Архитект Йеспер Дал, Дания: София има хубав мащаб и красиви фасади - трафикът и градските пространства са на фокус
Софийска художествена галерия беше домакин на "Разговори за града"














София има красиви исторически фасади и много подходящ мащаб - време е за повече внимание към трафика и градските пространства. С тези думи завърши архитект Йеспер Дал поредната среща от "Разговори за града", организирани от Направление „Архитектура и градоустройство“ – Столична община и главният архитект Здравко Здравков със съдействието на Посолството на Кралство Дания в България. През последните години в рамките на поредица от срещи София посреща изявени архитекти и градостроители от Европа, които представят водещи концепции за градско развитиие.
Развитието на Копенхаген и транспортната система на сателитните градски образования беше в центъра на презентацията на архитект Йеспер Дал - създаване на повдигнати магистрали и облагородяване на градските пространства в духа на концепцията на Ян Геел за Град за хората. През 1962 г. след решение управата на датската столица приема стратегия да направи града по-удобен за пешеходците градската атмосфера започва да се променя. Събитията в Близкия изток през 1973 - 74 и петролната криза насърчава използването на велосипедите и пешеходното движение. За повишаване на мобилността се развива мрежата на метрото, а част от средствата се генерират от таксите за развитие на пристанищната зона, която от индустриален район се превръща в една от най-атрактивните места за обитаване. Разширението на метрото диктува обособяването на университетски кампуси, жилищни райони и зони за рекреация. Друг фактор е развитието на велосипедната мрежа с всички предимства на този тип транспорт - лесно и здравословно, по-малко задръствания и въглероден двуокис и повече пространство за свободното време.
Издигнатите магистрали и създаването на тунели в градове от столичната агломерация като Фредериксберг дават много възможности за използване на площите под тях, коментирани от архитект Дал, а проектите за регенерация традиционно са подкрепяни от държавата. Част от средствата за промените са генерирани от облагане на автомобилите с високи данъци.
Т. нар. „Петопръстен“ план на Копенхаген, въведен преди 75 години като национална стратегия за развитие на столичния регион на Дания, и днес продължава да действа като основна урбанизационна стратегия, целяща дългосрочна устойчивост.
Арх. Йеспер Дал в момента е ръководител на отдела за строителство и собственост в община Фредериксберг, а в миналото е ръководил отделите по архитектура, планиране и градски пространства в община Фредериксберг и община Копенхаген. Заемал е и ръководни постове в Асоциацията на датските архитекти и Датската агенция за култура. Член е на борда на Съвета за зелено строителство на Дания.