CACHE ATELIER: В офиса на Progress можеш да откриеш нови неща
Четете в брой 2/2019 на сп. ГРАДЪТ

Пълния текст четете в брой 2 на сп. ГРАДЪТ
Местоположение: София
Година на изпълнение: 2018
Офис пространството на Progress е разположено на малко повече от 7000 кв.м. За пръв път имахме възможността да работим в такъв голям мащаб и да изградим концепция, която да бъде проследена в пространство, обхващащо самостоятелна сграда. Желанието на клиента беше на един от етажите да се посветят залите за срещи на български планини – нещо, което много често се вижда в редица офиси в София, но за съжаление никога не е изпълнено по достатъчно убедителен начин. Ние възприехме идеята и вместо на един етаж предложихме да посветим цялото пространство на интересни забележителности в страната, да ги представим по непряк и силно изразен графичен начин, оставяйки по-скоро намеци за самото място, което хората сами да открият, проучат и посетят.
арх. Мила Иванова, арх. Цветомир Павлов
Решението на една международна компания от САЩ с офиси по целия свят да отчете местните особености и да възприеме да създаде пространство, посветено на служителите, които работят в него, ни мотивира и създадохме графични изображения и пространства, представящи над 50 природни обекта от България – Боянския водопад, река Марица, Бургаското езеро, Самодивските езера, Кончето, Горнотракийската низина са само част от включените в селекцията обекти. Посветихме всеки един от 6-те етажа на различна група географски обекти – море, езера, долини и равнини, водопади, планини. На последния етаж – събрал пространствата за хранене, забавление и почивка, посветихме на типично българските ритуали и обичаи, храни. Така получихме пространство, което разказва история и което бяга от корпоративността и обичайната повтаряемост на подобни проекти.
“Това е офис, за който можеш да разказваш и в който да откриваш нови неща. Пътешествието започва с влизането в сградата и може да да те отведе до реалното Конче в Пирин или до Дуранкулак следващия уикенд – това е много ценно за нас и значи, че сме си свършили работата по правилния начин.“
Пълния текст четете в брой 2 на сп. ГРАДЪТ
Хомогенната работна среда стимулира съвместната работа и иновациите
Ани Гиргицова, главен специалист „Управление на таланта“, Progress
Веско Кънчев, глобален директор „Фасилитис и услуги в работното пространство“, Progress
- Може ли да разкажем за историята, процеса и работата по наемане на сградата Graphix за нуждите на Progress?
В.К.: Търсенето на сграда възникна с нуждата на компанията да създаде една хомогенна работна среда, която стимулира култура на съвместна работа и създаване на иновации. Telerik преди придобиването й от Progress се разрастваше много бурно и това принуди компанията да намира офис пространство бързо, за да покрие нуждите си, без възможността за цялостна концепция за офиса. Впоследствие много от екипите работиха в свои стаи, отделени от останалите служители, и това разделение не създаваше условия за съвместна работа. Освен културата друго чисто административно предизвикателство беше менажирането и поддържането на връзка с около 20 наемодателя, което само по себе си създаваше проблеми на фасилити екипа в България.
С тези два основни проблема за разрешаване нашият екип се зае с търсенето на нов офис за фирмата в началото на 2017 г., като целта беше да се намери такъв в най-кратки възможни срокове. Основни задача за нас беше както да запазим основните и уникалните привилегии, от които нашите колеги вече се възползваха (като детския център), така и да наградим вече съществуващите (като фитнес центъра). За начало имахме доста солидна база данни с желания, проблеми и изисквания за бъдещия ни офис.
Пълния текст четете в брой 2 на сп. ГРАДЪТ
А.Г.: В самото начало на проекта се допитахме чрез анкета до всички служители по отношение на ключови характеристики на новия офис. Локация в района на кв. „Младост“, близост до предишния офис и до удобен градски транспорт, наличие на паркинг и възможност за обособяване на необходимото пространство за детския център - това бяха ключовите за нашите служители фактори и Graphix като сграда отговаряше на тях в най-голяма степен.
В.К. В допълнение, фасилити екипът беше подготвил списък от 32 изисквания към новия офис. Много от тях бяха ориентирани около WELL Building Standard - стандарт за офисно пространство, изградено около служителя и неговото добро здраве. Целта на стандарта е да стимулира служителите да се чувстват добре и продуктивни в средата, в която прекарват по-голяма част от времето си.
Наш партньор в търсенето, а и след това в управлението на проекта бяха Forton/Cushman Wakefield. С тяхна помощ обиколихме доста сгради, които бяха вече в строеж и можеха да задоволят нашата нужда за пространство на първо място, а след това всички останали нужди. Така като наш „фаворит“ се обособи сградата Graphix. Основните й предимства бяха близостта до стария ни офис, високите тавани (нещо, което е доста игнорирано от инвеститорите в България) и възможността и желанието на Graphix да изградим нашия детски център в същата сграда. Също така сградата има голям брой подземни паркоместа, което беше едно от нещата, за които нашите служители имаха притеснение. За нас от важно значение беше и етапът на строеж, което ни позволи да направим промени по проекта на сградата, без да има забавяния в крайните срокове на строежа. Можехме да поставим нашия почерк върху пространството.
Пълния текст четете в брой 2 на сп. ГРАДЪТ
- Каква е физическата организация и структуриране на пространството?
В.К.: Пространството в офиса е отворено, като идеята е това да стимулира активната комуникация между отделните екипи и съвместната работа. Наред с това на всички работни етажи има разнообразие от пространства, зали за срещи с различен размер, както и неформални зони за отдих и срещи. Въпреки че всички служители имат бюра в отвореното пространство, те имат допълнителна възможност за уединение и концентрация за работа или срещи. Работните етажи са пет на брой, разпределени по продуктови групи и екипи. Последният етаж е изцяло предоставен на служителите за развлекателна дейност. Там имаме зона за срещи, зона за игри, зона за релакс, зона за прожекции на филми, видеа или каквото предпочитат колегите, зона за технологии и кафене. Всички тези екстри са дошли от служителите на фирмата. Може да се каже, че ние им предоставихме един празен план на последния етаж и ги помолихме да предложат и разпределят какво искат да има там. Детският ни център е разположен на партера, а фитнесът - на приземния етаж.
- Какво беше вашето задание към дизайнерите от Cache Atelier?
А.Г.: Заданието към Cache Atelier беше да създадат цялостната концепция за интериорен дизайн на офиса на база на обратната връзка от служителите и нашата корпоративна култура и начин на работа. Kогато Cache се включиха в проекта, ние вече бяхме определили темата на залите за срещи - „Българските планини“. Тя беше избрана от служителите чрез анкета. Cache Atelier я доразработиха в цялостна концепция, включваща всеки аспект от българската природа – от морето до планините чак до кухнята и традициите ни - и я разположиха в цялото пространство. Те създадоха неповторима работна среда и атмосфера във всяко кътче на офиса.
Пълния текст четете в брой 2 на сп. ГРАДЪТ
- Кои са основните особености на концепцията на Progress за офис среда - каква трябва да бъде тя?
А.Г.: Основната цел на концепцията e да стимулира съвместната работа, креативността, създаването на иновации в синхрон с целите на компанията и желаната корпоративна култура. През годините вътрешните ни проучвания посочват, че екипната работа е сред най-високо оценяваните аспекти на работната среда от служителите. Затова постоянно се стремим да стимулираме хората да излязат извън екипите си, да общуват и колаборират с хора от различни функции и локации. В офис средата ни заложихме на специални места и кътове за неформални срещи, които стимулират съвместната работа между хора от различни функции и групи. Като глобална компания в залите ни за срещи избрахме високотехнологични решения, които ни помагат да се свързваме и работим заедно с колегите от другите локации. Също така в културата ни е заложено да сме гъвкави - отчетохме това като част от офис средата и всички мебели са направени така, че може лесно да се местят (от бюра на колела до местещи се стени в залите за срещи) и да отговарят на начина, по който работим.
В.К.: Целият офис е изграден така, че почти всяко пространство в него е гъвкаво и може да се промени без допълнителни инвестиции. Нуждите на бизнеса и начинът на работа на колегите постоянно се променят и пространството трябва да отговаря на това. Ние не изградихме офис, по който после да се “нагодим”, а точно обратното. Офисът се нагажда според нашите нужди. Това е заложено не само в подредбата на бюрата и техния тип, и в инфраструктурата, която ги обслужва. Също така доста голяма част от залите за срещи са с подвижни стени, за да може да се слеят при необходимост. Статистически обаче нуждата за повече, но по-малки пространства за срещи и дискусии (формални или не) е по-голяма и ние сме заложили на това в нашия дизайн.
Погрижили сме се и за акустиката в отвореното пространство. Основен проблем на този тип офиси е именно дочуването на разговорите на колеги, което разконцентрира. Затова инсталирахме т.нар. Sounds Masking система, която излъчва постоянен шум, заглушаващ другите шумове.
Отвореното пространство, освен че стимулира съвместната работа, дава и по-голям достъп до естествена светлина. Естествената светлина е един от най-големите стимулатори на нашия мозък, което води до по-добра продуктивност.
Пълния текст четете в брой 2 на сп. ГРАДЪТ
- Какви са потребностите на служителите на компанията, които са поставени на първо място, и какъв е подходът към тях?
А.Г.: Един от ключовите аспекти на работата ни беше свързан с активно ангажиране на служителите. За целта проведохме няколко анкети сред всички, работихме активно с фокус група с представители на всички екипи по отношение на всяко ключово решение, така че да може отразим потребностите на служителите в процеса на вземаме на решения. Организирахме уъркшопи и многобройни дискусии, за да идентифицираме най-добрите възможни решения.
По време на процеса на местене също така държахме на постоянна комуникация и информиране на служителите по напредъка на проекта. Това се случи чрез редовни срещи, вътрешен бюлетин и с помощта на представителите на екипите във фокус групата.
Искахме да изградим цялостно преживяване за офисна среда, която стимулира служителите и екипите да са продуктивни, креативни, успешни и да се чувстват добре. Отчетохме факта, че колегите ни са различни хора с различни интереси и потребности, и балансирахме елементите на офисното пространство. Създадохме условия за съвместна работа и свързаност, но и заложихме на решения, свързани с управление на шума и възможност за уединеност и самостоятелна работа. Балансирахме визуално изчистената среда около работните пространства в неутрални цветове с ярки зони в пространствата за срещи. Спрямо потребностите на екипите работихме и по специфични решения, свързани с осветлението по зони, както и с вентилацията. Включихме възможно най-голяма гъвкавост по отношение на мебелите - например повдигащи се бюра на колела. Отчетохме интересите на наши служители, свързани с активен начин на живот, и създадохме напълно оборудван фитнес, който има и стена за катерене. Зоната ни за различни активни занимания за отмора (билярд, тенис на маса джага, дартс, бордови и конзолни игри) се допълва от по-тихата и уединена зона за релаксация и креативност с библиотека, меки мебели и акустични музикални инструменти.
Пълния текст четете в брой 2 на сп. ГРАДЪТ