"Acronis България": Очакваме около 50% от служителите ни да бъдат в офиса в работно време
Пламен Тошев, управляващ директор, "Acronis България"


С повече от 14 години опит в софтуерната индустрия Пламен Тошев има значителен брой успешно реализирани проекти и широк набор от управленчески умения. Още след присъединяването си към новооснованата компания T-Soft той отговаря за всички текущи проекти. Впоследствие става Chief Technical Officer (CTO), а през 2016 г. – едноличен собственик и управляващ директор на T-Soft. През 2018 T-Soft е придобита от глобалния лидер в сферата на киберзащитата Acronis. Като управляващ директор на Acronis Bulgaria Пламен Тошев отговаря за разширяване присъствието на Acronis на българския пазар и развитието на новосъздадения развоен център тук.
Работният процес и ефектът върху съвременната офис среда
Преминаването в отдалечен режим на работа за продължителен период от време през последната година доказа на голяма част от фирмите по света, че присъствието в офис не е задължително условие за продуктивност. В резултат много компании взеха радикални решения, включващи дори затваряне на офиси и фокусиране изцяло върху осигуряване на възможност за работа от вкъщи. От друга страна, Acronis проведе две проучвания във всички свои офиси по света относно нагласите на служителите за работа от вкъщи след пандемията. Резултатите са относително еднакви, независимо от региона. Около една трета предпочитат да работят изцяло от офиса, една трета изцяло от вкъщи, а останалата една трета по няколко дни от офиса всяка седмица.
Ето защо решихме да оставим възможността за гъвкав избор на мястото на работа след пандемията, като очакваме около 50% от служителите ни да бъдат в офиса в работно време. Смятаме, че в следващите години повечето фирми ще се ориентират към подобен модел. За да да бъде успешен той обаче, са необходими две условия. Първото е гарантиране на сигурността на работния процес. Защитата на мрежата в офиса вече няма да е достатъчна и ще се търсят все повече решения за киберзащита на отделните устройства, включително в частни мрежи. В Acronis използваме някои от собствените си продукти като Acronis Cyber Protect, Acronis Cyber Files и др. Второто условие е създаване на възможност за гъвкаво използване на работните места в офиса. В процес сме на имплементация на софтуер, с който служителите да могат да си заявяват работно място или зала за срещи за дните, в които искат физически да бъдат в офиса.
Знаем, че след пандемията от COVID-19 голяма част от тях може да не идват ежедневно, и искаме да сме сигурни, че когато го правят, ще имат възможност за сътрудничество с колегите от своя екип. Софтуерът също така ще ни дава възможност да проследяваме кой служител на кое работно място е седял, ако се появи позитивен случай на COVID-19.
Взаимодействието в реална среда за мотивацията на служителите, екипността и ефективността им
Хората са силно социални и липсата на общуване с колеги със сигурност не се отразява здравословно на мотивацията и ефективността в една компания. Все пак някои хора успяват да комуникират доста успешно онлайн и не чувстват нужда от личен контакт. За други това е много трудно. Ето защо офис пространствата са необходими с цел създаване на необходимата среда за общуване. Решаването на сложни проблеми също често изисква невербална комуникация, която просто липсва в онлайн среда. В допълнение, новопостъпилите служители се адаптират много по-бързо към фирмената култура, когато имат възможност да комуникират свободно с колеги от други екипи. Този процес е все още доста предизвикателен в онлайн среда. Именно поради изброените причини в Acronis смятаме да заложим на хибриден модел, даващ възможност на всичките ни служители да бъдат мотивирани и ефективни в работата си.
Здравословната и безопасна офис среда
Пандемията от COVID-19 извади на показ един често пренебрегван детайл от здравословната и безопасна офис среда – ограничаването на разпространението на вируси и друг вид зарази в офиса. Съществуват множество дейности в тази насока, които Acronis имплементира в офисите си. Например насочване на служители със симптоми на вирусно заболяване към работа от вкъщи или посещение на лекар. В помощ за тази дейност могат да се използват термокамери или термометри с отдалечено отчитане на температурата. Също така честата дезинфекция на контактни повърхности като тоалетни може да бъде напълно автоматизирана, а самият контакт с дръжките на вратите дори може да бъде напълно избегнат при автоматичното им отваряне чрез сензори.
В допълнение, климатичните системи могат да се превърнат от преносители на зарази в пречистватели на въздуха, използвайки системи за филтриране чрез ултравиолетова светлина, каквито се използват в модерните болници. Всички тези дейности и системи съществуват дълго време и са доказали своята ефективност и безопасност.