Открит способ и нов австрийски метод за метрото по бул. "Черни връх"
В денонощие се изпълняват 2 метра от тунела

Намираме се на столичния бул."Черни връх" пред музея "Земята и хората". Част от пътното платно на булеварда е заето от строителна площадка, разположена в изкоп с дълбочина 12 м под терена. С помощта на кулокран в момента се изгражда част от конструкцията на перона на 10-а метростанция. Тук след две години ще бъде един от входовете към бъдещата станция на метрото, която ще разполага с още три входа съответно на кръстовището на бул. "Черни връх" и бул. "Арсеналски".
Строителството на метростанцията
се изпълнява по открит способ в укрепен котлован. Укрепването се извършва с помощта на стоманобетонни изливни пилоти и анкери, след което се изпълнява торкрет. При откриване на котлована се разкриват стремената на армировъчния скелет на пилотите и към тях се закрепват армировъчни мрежи. Върху така поставените мрежи се полага защитен пласт торкрет. Торкретирането е изпълнение на пръскан бетон, с който се създава повърхност за полагане на хидроизолация.
На дъното на част от изкопа се вижда помпена станция, която се прави с цел да се събират постъпилите води. Помпената станция е един резервоар, от който с помощта на помпи се изпомпва водата от самата станция.
Работи се и по изграждане на дънната плоча, стени на конструкцията и изолация за стените. Всъщност след достигане на дъното на изкопа се прави подложен бетон, хидроизолация, защитен бетон и се изгражда самата дънна плоча. Изпълняват се стените на конструкцията, вестибюлните плочи, стени над вестибюлна плоча и така до покривна плоча, изграждат се и конструкции на подлезите, след което се възстановява пътното платно.
Всички тези части от конструкцията се включват в общо шест ламели.
Изграждането на станцията е разделено на т.нар. ламели (части), разделени с делатационни фуги. При конструкцията на една от ламелите е достигнато до покривна плоча. В следващия блок е направена дънна плоча и стени до вестибюлно ниво, на следващия блок са направени подложен бетон и предстои полагане на хидроизолация, изграждане на дънна плоча. Така поетапно напредва изпълнението на станцията. Изкопните работи са завършени и в последната ламела. След направата на дънна плоча се планира да започнат подготвителни работи за изпълнение на релсовия път в готовите участъци.
Освен кулокрана се използват и багер за изкопни работи, автокранове с различна товароподемност, модерни кофражи. В различните участъци и етапи на строителство на обекта работят между 80 и 100 души, а изпълнението на един от подобектите –
метротунела
е в непрекъснат режим на работа. Малко след кръстовището на бул. "Черни връх" и бул. "Арсеналски" до хотел "Хемус" е другата строителна площадка, разкриваща един от основните подобекти от участъка. Строителството на метротунел, който е след станцията (№ 10), започва от подходна рампа, работна шахта. Част от съоръжението е изграждането по открит способ, а друга - по известния в тунелното строителство Нов австрийски метод.
Новият австрийски метод включва извършване на изкопни работи по контура на тунела с помощта на тунелен багер. Изпълнява се първична облицовка от армоферми, армировъчни мрежи и пръскан бетон с дебелина 25 см, след което се полага хидроизолация и изпълнение на вторична облицовка. Така тунелът е в завършен вид.
Профилът на тунела е разделен на две части: горната част – калота и щрос, и долна – наречена контрафорс. Този метод позволява да се изпълни цялата първична облицовка, като след направа на 5-6 армоферми на горната част – щрос и калота, се изпълнява дънната част на тунела, която е контрафорс, и се затваря профилът на тунела.
Работи се с тунелен багер, с машини, които изпълняват анкери, машини за пръскан бетон и инжекционни работи.
Целият процес е механизиран.
Изпълнени са всички шлицови стени, анкерно укрепване и общо 180 м дължина на тунела (към ноември 2009 г. ), която е общо 792 м.
Има вентилационна уредба, която осигурява вентилация по време на изпълнение на тунела.
Напредъкът на работите по изграждането на тунела е с 2 м на денонощие, като се изпълнява при непрекъснат цикъл на работа.
Новият австрийски метод на строителство е прилаган за връзката на метростанцията на стадион "Васил Левски" и тунела под бул. "Драган Цанков" от първи диаметър. Поради спецификата на геоложките условия, дълбоките подземни води и значителната дълбочина на тунелите от втория метродиаметър в участъка под бул. "Черни връх" от хотел "Хемус" до бул. "Дж. Баучер" строителството на тунела също се извършва по този способ.
Другият обект, по който ще се работи, е довършване на северния вестибюл на 9 метростанция. Тя е разположена на бул. "Витоша" и бул. "Патриарх Евтимий". Част от конструкцията й е била изградена при строителството на НДК. Извършено е саниране на изградените конструкции на метротунела между метростанция 9 и 10, което включва репариране на бетонови повърхности, спиране на течове по трасето и др.
Същевременно в момента се изпълняват и
подготвителни работи за строителството на станция 11
Тук се извършва изместване на съоръжения на инженерната инфраструктура – водопроводи, канализация, ТТ, силови кабели на градски транспорт. В началото на 2010 г. се планира да стартира и строителството на станцията и на подземния паркинг. Станция 11 също ще има четирите входно-изходни пункта. Те са разположени на бул. "Черни връх", на ул. "Майор Томсън" и ул. "Златен рог".
Главен проектант на част "Архитектурна" на метростанциите е арх. Константин Косев и арх. Фарит Пактиевал, а на част "Конструкции" - инж. Антон Янев.
Кой участва в изпълнението на 2.6 километра Строителството на участъка на метрото от бул. "Патриарх Евтимий" до "Черни връх" трябва да приключи до 2012 г. Трасето е с дължина 2.6 км и три метростанции, като две от тях (между НДК и музея "Земята и хората") и тунелите между тях са с частично изградени конструкции. Главен изпълнител на участъка е обединението "Метро Трейс", с водещ партньор "Трейс груп холд " АД и партньори "Трейс София" ЕАД и "СБ Инженеринг" АД, като постигнатата тръжна цена за участъка е 72.583 млн. евро. Подизпълнители са "Рикат", "Старт инженеринг", "СК-13 холдинг", "Адвал" и "Стройнжект". Директор проект от "Трейс груп холд" АД е инж. Боян Делчев. Инженер-консултант по ФИДИК, който изпълнява супервизията и надзорните функции на проекта за целия обект, е обединение от три фирми с водещ партньор френската "Систра". |