Арх. Богдана Панайотова: Нужно е стратегическо мислене, ясни правила и сътрудничество между отделните участници в строителния процес
Богдана Панайотова е родена Хасково. Завършва Математическа гимназия в родния си град и архитектура в УАСГ - София. Професионалния си опит започва като проектант за кратко, след което заема ръководни длъжности като началник РДНСК и главен архитект на Хасково, Свиленград, като административният й опит продължава повече от 10 години. Повече от 15 години е управител на фирма за строителен надзор „Ен Ар Консулт“ ЕООД и ръководи големи инфраструктурни проекти като метрото в София, ВиК мрежи и пречиствателни станции в повече от 10 града в България по ОПОС, пътища, язовири и т.н. Като член на БААИК взема активно участие по проблеми на строителното законодателство в България. Щастлива майка на 3 деца.
- Apx. Панайотова, управлението на столичното градско планиране е сериозно предизвикателство! Вие не се плашите от новите начинания - как посрещате тази предизвикателна задача след опита си по проекти като столичното метро и други големи инфраструктурни проекти?
- Работата по ръководството на столицата в секторите архитектура, градоустройство и строителство е наистина голямо предизвикателство и мога смело да кажа, че за мен е ново и търсено ниво на развитие. Това е причината да приема поканата от екипа на кмета Васил Терзиев. Имах вътрешната увереност и професионална подкрепа, че ще успея да бъда полезна и да реализирам моята визия за правилно управление на администрацията на града в сектора. Целта ми е да бъде създадена среда за максимално правилно и по-лесно прилагане на законите и нормативната база с цел усъвършенстване на процедурите за улесняване на строително-инвестиционния процес, за да постигнем по-добри резултати за града и за всички участници.
За мен работата по правилното прилагане на Закона за устройство на територията (ЗУТ) и всички свързани с него закони и наредби е неотменна част от професионалния ми път. Работила съм от страна на всички участници в строителния процес и вярвам, че познавам проблемите и възможностите от всяка гледна точка. Законодателството в нашата сфера е доста остаряло и определено не отговаря на съвременните стандарти за качество на живот, нито на очакванията на хората, и е необходима актуализация.
- С какво започвате - какви са вашите приоритети?
- Имам сериозни и амбициозни планове и се надявам част от тях да намерят бърза реализация, а резултатите да бъдат видими съвсем скоро. Позицията на временно изпълняващ длъжността ограничава времевия хоризонт до 6 месеца, затова ефективността е от решаващо значение.
До момента всички правомощия на кмета на Столична община в сектора архитектура, градоустройство и строителство са били делегирани на главния архитект в допълнение на правата по ЗУТ, което не е добро решение. Част от доброто управление е да се делегират така правомощията, че да няма еднолична власт и да се осъществява взаимен контрол. Затова една от задачите ни ще е да се преосмисли това разпределение на правомощията, включително на съществуващите делегирани правомощия на районните администрации, и те да се организират по нов и по-разумен начин.
Според логиката на ЗУТ отговорността на главния архитект и на общината е само по законосъобразност за съответствието на градоустройството с представения проект, а всичко останало е вменено на консултантските фирми за надзор, които изготвят доклади за съответствие и носят пълната отговорност. Проведохме редица срещи с ДНСК и РДНСК, които още веднъж разясниха законосъобразността на тези практики.
С цел по-добра и по-ефективна комуникация и сътрудничество с всички браншови организации, инициативни комитети и сдружения, които ще искат и занапред да имат отношение към градоустройството и развитието на София, вече инициирах редовни срещи два пъти в месеца в НАГ, като се ангажирам, че това ще е платформа за обсъждане на идеи, възможности, проблеми, а аз от моя страна ще давам информация какво е свършено от мен и екипа ми.
Грешно създадената структура пречи на правилните процеси и затова създаването на нова структура на НАГ е спешна задача. Очакванията ми са до 2-3 месеца да има видими промени в практиките на НАГ и Столична община, включително в районните администрации.
- Вие имате богат управленски и градоустройствен опит - необходими ли са зaĸoнoви пpoмeни, ĸoитo дa помогнат за по-пълнoцeннaта пpocтpaнcтвeнa пoлитиĸa, реализирана oт администрацията?
- Да, опитваме се цялостно да облекчим административната практика и процедури. Досега в София има 25 практики - за НАГ и за всеки от 24-те района. Уеднаквяването им е приоритет и ако заедно с главните архитекти на районите успеем бързо да се синхронизираме това веднага ще се почувства от гражданите и бизнеса. Още в първата ми седмица в НАГ започнах с въвеждането на нови практики в предоставянето на услуги. Вече има нови указания към администрацията по прилагане на ЗУТ. Ще намалим административните срокове за издаване и съгласуване на документи, за да се вместим в законовите. Неприемливо е преписки да се движат от 3 месеца до 3-4 години, когато законния срок е от 14 дни до 1 месец. Указанията се публикуват на сайта на НАГ и са видими за всички.
За съжаление досега практиката е била друга, но ние гледаме напред и ще оставим в миналото всичко, което е създавало тежести на гражданите и бизнеса.
По отношение на нормативната база - наредбите на Столичен общински съвет пряко касаят НАГ и дейността на направление „Обществено строителството“. Някои от тях са променяни по-малко, други са неработещи или неприложими. Вече имаме създадени работни групи заедно с браншовите организации за да предложим до няколко месеца проекти за нови наредби за транспортната инфраструктура и за градската среда.
Нова структура, нови делегирани права и нов ред - този подход няма как да не даде резултат. Плодовете от нашата работа ще станат видими - някои веднага, други много по-късно. Най-важното е да се стратират промените, те да са системни и необратими.
- Вие имате по-нов поглед върху столичния град - какъв е първият Ви коментар на основните предизвикателства на градската структура и развитие?
- Най-големият проблеми за София е презастрояването, което дори не е близо до своята най-висока точка спрямо заложеното в ОУП и издадените през последните 3-4 години хиляди подробни устройствени планове. София е единственият град в България със собствен закон - освен ОУП - специалният Закона за устройство и застрояване на Столична община (ЗУЗСО), с подробни параметри на интензивността на застрояване за всяка една зона. Нищо съществено и значимо не е направено за спиране на презастрояването, въпреки неспирното говоренето по темата. С промени в ЗУЗСО и в предвижданията на Общия устройствен план могат много ефективно да се регулира и реално да спре презастрояването.
Друго задължително действие, което ще предприемем, е да прекратим масовата практиката на одобрение на единични подробни устройствени планове, и да планираме цели квартали и райони с необходимата инфраструктура. Не е мислено своевременно за съпровождащата техническа инфраструктура като улици, булеварди и т.н., нито за обектите публична общинска собственост като детски градини, ясли, училища, паркове, градини, гробищни паркове. Не са изготвяни своевременно подробни устройствени планове, не е правено систематично и планирано отчуждаване и реализиране на необходимата инфраструктура. Всичко това е било изключително задължение на общината в лицето на кмета, главния архитект и не на последно място Столичния общински съвет (СОС).
Няма друг дългосрочно устойчив начин да се спре презастрояването и да се промени посоката на развитие на града, освен да започнем работата по изработване на нов ОУП. Доброто управление го изисква, както и стратегическото мислене в дългосрочен план. Ние ще стартираме до края на годината процеса по изработване на нов ОУП като ангажираме всички заинтересовани страни.
- Отдавна се работи по пълната електронизация на процеса на издаване на разрешенията за строеж - как ще коментирате дигитализацията в НАГ?
- Електронните разрешения за строеж не са факт поради липса на воля за необходимите промени в ЗУТ. Що се отнася до нас, разработили сме пътна карта за електронно разрешително за строеж със съдействието на КАБ и предстои да тестваме модела в електронна среда. Съгласуванията с институциите са обект на уточнения като процедура. В тази връзка вече направихме дори и среща с НИНКН за да изясним оптималните механизми при така действащото, или по-скоро не действащото законодателство.
Работим активно за въвеждане на електронното разрешително за строеж в България и сме на финалната права за да го въведем в практиката, когато законът го позволи.
- Столичното метро е вашата слабост. Каква е неговата роля ĸaтo фaĸтop зa paзвитиe нa гpaдa и какво предстои?
- Столичното метро се разраства много успешно успоредно с развитието на града като в същото време е един от ключовите фактори за неговото развитие. Ето така се готвят успешните проекти – с планиране отрано, подготовка на проекти и търсене на финансиране, с градоустройствени предвиждания за терените по трасето и реализиране на необходимите отчуждавания. В момента се работи интензивно по разширението към Студентски град, за достигане до Симеоновския лифт и в посока Люлин - СОП.
- Жилищното строителство в момента е в подем - от гледната точка на градостроител професионалист в ĸoя пocoĸa би трябвало да ce paзвивa cтoличният гpaд за по-висок комфорт на oбитaвaнe на неговите жители?
- В градоустройствен аспект е по-разумно София да се разширява на север, както често е казвал и кметът Васил Терзиев. Това също е обект на дългосрочната стратегия и актуализация на ОУП. За целта е необходимо с всички професионални съсловия и браншови организации да работим в една посока.
По мое лично мнение в момента наблюдаваме голям обем инвестиции в сграден фонд и вече се вижда как не всяко ново жилище се обитава. Общата стратегия трябва да тръгне от държавната политика, която да не насърчава презастрояването, а регулирането е възможно икономически много лесно чрез данъци и с такси.
- Как ще коментирате ключови въпроси за столичния център?
- Още през 2017 г. световноизвестният архитект и урбанист проф. Ян Геел консултира Столична община. Неговият екип създаде стратегия за развитието на публичните пространства и подобряване на обществения живот в София. До момента не намирам план за реализацията на тази стратегия.
Отново по това време е приета стратегия и програма за оползотворяване на минералните води и геотермална топлина. Заложени са приоритети - от използването на минералните води за балнеоложки центрове през създаване на водоналивна промишленост до геотермално отопление на училища, детски градини, административни сгради. Невидимо малко е свършено от тогава до днес.
Мога да продължа да изреждам, но едва ли е необходимо. Крайно време да започнем да реализираме идеите за градската среда, а не само да говорим за тях.
- В заключение?
- Истински съм обнадеждена как професионална колегия, браншови организации, неправителствени организации, инициативни комитети, предприемачи - всички с години се борят да достигнат до правилната формула за сътрудничество с общината и са готови да участват в развитието на града. Ще се опитам да канализирам тази енергия, която най-накрая да произведе резултат.
И нека политиците да започнат да чуват гласа на гражданите и съветите на професионалистите. Необходимо ни е политическо единомислие. Техническите решения са най-лесни, когато има еднакво мислене от страна на кмет, районни кметове и Общински съвет. Само така и заедно ще можем да заработим с бързи темпове и да започват на европейско и световно ниво да дават успешни примери от София, а не ние да си говорим как го правят в един или друг град. София има всички необходими ресурси за това.