Европа: 6 млрд. евро инвестиции в хотелски имоти
8% ръст на туризма в Централна и Източна Европа за 2012 г.

През 2013 г. западноевропейските икономики започват слабо възстановяване с очакван общ ръст на БВП от +0.1%. Националните ограничителни мерки и историческите върхове на безработицата затрудняват вътрешното търсене. Еволюцията на външното търсене ще изиграе по-голяма важност за растежа в много европейски икономики, подкрепена от слабата валута в еврозоната, което благоприятства туризма.
Според Световната туристическа организация приносът на туризма за световния БВП се оценява на 5%, за заетостта - между 6 и 7% от общия брой работни места в света - пряко и непряко. За развити диверсифицирани икономики делът в БВП е между 2% и 10% в зависимост от мястото на сектора в националната икономика.
Ръст на международния туризъм
През последните шест десетилетия туризмът преминава през експанзия и диверсификация и стана един от най-големите и бързо растящи икономически сектори в света, възникнаха много нови дестинации. Според Световната туристическа организация към ООН туристическите пътувания са нараснали с 4% през 2012 г. и са надхвърлили числото един милиард. Възникващите икономики се характеризират с по-голям ръст (+4.1%) в сравнение с развитите държави (+3.6%). Туристите в Европа - най-посещаваният район в света, са нараснали с 3% до 535 млн. туристи.
В Централна и Източна Европа ръстът е +8%, следва Западна Европа (+3%). Южна Европа продължава с +2% ръст.
Качествените активи - във вниманието на инвеститорите
Както и при другите сектори на недвижимите имоти, хотелският инвестиционен пазар е в два основни сегмента - висококачествените имоти и ниският клас. Топ пет туристическите дестинации отбелязват 6 млрд. евро инвестиции в туризма към края на 2012 г., което е с 5% по-малко от предходната.
Великобритания продължава да доминира тази инвестиционна ниша с 41% от пазара в петте разглеждани държави. Става дума за 2.5 млрд. лири за 2012 г., или 31% спад на годишна база. Лондон остава основната цел на инвеститорите, основно американски и азиатски, които се фокусират върху висококачествените активи независимо от високата цена на придобиването и ниската доходност.
Франция остава един от най-активните пазари в Европа за хотелски инвестиции с 1.8 млрд. евро за 2012 г. - ръст от 59% годишно с няколко големи сделки, сред които Meliá Hotel в "Дефанс", или продажбата от Accor на Pullman Paris Rive Gauche за 77 млн. евро, и от продажбата на 4 големи портфолиа, сред които придобиването от Predica на 165 B&B хотели за 500 млн. евро.
В Германия инвестициите в сектора бяха 1.1 млрд. евро за 2012, или 16% ръст.
Инвестициите в хотелския сектор в Италия се удвоиха през 2012 г. и достигната 273 млн. евро при ниска предходна база.
Пет последователни години инвестиционният пазар в Испания отбелязва спад и достига 432 млн. евро през 2012 г., или 27% спад.
Секторът в Западна Европа
Хотелско-инвестиционната дейност в големите западни държави (Германия, Франция и Великобритания) остава силна независимо от икономическия контекст. Южните държави като Италия и Испания продължават да страдат поради последствията от кризата с държавния дълг.
В Германия заетостта нараства с 0.9 и достига 66.3%, а RevPAR регистрира един от най-големите ръстове в Европа (+3.5%), или 57.7 евро. Между германските градове Берлин, Хамбург и Мюнхен регистрират над 70% заетост с RevPAR съответно 66.6 евро, 66 евро и 83.8 евро.
Във Великобритания заетостта е 75.7% и е най-добрата в Европа. Разнообразните събития в Лондон осигуряват забележителна 2012 г.
Във Франция след две години на ръст на заетостта през 2010 и 2011 г. има леко намаляване с -1.3 до декември 2012 г. Париж отбелязва най-голяма заетост в страната (82.1%) и доход RevPAR 126 евро при 60.7% в регионите.
Испания отбелязва рекорден брой международни туристи в края на 2012 г., но спад на вътрешния туризъм. По същия начин намалява доходността RevPAR в Италия до 100.2 евро.