Най-добрата дестинация за аутсорсинг в Европа е България
Изследване на Cushman&Wakefield

България е най-добрата дестинация в Европа за развитие на аутсорсинг според класация на консултантската компания Cushman&Wakefield за 2015 г., представена от стратегическия й партньор в България и Македония Forton. В световен план страната е на трето място, като в сравнение с година по-рано се е изкачила повече от всеки друг пазар и е с 11 позиции напред.
Проучването на консултантската компания обхваща 36 пазара в света, които привличат компании в сферата на аутсорсинга на бизнес процеси (BPO) и центровете за изнесени услуги. Оценката на участниците се формира на базата на три типа критерии, сред които най-голяма тежест имат разходите, следвани от условията за бизнес и рисковете.
Първата позиция в класацията на Cushman&Wakefield тази година заема Виетнам, докато миналогодишният първенец - Румъния, остава четвърти. Второто място е за Филипините, където приходите на компаниите в BPO-сектора миналата година са достигнали рекордните $15 млрд.
Виетнам не е най-евтината дестинация за аутсорсинг, но е силен конкурент в световен план. За утвърждаването му като водещ пазар допринесе и нарастващата цена на труда в Китай и Индия, обобщи Ричард Мидълтън, който отговаря за клиентските услуги в Азия, Пасифика и EMEA (Европа, Африка и Близкия Изток) в Cushman&Wakefield.
В европейски мащаб България впечатлява не само заради излизането си на челна позиция, но и заради бързото си придвижване нагоре в класацията. Като ключови фактори консултантите посочват ниските данъци и наличието на достъпна и квалифицирана работна ръка за нуждите на BPO компаниите. Годишно в страната се дипломират 60 000 висшисти, като в 50% от случаите завършилите са придобили специалност, подходяща за сектора на изнесените услуги. Висок е и делът на добре владеещите чужди езици, което е ключово умение за този бизнес.
Възходящото развитие на аутсорсинг бизнеса в България е факт и то може да бъде проследено и през впечатляващия ръст на офис пазара в София. През миналата година бяха подписани наемни договори за 154 000 кв. м площи, което е резултат, съизмерим само с нивата от предкризисната 2008 г., коментира Михаела Лашова, изпълнителен директор на "Фортън".
В основата на това засилено търсене на офис площи е разрастването на компаниите от BPO и IT сектора, които през 2014 г. са били страна в 49% от сделките за наем на този пазар в столицата. Нашата прогноза е, че ръстът ще продължи и същевременно ще се пренесе и извън София. През последните месеци наблюдаваме засилено търсене на офис площи от страна на BPO и IT компании в големи градове като Пловдив, Варна и Бургас", отбеляза Станимира Пашова, мениджър "Офис площи" във "Фортън".