бъде ревизирано. Вече е разпореден пълен одит на всички пътища от първи клас – тези, които поемат най-голямата натовареност, магистралите и инженерните съоръжения към тях. Извършва се и ревизия на текущия ремонт и поддръжка. Срокът за разплащане по извършените дейности през 2021 г., по които има спорове и дори се стигна до прокуратурата, е отложен до края на юни. През това време ще се направи проверка дали отчетеното е наистина изпълнено и какви суми всъщност трябва да се платят.
Ще се прекрати порочната практика в бюджета да се залагат смешни суми за поддръжка на и ново строителство на пътища, а в края на годината ударно да се раздават милиарди. Колкото пари се планират, толкова ще се харчат!
Един от големите проблеми, които заварих като министър, е, че законът масово не се спазва. Не само по отношение на пътното строителство, където рядко са издадени всички нужни разрешителни и са минати задължителните процедури. ДНСК например е издала множество заповеди за премахване на незаконно строителство, които не се изпълняват. Особено по Черноморието! Отсега нататък ще трябва да се спазват! И който си е правил оглушки, независимо дали е в държавната администрация или в частния бизнес, ще си понесе заслуженото. Ако държавата не спазва законите, как очакваме гражданите да го правят?!
Това са само малка част от идеите, които ще се опитам да реализирам като министър. Не знам дали и кога ще успея. Но знам, че сам нищо не мога да направя. Затова ще разчитам на идеи, подкрепа и помощ от всички, които искат да променим държавата и обществото, в което живеем.