Скоростен влак от Пловдив до Свиленград през 2011 г.
За отсечката до границата се очаква строително разрешение

Първата високоскоростна железопътна линия в България се очаква да влезе в експлоатация в средата на 2011 г.
Проектът "Реконструкция и електрификация на жп линията Пловдив - Свиленград - турска/гръцка граници" е един от най-големите инфраструктурни проекти на Балканите, който се финансира с 375 млн. евро, осигурени от програма ИСПА (153 млн. евро), Европейската инвестиционна банка (кредит 150 млн. евро), Кохезионния фонд (28 млн. евро) и държавния бюджет (44 млн. евро).
Макар и съпроводен със сериозно забавяне от договорните срокове, проектът има ключова роля за интегриране на железопътната мрежа на България в европейската транспортна система. Модернизацията на жп линията ще подобри сигурността на движение на влаковете и ще понижи разходите за поддръжка на железопътната инфраструктура, а нейната електрификация ще окаже благоприятно влияние върху екологията, като се елиминира замърсяването на околната среда с дизелова тяга.
Проектът обхваща реконструкция и частично удвояване на приблизително 151 км железен път за скорост 160-200 км/ч, изграждане на контактна мрежа, тягови подстанции, системи за сигнализация, телекомуникации, мобилни комуникации (GSM-R) и съоръжения, които да позволяват бъдещо удвояване на цялата линия.
Изпълнението е разделено на три фази:
• Фаза 1 Крумово – Първомай с дължина 37 км
• Фаза 2 Първомай – Свиленград с приблизителна дължина 104 км
• Фаза 3 Свиленград – турска граница с дължина 17 км
• Фаза Системи – цялостна сигнализация, телекомуникация и контрол SCADA на цялата жп линия и изграждане на централен диспечерски пункт в Пловдив
Фаза 1 Крумово - Първомай
е пред завършване. Изпълнител е гръцката фирма TERNA S.A. Договорът (по жълт ФИДИК) е на стойност 88 728 832 евро и включва проектиране, обновяване/възстановяване, ново строителство и електрификация на 37 км железопътна линия, от които 17 км двупътна в междугарието Катуница - Поповица, както и ремонт на сградите на 8 гари и спирки и изграждане на нови тягови подстанции в Крумово и Първомай. В проектирането участва научен и преподавателски екип от Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ) с ръководител проф. инж. Пеньо Пенев и "Вектор бул" с ръководител инж. Маргарит Жипонов. Трите нови жп моста по трасето: на р. Чая при км 167+842, на р. Черкезица при км 184+487 и при км 196+703, както и 13 селскостопански подлеза, 8 пешеходни подлеза и 67 малки мостове-водостоци, са проектирани от доц. инж. Асен Георгиев, гл. ас. инж. Спас Георгиев, проф. инж. Енчо Дулевски и проф. инж. Костадин Топуров, а техен изпълнител е ДП "Строителство и възстановяване" – поделение Стара Загора.
Общо в участъка Крумово – Първомай е извършен демонтаж на 50 км съществуващ железен път и на 39 жп стрелки. Положен е 59 км нов железен път и 28 нови стрелки. Монтирани са 6.5 км рециклирани жп коловози и 27 рециклирани стрелки. Извършено е репериране на цялото трасе.
Проектът започва от източната гърловина на гара Крумово (посока Свиленград) – км 164+400. До км 166+320 е извършена рехабилитация. Двете изходни стрелки на гара Крумово са рехабилитирани с цялостна подмяна на дървените траверси и тирфони, ревизия и подмяна на амортизирани скрепления, подложки и други елементи на стрелките.
След гарата нивелетата постепенно се повдига до ниво 1 м над терена, а и над съществуващата линия. Това позволява подобрено пресичане на съществуващ напоителен канал с водосток 1.25х2 м вместо съществуващ дюкер.
В района на спирка Ягодово земното платно и релсовият път са с 50 см по-високо ниво в сравнение със съществуващото. Перонът е полувисок 550 мм в права. Ширината на перона е 3 м, а сградата е на 10 м от перона. Предвидени са рампи за инвалиди за осигуряване на достъп за хора с увреждания.
Премостването на р. Чая е на 9 м южно от съществуващата линия, за да осигури оптимална дистанция за построяването на стоманен мост. Нивелетата в зоната на моста е повдигната с 40 см за пропускане на високите води.
На гара Катуница, разположена на 4 км след гара Крумово, са изградени 2 приемно-отправни коловоза с полезна дължина 750 м, свързани с високоскоростни стрелки тип UIC60-1:18.5-R=1200, снабдени с 3 обръщателни апарата в езиковата част. Обръщащото усилие се предава с хидравлична система HydroLink, скрепления SKL14, блоково сърце Centro и стоманобетонни траверси. В гара Катуница са изградени шумоизолираща ограда с височина 2 м от глава релса и 2 пешеходни стоманобетонни подлеза на км 168+210 и км 168+567 (за обслужване на пътниците от пероните, оборудван със стълби и асансьори за инвалиди).
В двупътния участък гара Катуница – спирка Садово е изградено ново земно платно с обща дължина 13 175 м и е положен нов железен път с обща дължина 5160 м. Има 5 хоризонтални криви с радиус 2500 м. Спирките Кочово и Садово са с полувисоки перони 550 мм. Изградени са пешеходни подлези на км 170+908 и 175+1872, както и стълби и асансьори за майки с детски колички и хора с двигателни увреждания и инвалидни колички. Преодоляването на напоителните канали (бетонни и земни) и дренажни канали е посредством водостоци. След км 174+500 в продължение на 250 м е изградена подпорна стена с височина 2 м и е монтирана шумозащитна ограда. Изградени са множество малки съоръжения като водостоци, дюкери и прокари.
Един от най-тежките двупътни участъци е от спирка Садово до гара Поповица – приблизително 6 км от трасето се препокрива частично със съществуващото. Тук са изпълнени и най-мащабните по обем земни работи - изкопи и насипи. Изградени са и четири пътни надлеза, пътен подлез Садово и жп мост над р. Черкезица.
Участъкът спирка Садово – спирка Чешнигирово (км 175+200 до км 178+300) е развит успоредно на съществуващата жп линия в права. Път 1 е разположен на около 2.5 м северно на съществуващата жп линия, а път 2 е на 4.4 м северно от път 1.
Технологично първо е изградено земното платно и е положен път 2. След прехвърляне на движението по път 2 е демонтирана съществуващата жп линия и довършено земното платно заедно с отводнителните мероприятия. Следва полагане на горното строене и поетапно завършване на път 1.
В края на участъка линията се развива по нова следа, далече от съществуващото железопътно трасе.
В участъка спирка Чешнигирово – гара Поповица, от км 184+640 до км 184+970, са осъществени две пресичания на жп линията.
В участъка гара Поповица – гара Първомай жп линията е еднопътна електрифицирана. По него са изградени четири пътни надлеза, пешеходни подлези Първомай 1 и 2 и жп мост над р. Дебър. Общо в жп отсечката Крумово – Първомай са предвидени 23 въздушни пресичания, а подземните пресичания са 70.
Всички приемни здания на гарите по жп отсечката Крумово – Първомай са напълно санирани и рехабилитирани. Изградени са две изцяло нови спирки в Кочово и Виница и две ел. подстанции в Крумово и Първомай.
В целия участък на фаза 1 е изградена нова контактна мрежа за скорост 200 км/ч. Избраната система е с изцяло ново принципно решение, съобразено с европейските стандарти.
Фаза 2 Първомай - Свиленград
Договорът за проектиране, строителство и електрификация на 104 км еднопътна жп линия е сключен с фирма "Асталди", Италия (жълт ФИДИК), и е на стойност 162 537 388. ,06 евро. Първоначалният срок за изпълнение - 2010 г., няма да бъде спазен и се очаква да бъде удължен до средата на 2011 г.
На 29 юни 2009 г. Министерството на регионалното развитие и благоустройството издаде разрешение за строеж на първия лот - от гара Караджалово при км 209+150 до гара Димитровград при км 231+560. В проектирането на фаза 2 от българска страна участва екип на "Вектор бул".
Проектът включва изграждане на:
- 2 подстанции в Симеоновград и Свиленград
- изграждане на нова гара в Караджалово
- железопътен тунел с дължина 400 м преди Симеоновград
- 51 големи железопътни съоръжения
- 7 подлеза
- 179 водостока
- 4 разделни поста.
В момента усилено текат строителни работи на 20-километровия участък Първомай - Димитровград. За останалия участък Димитровград - Свиленград се финализира проектирането и се очаква изпълнението да започне през пролетта на 2010 г.
Фаза 3 Свиленград – турска/гръцка граници
Проектирането и строителството на 17-километровия участък се финансира с 28 млн. евро от Кохезионния фонд и 7 млн. евро от националният бюджет в рамките на Оперативна програма "Транспорт". Изпълнител е чешката фирма ОХЛ ЖС АД, която беше избрана от Национална компания "Железопътна инфраструктура" въз основа на проведена открита процедура за възлагане на обществена поръчка. Продължителността на договора е 24 месеца.
Изпълнението на проекта ще осигури железопътна линия със следните основни технически параметри:
• Железен път: Изграждане на ново трасе за двойна линия (по настоящия проект ще се инсталира само за единична линия) с намаляване на сегашната й дължина от 18.255 км до 16.815 км.
• Капацитет: 70 влака на ден (преди проекта - 52 влака на ден).
• Нова система за електрозахранване с променлив ток 25kV/50Hz, включително връзка със системата на турските железници.
• Скорост: 160 - 200 км/ч.
Очакваният ефект от модернизацията на жп линията е намаляване на времепътуването в участъка с 8 минути, подобряване на безопасността (премахване на прелезите), намаляване на негативното въздействие върху околната среда и повишаване на мобилността на населението.
Към настоящия момент фирмата изпълнител е приключила геодезическите измервания и обработката на данните, както и необходимите геоложки проучвателни работи. Идейният проект за реконструкцията на жп линията е разработен с участието на консултантската и проектантска фирма "Судоп Прага". Разработката предвижда изграждане на 12 нови жп моста, от които нов 426-метров мост през р. Марица, надлез и пешеходен подлез и саниране на 2 съществуващи мостови съоръжения. Трасето преминава през три населени места – Свиленград, Генералово и Капитан Андреево. До края на 2009 г. ще бъде одобрен работният проект и ще бъде издадено разрешение за строеж.
Системите за сигнализация, телекомуникации и SCADA
за цялата жп линия Пловдив – Свиленград – турска/гръцка граници се изпълняват от консорциум между "Талес рейл сигналинг солушънз" (Австрия) и "Алкател Лусент" (Румъния), а стойността на договора е 35 557 047.06 евро.
Технически параметри Дължина на проектното трасе – 151 км Приблизително 20 км двойна жп линия 160 км/ч за конвенционални влакове 200 км/ч за влакове с накланящи се кошове Стандартно UIC междурелсие – 1435 мм, релси UIC 60 Класическа контактна мрежа 25 kV AC 50 Hz 27 гари и спирки – новопостроени / ремонтирани Връзка към 110 kV на Националната енергийна система Тягови подстанции - 5 Множество съоръжения – мостове, подлези, водостоци |
Надлезът при Първомай – комбиниран мост с непрекъсната греда Пътният надлез при Първомай представлява приложение на комбиниран мост с непрекъсната греда и се прави в България за първи път, разяснява авторът на проекта проф. д-р инж. Енчо Дулевски. За да постигнат естетична конструкция, при която преходът от стоманобетонна към стоманената част не се вижда, те прилагат и други новости: - променлива опорна схема - лагери, които не са от обичайния тип, а са окачени. Освен че за първи път се прави комбинирана непрекъсната конструкция в България, връзката между нея и стоманобетонните естакади не е на лагери или с герберови зъби, а е от нов тип и е наречена клатеща колона. Така 100-метровата конструкция придава цялото си хоризонтално натоварване в централна част върху четири колони. Новият тип връзка осигурява необходимата за градска среда естетика на съоръженията. |