Логистичeн център за DHL Express Bulgaria
Четете в брой 2/2019 на сп. ГРАДЪТ
Пълният текст - в брой 2 на сп. ГРАДЪТ
Инвеститор: "България Ер Меинтенанс" ЕАД
Архитект: "Енергопроект" АД, арх. Борислав Домусчиев
Конструктор: "Балмер Инженеринг" ЕООД, инж. Д. Мераков
Изпълнител: "Техноимпортекспорт" АД
Логистичният център е проектиран и изграден в съответствие с най-високите технологични изисквания и корпоративни стандарти, одобрени за всички обекти на групата Deutsche Post DHL Group. Обектът е изпълнен по проект build-to-suit и се състои от терминал с мецанин и три фингъра от южната страна с директен достъп на бусове, подземен паркинг за служителите, административна сграда и прилежащи площи, разположени на площ 12 800 кв.м.
Терминалът е с площ 3191 кв. метра, представлява едноетажна сграда с височина 10.50 м и към момента няма аналог в страната. В новото съоръжение се помещава високотехнологична автоматизирана система, която има капацитет на сортиране от 3000 пратки на час. Формата на сградата е правоъгълник с размери в основните направления 38.55 - 75.30 м. Конструкцията е сглобяема стоманобетонна - колони, греди и подови панели. Покривът е изграден от стоманобетонови носещи греди и послоен монтаж на трапецовидна ламарина, твърда минерална вата и ПВХ мембрана. Обезпечаването на естествена светлина в терминала е постигнато, като в покрива е заложена осветителна ивица (3.3 – 62 м) и 8 бр. самостоятелни люкове за димоотвеждане (1.5 – 2 м.) От северната страна на сградата са разположени 6 бр. товарни зони за зареждане на тирове с 6 бр. секционни врати и 7 бр. товарни зони за зареждане на бусове със 7 бр. секционни врати, с уплътнителни ръкави и нивоизравнителни рампи.Логистична база на DHL няма аналог в страната
Пълният текст - в брой 2 на сп. ГРАДЪТ
Логистична база на DHL няма аналог в страната
арх. Борислав Домусчиев, ръководител проект, "Енергопроект" АД
арх. Иван Тодоров, управите на "Техноимпортекспорт" АД
Кои бяха професионалните предизвикателства при проектирането на нов обект на световнa компания, лидер в логистичния сектор - логистична база с административна част и подземен паркинг за DHL?
- Всеки тип сгради има своите специфики и особености. На първо време бе необходимо изключително задълбочено проучване и анализ на изискванията на DHL Express, за да се осигури висококачествен продукт за компанията - световен лидер в областта на логистичните услуги. Логистичният център е проектиран и изграден в съответствие с най-високите технологични изисквания и корпоративни стандарти, одобрени за всички обекти на групата Deutsche Post DHL Group. Проектът е осъществен на принципа build-to-suit.
Какви са тенденциите при подобни логистични проекти?
- Един от основните принципи в логистиката и логистичните проекти е изборът на локация и обезпеченият комуникационно-транспортен достъп – звучи тривиално, но е 100% факт. В конкретния случай дейността на DHL Express Sofia е пряко и оперативно обвързана с въздушния транспорт. Основна цел пред проекта бе да осигури директен достъп на логистичната база до перона на летище София, глобална тенденция, налагана от Deutsche Post DHL Group.
Втората, но не по-малко важна тенденция, е преминаването към автоматизация на процесите. В новото съоръжение, което към момента няма аналог в страната, се помещава високотехнологична автоматизирана система с капацитет на сортиране от 3000 пратки на час.
Какви са особеностите на обекта?
- Обектът е изпълнен на принципа build-to-suit. Състои се от терминал с мецанин и три „фингъра“ от южната страна с директен достъп на бусове, подземен паркинг за служителите, административна сграда и прилежащи площи на площ 12 800 кв.м.
За пръв път обект, изграждан за DHL Express, предвижда подземен паркинг със 118 паркоместа под основния обем на терминала и административната сграда на кота -3.60, което води до специфично технологично решение за бетоновата плоча на кота ±0.00, така че да отговори на изискванията за товароносимост, приложими за всички обекти на световния лидер на логистични услуги.
В северозападната част на имота е изградена т.нар. обособена зона към зоната за сигурност на летище София, пряко свързана с технологичния процес на „Ди Ейч Ел Експрес България“ ЕООД , осигуряваща пряк достъп до перона на летище София за товаро-разтоварни дейности. Посредством тази зона пратките на DHL Express пристигат в зоната на сортиране директно от самолета. По аналогичен път пратките, обработени за изпращане, се товарят от терминала директно на самолета.
Непосредствената близост до оперативния перон на летище София с осигурен достъп до „зона въздух“ дава ключово предимство за бързината на доставките - обстоятелство от изключителна важност за дейността на „DHL Express България“.
Новоизграденият обект е отдаден дългосрочно под наем от инвеститора и собственик „България Ер Меинтенанс“. Реализацията на този проект дава възможност логистичната база, изградена за „DHL Express България“, да се превърне в един от най-големите разпределителни хъбове за куриерски доставки и карго в региона.
Как стартира работата по проекта?
- Процесът започна с конкурс от DHL Express Sofia през 2014 г. за изграждане на нова логистична база. Всяка от кандидатурите включваше подробно техническо предложение заедно с конкретна локация. В оспорвана надпревара с над 10 участника бе избрано предложението на „България Ер Меинтенанс“ ЕАД . Утвърденият инвеститор и собственик на територията „България Ер Меинтенанс“ ЕАД възложи управлението на проекта и изготвянето на архитектурния проект на нашия екип – „Енергопроект“ АД. Проектите по част конструкции и по отделните системи бяха разработени от „Балмер Инженеринг“ ООД. Стартирахме с обследване на територията, предпроектни проучвания и анализ на изискванията на DHL Express.
Пътят към изграждане на логистичната база бе дълъг, проведени бяха много координационни срещи и посещения на референтни обекти на Deutsche Post DHL Group.
Строителството бе извършено организирано и в изключително кратки срокове от главния изпълнител „Техноимпортекспорт“ АД и подизпълнителите от „МИКС Констракшън“ ООД. Въпреки напрежението и кратките срокове работният процес премина в дух на кооперативност и партньорство, за което благодаря на всички колеги.
Как ще коментирате най-успешните материали, системи и продукти, реализирани в обекта?
- Безспорно един от най-важните компоненти, „сърцето“ на логистичната база, е високотехнологичната автоматизирана система с капацитет на сортиране от 3000 пратки на час.
Важна роля с оглед на кратките срокове имаше изборът на сглобяема стоманобетонова конструкция за терминала.
С цел осигуряване на комфортен микроклимат и обезпечаване на изискванията за енергийната ефективност за ограждащата фасадна облицовка са използвани термопанели от минерална вата с дебелина 12 см. Цветовите решения са NCS S 0580-Y10R за терминала и съответно NCS S 1080-R за административната сграда.
Зоната за доставяне и зареждане на стоки от бусове и лекотоварни автомобили е на юг от халето. В нея са разположени 3 бр. т.нар. фингъри – PuD I, PuD II и PuD III, с 54 бр. ролетни врати за бусове с уплътнителни ръкави и претоварни мостчета. Фингърите са много специфични обемни елементи със стоманена носеща конструкция и изградени изключително съобразно оперативните изисквания на Deutsche Post DHL Group.
Офис пространствата са решени изключително ефективно и предлагат гъвкавост при оформяне на отделните единици.
Настилките на административните помещения са изпълнени от мокет и материали осигуряващи шумоизолация с оглед постигане на оптимално ефективна работна среда за всеки служител.
В този контекст е проектиран и изпълнен и окачен таван в офис помещенията, изграден от акустични пана.
Пълният текст - в брой 2 на сп. ГРАДЪТ
Как сградата се приобщава към зоната на летище София?
- Голямо архитектурно предизвикателство бе вписването и приобщаването на базата към общия облик на активно развиващата се зона около летище София. В момента яркият корпоративен образ на сградите от комплекса е лесно разпознаваем и е много активен елемент от пейзажа на територията на летище София.
В по-широк мащаб - какъв е вашият поглед към зоната, където е разположен проектът, а именно около летище София, нейното развитие и перспективи?
- Територията около летище София е притегателен център за изграждане и развитие на карго и логистични центрове. Комуникационно-транспортното развитие на зоната - изграждането на естакадата на бул. “Брюксел“ към Терминал 2, реконструкцията на бул. “Христофор Колумб“, допринася за увеличаване на инвестиционната активност и проектите в района. Стабилният ръст на карго транспорта и логистичните услуги и присъствието на много от компаниите - световни лидери в бранша, обуславят устойчиви перспективи за развитие на територията на летище София.
Пълният текст - в брой 2 на сп. ГРАДЪТ