Метрото на София се удължи с 11 километра

Председателят на Европейската комисия Жозе Мануел Барозу и премиерът Бойко Борисов откриха втория лъч на софийското метро.
На официалната церемония присъстваха и президентът Росен Плевнелиев, еврокомисарят Кристалина Георгиева, кметът на София Йорданка Фандъкова и изпълнителният директор на столичния метрополитен Стоян Братоев.
Този проект е свидетелство за това, че българското правителство и Столична община желаят да инвестират в бъдещето на столицата и на нейните граждани. Новият метродиаметър ще усъвършенства транспортната система и ще увеличи нейният потенциал, каза Барозу.
Той подчерта, че с пускането на новия лъч на метрото ще бъдат показани историческите забележителности на България и ще се намали замърсяването на околната среда.
По думите му метрото е добър пример за интегриране на всички транспортни системи в един град. Планираното разширение на метрото към летище "София" ще свърже България с Европа и света, коментира председателят на Европейската комисия.
Този проект е доказателство какво могат да правят кохезионните фондове за ЕС. Той е пример за това какво разбираме под "зелено развитие - устойчиво развитие", допълни той. Кохезионната политика е крайъгълен камък на обединена Европа.
Премиерът Бойко Борисов подчерта, че разширението на метрото ще бъде един от приоритетните проекти през следващия програмен период от 2014 до 2020 година, както и изграждането на лот 3 на магистрала "Струма" и магистрала "Хемус".
Софийското метро и грандиозният успех в неговото изграждане са символ на модерна, успяваща, можеща, европейска България, каза от своя страна президентът Росен Плевнелиев.
Софийското метро е проект и пример, който помага на следващите големи национални проекти по веригата да бъдат подготвени и да бъдат изпълнени по същия достоен, честен и отговорен начин пред българските и европейските данъкоплатци, подчерта държавният глава.
Жозе Барозу и Бойко Борисов откриха и метална скулптурна фигура, символ на ЕС на метростанция "Европейски съюз", след което разгледаха археологическите разкопки на античния комплекс над станцията до подлеза между ЦУМ и хотел "Шератон" и обновеното Ларго.
Дължината на втория лъч е 11 километра и има 11 метростанции. Финансирането е по оперативна програма "Транспорт".
От 14.00 часа всички желаещи ще могат да ползват втората линия на метрото по разписание, като пътуванията по линията ще са безплатни.
На метростанция "Сердика ІІ" е организирана изложба от археологически паметници от историята на древна Сердика.
Очаква се по втория метролъч да пътуват по 130 000 пътници дневно, като разстоянието между първата и последната станция ще се изминава за около 20 минути.
Освен новите метролинии в София са изградени и 11 километра нова инфраструктура - над метрото, където са ремонтирани тротоарите и настилките, подменено или ремонтирано е и осветлението. Осигурени са 500 нови работни места, отчете кметът Йорданка Фандъкова.
Картата за пътуване по двете линии на метрото е с цена 35 лева на месец. С един билет може да се прави прекачване между влаковете на метростанция "Сердика".
400 хил. дневен капацитет за превоз на пътници на втори диаметър 50 хил. пътници на час превозна способност 80 км/ч скорост на пътуване, постижима иначе само с автомобил в участъци от бул. "Цариградско шосе" и околовръстния път 10-12 мин. от последна спирка до центъра на града 38% предвиждан дял на метрото в превозите с обществен транспорт 25% - с толкова се очаква да падне движението на автомобили, когато хората свикнат да ползват новите участъци 18% по-малко пътнотранспортни произшествия – иначе щети за водачи и застрахователи 70.5 хил. тона намаление на емисиите парникови газове от транспорта заради по-малката употреба на автомобили. Което е по-важно - намаление на праховите частици във въздуха, за които експерти казват, че основна причина е движението по улиците 15-20% по-малко шум в града = по-спокойни жители 130 хил. часа на ден по-малко ще пътуват софиянци и гостите на столицата 42 млн. евро пряк и косвен икономически ефект |