Ремонт на пътни настилки чрез студено рециклиране
В световната пътностроителна практика в последно време все по-голямо внимание се отделя на технологии, при които се използват материали от съществуващите повредени настилки, като по този начин отпада необходимостта от разработването на нови кариерни стопанства с присъщите им отрицателни ефекти върху природната среда и се постига икономия на транспортни разходи.
Един от съвременните методи е студеното рециклиране, което при използване на подходяща механизация дава възможност за бързо възстановяване на транспортно-експлоатационните качества на настилката. Създава се нов еднороден пласт с определена дебелина и с високи якостни характеристики. То може да обхваща както нарушения повърхностен пласт, така и всички повредени пластове от конструкцията на пътната настилка, като към рециклирания материал се добавят необходимите стабилизиращи вещества.
Процесът изисква използване на рециклиращи машини (рециклатори), проектирани за обработване на дебели конструктивни пластове за един работен цикъл при висока производствена скорост и дава възможност само ограничена част от пътя да бъде затворена, обикновено половината от ширината на платното за движение (фиг.1).
Студеното рециклиране може да се раздели на три вида:
- Дълбоко
- Тънко
- Рециклиране на пътища с повърхностни пластове, необработени със свързващи вещества.
Дълбокото студено рециклиране има за цел подобряване на носимоспособността на съществуващата повредена настилка (фиг.2). Обикновено дебелината на рециклирания пласт e по-голяма от 100 мм и достига до около 300 мм. Дълбокото рециклиране е подходящо както за настилки с дебел, така и с тънък асфалтов пласт. След завършване на дейностите по рециклирането на повредената настилка е необходимо да се положат допълнителни асфалтови пластове в зависимост от категорията на движението.
Тънкото студено рециклиране се провежда най-често при настилки с добра носимоспособност, които имат повреди в горните асфалтови пластове, с оглед да се създаде сигурност и удобство на пътуващите. Освен това чрез ограничаване на достъпа на вода под рециклирания пласт се удължава експлоатационният живот на настилката. Изпълнява се на дълбочина от 80 до 150 мм.
Подобряването на качествата на пътища с повърхностни пластове, необработени със свързващи вещества, се осъществява чрез рециклиране на съществуващата баластрена или трошенокаменна настилка на дълбочина около 100-150 мм. При този процес се премахва голямото запрашаване на тези пътища при сухо време и образуването на кал при дъждовно време. Намалява се и вредното влияние върху околната среда, причинено от разработването на нови източници на материали.
За изследване състоянието на настилката, подлежаща на студено рециклиране, съществуват различни методи, най-често използваните от които са:
- визуална оценка
- вземане на проби от шурф
- вземане на ядки
- изследване с динамичен конусен пенетрометър
- измервания на дълбочините на коловозите и измервания на огъването.
Въз основа на тези изследвания в лабораторни условия се установява качеството на материалите от съществуващите пластове на настилката и земната основа и се определя необходимата корекция на зърнометрията на сместа, както и видът и необходимите количества на свързващите вещества, които се използват самостоятелно или в комбинация.
Използваните в процеса на студено рециклиране стабилизиращи вещества са:
- Цимент
- Битумна емулсия
- Пенобитум
- Битумна емулсия и цимент
- Пенобитум и цимент.
При избора им се вземат под внимание относителните разходи за различните стабилизиращи вещества, наличността им, съвместимостта им с вида и качеството на материала за рециклиране и постигането на задължителните технически свойства, които се изискват в проекта.
Обикновено технологията на студено рециклиране обхваща следните видове работи:
- Фрезоване на материала от съществуващата настилка.
- Смесване със свързващите реагенти и водата до пълното хомогенизиране на сместа (фиг.3).
Фрезоването и смесването се извършват с рециклатор до предварително определените дълбочина (максимум до около 0.30 м) и ширина (фиг.4).
Профилиране на пласта от рециклиран материал. Уплътняване
Обикновено за уплътняване на дебели пластове (> 0.20 м) се използват тежки (> 15 т) вибрационни валяци. При използване на тези машини първоначалното валиране се извършва с голяма амплитуда и ниска честота на вибрационния режим, за да може уплътняването на въздейства на по-долната част от пласта. Следва валиране при режим с малка амплитуда и висока честота за по-добро уплътняване на повърхността на пласта.
Окончателно обработване на повърхността
Завършването на пласта от рециклиран материал изисква създаването на добре споена водонепропусклива повърхностна структура. Това може да се постигне чрез намокряне и валиране с пневматичен валяк за получаване на добра обработка на повърхността, като се запълват празнините между по-едрите частици. За осигуряване на добра повърхностна защита може да бъде приложена обработка на повърхността чрез разлив на разредена битумна емулсия или покритие с един пласт асфалтобетон.
Изпълнението на рециклирания пласт се извършва на ленти с ширина, равна на работния габарит на рециклатора, като съседните ленти се припокриват на около 0.20 м.
Качеството на извършената работа се определя чрез проверка на:
- постигната носимоспособност на изпълнения пласт
- якостни свойства на материала от рециклирания пласт
- обемна плътност на уплътнения материал
- дебелина на завършения пласт.
Технологията за студено рециклиране през последните години намери приложение и в нашата пътностроителна практика. Като стабилизиращи реагенти бяха използвани цимент, пенобитум и хидравлично свързващо вещество (HSV). Получените резултати от проведените изпитания върху стабилизираните пластове показаха, че е постигната необходимата носимоспособност съгласно изискванията на нормативните документи. Особено добри резултати се получиха при използването на хидравличното свързващо вещество (HSV).
В заключение може да се каже, че рехабилитацията на пътни настилки чрез студено рециклиране на съществуващата настилка с добавяне на стабилизиращи вещества е съвременна технология, която намира широко приложение в практиката на страни с модерно развита пътна инфраструктура.
Тя се прилага както при отстраняването на повреди, засягащи само пътното покритие (пукнатини, коловози, неравности), така и при повреди, обхващащи цялата конструкция на пътната настилка.
Рехабилитацията на асфалтовите настилки чрез студено рециклиране позволява технологичните процеси да се извършват на самия ремонтиран обект, което води до намаляване на необходимите транспортни разходи.
Сред предимствата на студеното рециклиране, спрямо досега прилаганото в България стандартно изпълнение е това, че се спестяват разходите по разкъртването на старата асфалтова настилка, тъй като тя не се бракува, а се използва след фрезоване като ценен строителен материал. Спестяват се разходи за изкопаване, натоварване и извозване на депо на материалите от съществуващите асфалтови пластове и компрометираната пътна основа. Това прави системата за студено рециклиране по-евтина от традиционно прилаганите методи.
Подходящо изпълнено, студеното рециклиране позволява постигане на високо качество на рехабилитационните дейности при реализиране на икономически ефект в сравнение с традиционно използваните досега у нас технологии. Тази технология има и значителен екологичен ефект, тъй като се използват пълноценно материалите от съществуващата настилка и се намалява необходимостта от разработването на нови кариери.
Ефектът от използване на студеното рециклиране е постоянен и необратим и се изразява в:
- Значително увеличаване на носимоспособността на обработените пластове.
- При използване на хидравличното свързващо вещество (HSV) се ограничава появата на пукнатини в стабилизираните пластове, което се наблюдава при използване на хидравлични свързващи вещества от по-висок клас.
- Изграждане на водоустойчиви пластове вследствие на значителното намаляване на водопропускливостта им.
- Подобряване на мразоустойчивостта.
- Подобряване на якостните характеристики и носимоспособността на обработените пластове с течение на времето.
- Поради това тази технология е целесъобразно да намери широко приложение в нашата пътностроителна практика.