Аутсорсинг компаниите са основен двигател на търсенето на офис площи

Къде е България като аутсорсинг дестинация? Кога започна да навлиза аутсорсингът в България?
- България се появи трайно на картата на аутсорсинг дестинациите преди около 10 години. Това се случи след навлизането на някои от най-големите компании в сектора, както и основаването на няколко амбициозни местни проекти, които с течение на времето бяха придобити от световни лидери в конкретните сфери.
Към днешна дата по данни на Министерството на икономиката в BPO индустрията в България работят над 20 000 души, а страната ни е поставена на второ място в Европа и на пето в света като най-привлекателна аутсорсинг дестинация.
Сред основните предимства на България могат да се наредят следните фактори: ниски общи разходи за бизнес; изгодни наемни нива за качествени офис площи и тяхната поддръжка; бърза и качествена интернет връзка; добра езикова подготовка на специалистите (73% от учениците в гимназиите се обучават на повече от един чужд език) и др. В резултат една голяма част от кол-центровете в България оперират с над 25 езика.
Развитието и обособяването на клъстери от офисни сгради, привличането на все повече BPO компании и тяхното нарастващо взаимодействие с учебните заведения (с цел специализирана подготовка на бъдещите кадри) повлиява рейтингът на страната да се подобрява. Наемодателите вече на ежедневна база работят със специфичните изисквания на аутсорсинг индустрията, стараейки се все по-добре да могат да отговорят на нуждите им.
Какви са основните подсектори, които са навлезли и навлизат?
- В последните години навлязоха и се развиват повечето от подсекторите в аутосорсинга: ИТ и телекомуникации, производства, финансови и специализирани услуги. В България има много успешни примери за компании с развойна дейност, изнесено производство, както и такива, обслужващи по-големи пазари от тук. Изключително добре се развиват и центровете, извършващи услуги за трети страни (свои глобални клиенти). Всички те имат ежегодни планове за растеж както по брой служители, така и по отношение на офисното пространство. Както споделих и по-горе, тези компании са основен двигател на търсенето на офис площи в София, Варна, Пловдив и Бургас и представляват огромен процент от нашите клиенти в офисния и индустриален сегмент.
Какво търсят да наемат клиентите - размер, специфика и качество? Различават ли се изискванията в зависимост от бизнеса?
- Клиентите почти винаги търсят в основата си едно и също – добро съотношение цена – качество. Разбира се, различните компании от аутсорсинг индустрията имат съвсем специфични нужди.
Ако компанията има развойна дейност за свои клиенти, тя ориентира разпределението на офис площта според поверителността и конкретните проектни екипи.
В други случаи при центровете, обслужващи трети страни, се търси голяма плътност и висока ефективност на пространствата, като особено важен е и капацитетът на климатизация и вентилация.
При изнасянето на цели производства в България най-често говорим за тъй наречените Build-to-suit проекти поради високото ниво на специфичност не само към сградния фонд, но и към съответната локация.
В най-общия случай, ако говорим за компания, имаща офис нужди, а не индустриални такива, най-важни неценови фактори се явяват комуникативната локация с добър транспорт, ефективна плоча минимум 1200 кв.м на етаж, наличие на достатъчно дневна светлина и висок капацитет на вентилационни и климатични системи.
Какви екстри изискват наемателите?
- Не бих казала, че наемателите от аутсорсинг индустрията очакват необичайни екстри, както мнозинството международни компании изискват високо качество на системите, окабеляването и довършителните работи. Фокусирани в своя същински бизнес, те разчитат сградите да бъдат поддържани професионално, като много често за наетите пространства самите те използват допълнителни услуги на специализирани фасилити и пропърти мениджмънт компании. Почти всички представители на BPO индустрията обръщат особено внимание към създаване и използване на т.нар. зона за отдих и забавление на служителите в наетите от тях пространства. Такива те изграждат според своята корпоративна култура и особености.
Как се движат ценовите нива?
- Ценовите нива в София през последните няколко месеца отбелязват известен ръст, отразяващ обективно съотношението между търсене и предлагане в проекти клас А. В последния си доклад за състоянието на пазара отбелязахме, че устойчивата тенденция на бързо усвояване на проекти клас А даде възможност на част от наемодателите да увеличат офертните си наемни нива с около 8%, достигайки нива от 13 евро на кв.м. Ефективните наемни нива при тези проекти варират между 10,5 и 12 евро на кв.м в зависимост от локацията и специфичните изисквания на наемателите.
Какви са прогнозите за развитие на сектора?
- Прогнозите за развитие на сектора са изключително оптимистични. За трета поредна година наблюдаваме ръст в наемането на офис площи и кадри в сектора. Изключително позитивен сигнал дават компаниите, които навлизат тепърва на пазара. Самите представители на сектора са също оптимистични - очаква се работещите в BPO индустрията да достигнат 40 000 души през следващите 12 месеца. Интересът към градовете извън София се увеличава. Търсенето в офисния сегмент и все по-често в индустриалния ще бъде задвижвано предимно от компании в аутсорсинг сектора.