Търсят се изключително клас А офис сгради на много комуникативни местоположения
Делът на аутсорсинг компаниите по отношение на търсенето достигна внушителните 64% от наетите и придобитите площи през първата половина на 2014 г.


Какво е въздействието на аутсорсинга върху сектора на бизнес имотите?
- В България първите примери са отпреди около 10 години. Започват с центрове за приемане на обаждания от клиенти и някои базови ИТ услуги и поддръжка. Тенденцията набра скорост във втората половина на миналото десетилетие, водена предимно от ИТ компании като HP, IBM или VMWare, както и техни подизпълнители. Днес се извършват доста по-разнородни дейности, включително обработка на плащания и фактуриране, финансов анализ и други.
Към днешна дата този тип дейности заемат съществен дял от офис пазара. Колко точно, зависи дали ще стесним понятието до аутсорсинг на бизнес процеси като взаимоотношения с клиенти, финансов анализ, поддържане на ИТ системи, или ще го разширим с цялата екосистема на ИТ бизнеса, включително софтуерна разработка и поддръжка и т.н. Общото между двете е, че в голямата си част те работят за международни клиенти на глобалния пазар, тоест не зависят толкова от местното търсене и икономика както банките, телекомите или представителите на фармацевтичната индустрия. По отношение на търсенето техният дял достигна внушителните 64% от наетите и придобитите площи през първата половина на 2014 г. Осредненият размер на една сделка е 1608 кв.м при 1147 кв.м средно за целия корпоративен офис пазар в София.
Нашият глобален стратегически партньор Cushman & Wakefield консултира мултинационални компании от цял свят относно решенията им за експанзия или релокация. Като американска компания тя има и дълъг списък ключови клиенти от технологичния сектор. Обратната връзка, която получаваме за България, е изключително положителна.
Какви са основните подсектори?
- Контакт центрове, които управляват взаимоотношенията с клиенти, както и развойна дейност в ИТ сектора. Но някои големи компании изнасят разнородни дейности, както вътрешни за самите тях, така и обслужване на клиенти. Други специализират само в конкретна дейност. Не може да се направи обобщение.
От края на миналата и началото на тази година виждаме и мултинационални софтуерни компании, които са възникнали и са се развили в Източна Европа, например руската "Луксофт". Това е тенденция, която набира скорост в момента поради все още атрактивните разходи за труд в България в сравнителен план. Друга причина е достъпът до повече трудови пазари и разпределение на някои рискове – политически, валутен и др.
Какво търсят да наемат клиентите - размер, специфика и качество - производствен аутсорсинг за индустриални и логистични площи, BPO?
- Размерите са над средните, с които сме свикнали на българския офис пазар, тъй като тези компании обикновено търсят съществена работна сила поради обема на дейността си, а и за да постигнат икономии от мащаба. Разходите не са без значение, но далеч не са единствен и решаващ фактор. Тъй като и по заплати, и по други бизнес разходи, включително за офис, сме на конкурентоспособна позиция в Европа, компаниите се възползват от това.
В офис сектора те търсят изключително клас А офис сгради на много комуникативни местоположения. От една страна, само такива имоти могат да им гарантират непрекъсваемост на бизнеса благодарение на системи за двойно електрозахранване, окабеляване, климатизация и др. От друга, в определени сектори има конкуренция за таланти, а офисът е част от цялостната оферта към служителите – и като местоположение, и като атмосфера и условия.
Типичните аутсорсинг компании, които работят за трета страна, търсят и имиджов ефект пред клиентите си. Не случайно към края на второто тримесечие незаетите площи в топ 10 на действащите офис проекти в София бяха едва 6.6%.
Доколко се различават изискванията в зависимост от отделните клиенти в рамките на сходен бизнес в един и същ сектор?
- Изискванията, а също и предлагането на офиси, са стандартни в най-съществените си елементи: големи светли височини, отворен план, позволяващ гъвкави разпределения и преразпределения на площите, безупречни системи, качество на общата наемна услуга. Компаниите по-скоро все още са в позиция да избират между конкретни проекти и местоположения и ситуацията ще остане благоприятна за тях и в следващите шест месеца.
Под формата на екстри можем да разгледаме, от една страна, стимулите, които им предлагат наемодателите. Те могат да бъдат гратисни периоди или периоди с намалени наеми, поемане частично или изцяло на разходите по оборудване на площите и други. Те обаче не са следствие от конкретни изисквания, а резултат от конкуренцията на пазара.
Допълнителните изисквания на наемателите обикновено са свързани с услугите, които се предлагат във или в близост до офиса – най-вече паркиране, заведения за хранене и търговски обекти за служителите, разбира се, обществен транспорт, който е функция на местоположението.
Какви са наемите?
- Повечето компании от аутсорсинг и ИТ сектора наемат, а не купуват площи, тъй като често имат значително международно или дори глобално присъствие и съответно няма как да правят съществени инвестиции в неосновни за бизнеса им активи по целия свят.
Наемите се запазват стабилни в диапазона 10-12 евро на кв.м месечно за клас А офиси извън центъра, като виждаме опити за увеличаването им при нови договори в сградите, които вече са достигнали високо ниво на заетост. Наличието на алтернативи с достатъчно свободни площи обаче не позволява тази тенденция да се разпростре в целия пазар. Клас В сградите остават в диапазона 6-8 евро на кв.м месечно в зависимост от местоположението и колко нова е сградата, но те рядко са предмет на активно търсене от аутсорсинг и ИТ компании освен на такива, които са насочени към местния пазар, например интернет компании, електронни медии сайтове за електронна търговия и др.
Ще изчезнат ли част от позициите в този в резултат на автоматизацията или в резултат на вдигането на стандарта?
- България остава конкурентоспособна в европейски и глобален мащаб. Веднъж казала това, си давам и сметка, че трудовият пазар е относително ограничен – първо, заради степента на развитие на този бизнес в България, второ, заради размера на населението, и трето, заради неблагоприятната демография, която ограничава потенциалния брой нови специалисти. Би било прекрасно, но едва ли е възможно тук да бъде следващата Силициева долина за ИТ бизнеса или следващия Бангалор и Манила за аутсорсинг сектора. Все пак предвид съществуващите разлики в разходите за бизнес между Полша и Чехия, от една страна, и България, Сърбия или Македония, от друга, спокойно може да се стремим да бъдем следващата Прага или следващия Краков. Аутсорсингът на взаимоотношенията с клиенти в Европа най-вероятно ще остане в Европа, включително по чисто езикови причини – в България и Румъния е много по-лесно да се сформират екипи, които да обслужват няколко европейски страни. След придобиването на българската Call Point New Europe канадската компания Telus избра България за европейската си централа, което е изключително постижение. Sofica също беше придобита от американски стратегически инвеститор. Това показва, че секторът продължава да се развива.
Има и немалко успешни местни компании от ИТ сектора – да вземем за пример "Телерик" или "Империя онлайн", което показва, че потенциалът на България в тази област е сериозен. Компании като Cisco Systems, SAP или Software AG отдавна имат звена за разработка в София, някои от тях с много сериозни мащаби. Други като Experian или VMWare продължават да инвестират, така че потенциалът на тази индустрия тепърва ще се разгръща.