Мерки за жп безопасност подготвя транспортното министерство
Системна е грешката в безопасността на жп транспорта. Необходимо е подобряване на условията на труд, поддръжката на локомотивите и на жп инфраструктурата.
Това каза министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Николина Ангелкова след заседания на съвета за безопасност на пресконференция.
Основна констатация от целевата проверка на ИА ЖА е занижен контрол по поддръжката и техническото състояние на локомотивите. До края на седмицата - 17 октомври, ще бъдат подготвени и оповестени мерки - краткосрочни, средносрочни и дългосрочни. По незабавните се работи от днес. Сред тях са подмяна на климатици и седалките на машинистите. Заради лошите условия на труд постовете си може да напуснат административните директори и шефовете на "Човешки ресурси" в дружествата "БДЖ - пътнически превози" и "БДЖ - товарни превози", ако в мерките, които бъдат представени в петък, не бъде заложен реалистичен план за отстраняване на конкретните проблеми, както и актуален график за ремонти на локомотивите.
Подмяната на климатиците и седалките на локомотивните машинисти възлиза на около1.5 млн. лв., които са налични в дружествата и ще бъдат използвани по предназначение.
Според министър Ангелкова е необходимо да се повиши квалификацията на професионалистите от експлоатационния персонал. От 381 души 132 са преминали през курсове за квалификация.
По отношение на локомотивната сигнализация от 459 души, обучение са преминали 303 души (автоматичната локомотивна сигнализация позволява да се намалят човешките грешки от умора и разсеяност).
По време на брифинга стана ясно, че на две седмици ще се правят оперативни съвещания за безопасността в жп транспорта и проверки в присъствието на министър Ангелкова и ресорният заместник-министър Георги Тодоров.
"Искам да подчертая, че въпреки резултатите от проверката, железопътният транспорт е най-сигурният и това, че условията на труд за машинистите не са добри, не означава, че те не управляват професионално влаковете. Безопасността на превозите е гарантирана". Предприети са вече мерки за засилване на контрола и непрекъснато следене работата на място и в локомотивните депа.
По отношение на инцидента на жп прелез в кв. "Обеля" от миналата седмица, министър Ангелкова посочи, че към момента по техническото разследване на дирекция "Звено за разследване на произшествия във въздушния, водния и железопътен транспорт" към МТИТС, е установено, че ръководител-движение на жп гара Волуяк не е изпълнил служебните си задължения, като не е подал своевременно сигнал към прелезопазача за преминаващия локомотив.