Оздравявяне, концесиониране, закриване, съкращаване са термините на Новия план за развитие на българските железници

Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС ), НК "Железопътна инфраструктура"( НКЖИ), БДЖ и ИА "Железопътна администрация" представиха пред журналисти 7- годишния план за развитие на сектора.
Според министър Ивайло Московски той е разделен на план за: развитие на жп инфраструктура, БДЖ, Товарни, Пътнически превози и контрола върху тях. Той уточни, че всяка от мерките е разработена в 3 варианта: оптимистичен, реалистичен и минималистичен.
По функционален признак са предложени мерки за: развитие на информационни системи; на транспортни схеми; на железопътна инфраструктура и на качеството на услугата.
Веселин Владимиров, Генерален директор на БДЖ спомена, че са нужни 210 млн. лв за 7 години, за подвижния състав по реалистичния вариант.
Оптимистичният вариянт предвижда 430 млн. лв. за 7 години.
Според песимистичния вариант държавата трябва да помогне на БДЖ за разплащанията с 300 млн. лв. за 7 години, а по оптимистичния – със 134 млн. лева.
Според г-н Владимиров, БДЖ притежава вагони и собственост на стойност 69 млн. лв., от които се очаква да се освободи.
Милчо Ламбрем, Генерален директор на НКЖИ каза, че основен приоритет са направленията София – Бургас и София – Варна.
Той оповести отново важните проекти на железницата, които се изпълняват през първия и втория програмен период, и те са основно от Сръбска до Турска граница и от Сръбска граница към Бургас.
По новия механизъм за свързана Европа (CEF) ще се финансират жп трасетата Драгоман – София и София – Елин Пелин.
Така общата стойност на жп проектите, които ще бъдат завършени с европейски средства в края на втория програмен период, ще бъде 1 млрд. евро.
Заедно със системите SCADA и ERTS, за проекта София – Варна, според Минчо Ламбрев, ще са нужни 1, 4 млрд. лева.
Министър Московски изрази песимизъм за изпълнението на този проект.
Димитър Савов, директор на дирекция "Транспортна политика" към МТИТС уточни, че планът е средносрочен и е избран 7-годишен период, за да съвпадне със завършването на ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура" (ОПТТИ) 2014-2020 през 2022 г.
Той отново потвърди, че най-важно е направлението Сърбия – София – Бургас / турска граница.
Той единствен от експертите отбеляза колко е важно въвеждането на ТОЛ системата по пътищата, за да бъдат железниците конкурентоспособни. В противен случай пътищата ще поглъщат все повече и повече средства за поддържане.
Министър Московски потвърди необходимостта от ТОЛ системи и споменя , чесе търсят различни източници на финансиране. Той обясни, че проблемът е сложен, защото паралелно трябва да се строят железници, да се изплащат дългове на БДЖ, да се купува подвижен състав и да се провеждат реформи в сектора.
Сред жп трасетата, които носят загуба на НКЖИ Ламбрев спомена Септември – Добринище, Ямбол- Елхово и Горна Оряховица - Елена. За тях той мисли да се използва метода на консервация. В тази група са и отсечките Самуил – Септември, Свищов – Ловеч – Троян, София – Банкя и Обиколна железница на София. На концесия биха могли да бъдат дадени няколко линии, които свързват градове с минни обекти. Такива са Калотина – Станянци, Алдомировци – Бели брег и Вакарел- Чукурово. |