Жилищният пазар в Испания се крепи на банките и чужденците

През първото полугодие на 2010 г. в Испания са продадени около 226 000 жилища, сочи официалната статистика. За сравнение, в годините преди кризата се продаваха по около половин милион жилища.
Броят на новостроящите се обекти също намалява. При запазване на настоящата активност до края на годината ще бъдат построени по-малко от 100 000 жилища, докато през 2006 година този показател беше 800 000.
По официални данни цените на жилищните имоти са спаднали с 20% за последните три години.
В момента, благодарение на множеството фалити на строителни компании и собственици, както и на различни сделки по замяна за активи срещу дългове, местните банки станаха най-големите агенти и собственици на недвижими имоти.
До края на 2009 година общата стойност на обектите, които са тяхна собственост, възлиза на 60 милиарда евро.
Освен това финансовите учреждения са и най-агресивните "дискаунтъри", които се опитват да се отърват от конфискуваните обекти с помощта на различни аукциони, субсидиране на служителите си и специални промоционални акции. По правило големите банки правят намаления повече от 30%, като предлаганите ипотеки достигат до 40 години.
Така например втората по големина спестовна банка в Испания - Caja Madrid, с подобни акции за първите пет месеца на годината успя да продаде 1240 жилища. Това е седем пъти повече, отколкото през същия период на 2009 година, посочва вестник Financial Times.
Въпреки това, независимо от "оживлението" в продажбите и рязкото забавяне на обемите на новото строителство, повечето експерти отбелязват, че за реализирането на непродадените обекти ще са необходими 3-4 години.
Испански агенти по недвижими имоти посочват, че намаленията при продажбите и отслабването на еврото спрямо британската лира и други европейски валути ще доведат до повишаване на интереса към пазара на "втори дом" в Испания от страна на чуждестранните инвеститори.
По думите на шефа на маркетинговия отдел на агенцията Taylor Wimpey Spain Виктор Сага интересът на чужденците никога не е спирал и непрекъснато се търсят изгодни предложения.