Инж. Мартин Мъндев, "Фантастико Груп": Модерните логистични решения - в полза на потребителите и бизнеса
Вижте cтaтиятa в бpoй 5/2024 нa cпиcaниe ГPAДЪT
- Г-н Мъндев, логистичният център на „Фантастико“ е един от най-предизвикателните проекти, реализирани от компанията през последните две години. Какъв е мащабът на складовата база край Елин Пелин?
- Разширението на логистичния ни център е стратегически за компанията проект, защото ни дава възможност да продължим развитието на търговската си мрежа както в София, така и в други градове, като разширим асортимента от стоки, който предлагаме. Според нас това е едно от основните конкурентни предимства на супермаркети „Фантастико“. Този проект ни дава възможност да работим с по-голям асортимент стоки, които изискват различни режими на температурно съхранение, включително дълбоко замразяване, като продължим да осъществяваме стриктен контрол на качеството на продуктите. Разбира се, с разширяването на логистичните възможности оптимизираме процеса на доставки до търговските обекти, облекчаваме работата на редица наши доставчици, ще намалим и въглеродния отпечатък върху природата.
Новоизградената част всъщност е разширение на съществуващите складови съоръжения и се простира върху над 16 000 кв.м разгъната застроена площ, а заедно със съществуващата част вече разполагаме с около 36 000 кв.м обща логистична площ. Размерът на инвестицията надвишава 36 млн. лв.
На първия етаж на новоизградената част върху площ над 9000 кв.м е разположена хладилната част. На втория етаж са разположени складове за стоки и техническо оборудване, както и административна част, битови и технически помещения. Приемът и експедицията на стоките, изискващи специални температурни режими на съхранение, вече се осъществяват през 27 хидравлични рампи. Така общо рампите в склада стават 79. Върху покрива на сградата беше монтирана фотоволтаична инсталация, която претърпя много сериозни щети, тъй като сградата беше засегната от сериозен пожар в съседни складове край Елин Пелин и в момента тече процес на възстановяването ѝ. Част от проекта е и разширението на паркинга за товарни и леки автомобили.
- Кои бяха основните предизвикателства при реализирането на проекта?
- Вярвам, че сформирането на ефективен и професионален екип е в основата на намирането на възможно най-добрите решения и успешно реализиране на проекти. Разширяването на логистичния център на „Фантастико“ е пример именно за това. Имайки предвид важността на проекта, беше отделено специално внимание на точното дефиниране на нужните логистични площи на веригата за години напред. Това е комплексна задача, за решението на която бяха ангажирани голяма част от експертите в компанията. Следващата стъпка беше да се намери най-подходящото проектно решение, което да съчетае всички функционални, обемни, градоустройствени, както и много други изисквания. Естествено, трябваше да бъде взета предвид и връзката със съществуващата вече складова база. Затова и изборът на надеждни професионалисти в бранша беше ключов. Доверихме се на проектантската компания ИПА.
Друго голямо предизвикателство беше свързано с организацията на целия строителен процес, като целта беше да реализираме проекта, без да пречим на нормалното функциониране на работещата част от логистичната база по време на строителството. Не на последно място, разбира се, са мащабността на проекта и спазването на планираните за реализацията му срокове.
- Колко специалисти са били ангажирани с изграждането на проекта? Какви материали и технологии са използвани при строителството?
- Бяха ангажирани над 250 местни и чуждестранни специалисти. Главен изпълнител на проекта са нашите партньори от „Бараж Груп“, които за пореден път демонстрираха изключителен професионализъм. Благодарение на създаденото доверие през годините и много добрата координация между екипите успяхме да завършим успешно един наистина мащабен проект.
Основният ни подход беше балансът между доказани във времето решения и съвременни технологии в строителството. Конструкцията на сградата е сглобяема стоманобетонна. Изпълнена е вакуумна отводнителна система. Покривът е решен като послоен монтаж, включващ вата и TPO мембрана. Фасадите са изпълнени от фасадни панели и композитни материали. Индустриалните подове са безфугови. Използвани са специални хладилни врати за хладилните камери. Осветлението е LED.
- Складовата база се менажира със съвременна система за управление на сгради. Как се случва това практически?
- За ефективната и безопасна работа на всички основни системи в сградата се грижи системата за сградна автоматизация Building Management System (BMS). Тя ни дава възможност както да получаваме информация за състоянието и изправността им в реално време, така и да правим корекции дистанционно. Освен това постоянният мониторинг ни позволява да сме няколко хода напред и в случай че някоя от системите започва да работи в различен от стандартния режим, можем да планираме дейности, преди да се е появил сериозен проблем. Анализът на получените данни ни позволява да подобряваме ефективността на работата и да контролираме текущите разходи.
- Какви технологии са използвани за изграждането на хладилната инсталация в логистичната база?
- Промишлената хладилна инсталация е от каскаден тип. Тя осигурява поддържането на необходимите температурни режими в различните зони и в същото време има много добра енергийна ефективност. Осигурили сме пълното оползотворяване на отпадната топлина. При проектирането водещо беше желанието ни да бъдат използвани естествени хладилни агенти. Изпълнено е адиабатно охлаждане, което минимализира разхода на вода. За проектирането бяха ангажирани Eckert&Partners, които са сред водещите международни специалисти в тази област. Инсталацията беше изградена от GEA Refrigeration. Правилното и безопасно функциониране на системата, както и състоянието на хладилното оборудване се следят на 3 локации – на място в логистичния център, в централния ни офис и в Румъния от фирмата доставчик.
- Колко и какви зони с различни температурни режими се използват за отделните стокови групи, така че съхранението да гарантира оптимално запазване на качеството на продуктите?
- Всяка зона е съобразена със спецификата на съхраняваните продуктови категории и осигурява оптимални условия за запазване на свежестта им. Различните помещения поддържат 6 различни температурни режима в диапазон от +12⁰С до -24⁰С в зависимостта от типа стоки, които се съхраняват - млечни продукти, месни деликатеси, риба, плодове, зеленчуци и др.
- Каква част от нужната енергия за функционирането на базата ще бъде произведена от фотоволтаичната система?
- Изграждането на фотоволтаични инсталации е стандарт за всички нови проекти на "Фантастико Груп". Мащабността на проекта ни даде възможност да изградим най-голямата до момента фотоволтаична инсталация за веригата. Инсталираната ѝ мощност е 980 kWp, с което общата инсталирана мощност на всички PV инсталации, с които произвеждаме собствена зелена енергия, вече надвишава 2.5 MWp. Произведената електроенергия използваме за собствени нужди. Анализът на данните за периода след въвеждането в експлоатация показва, че на практика фотоволтаичната инсталация произвежда близо половината (49%) от електроенергията, необходима за функционирането на целия логистичен център, така цялата необходима за захранването на хладилната инсталация електроенергия в този период е зелена.
- Как всички тези нови технологии улесняват приема и логистиката на стоки?
- Промяната вече е видима. Ефекти има както за колегите и тяхната всекидневна работа в склада и супермаркетите, така и за нашите доставчици. Само в новоизградената част от логистичния хъб обработваните дневни количества стоки трябва да се увеличат с между 150 и 200 тона дневно. Значително се намали времето за доставки до супермаркетите, оптимизирахме изцяло собствените ни складови площи, съкратихме броя на превозните средства, които доставят стоки в градска среда, което значително намалява обема на вредните емисии.
В крайна сметка най-значим е ефектът за нашите клиенти, защото всеки ден до тях много по-бързо, ефективно и безпроблемно достигат свежи и качествени продукти.