Colliers: Значителни промени настъпиха на пазара на търговски площи

Откриването на пет нови търговски центъра доведе до значителни промени на пазара на търговски площи в България по отношение на общ размер отдаваеми площи и присъствие на международни търговски марки.
Това посочва в анализ на пазара на търговските площи през втората половина на 2010 година консултантът Colliers International.
Нарастващата конкуренция между моловете, от една страна, и намаляващата склонност на потребителите да купуват от друга, доведе до значителен натиск върху търговците.
Позитивното в тази пазарна реалност е, че усложнената икономическа ситуация предотврати потенциалното пренасищане в някои от градовете, коментират експертите.
Най-големите търговски центрове, които бяха отворени през тази година, са: The Mall (66 000 кв.м. нетна отдаваема площ), Сердика Център (50 000 кв.м.), Grand Mall
във Варна (52 000 кв.м.), Галерия Пловдив (45 000 кв.м.) и един по-малък търговски център – Мол Габрово (9000 кв.м.).
Така нетните отдаваеми площи в страната достигнаха 452 000 кв.м., отбелязвайки ръст от 222 000 кв.м.
Търговският сегмент ще продължи да се развива и през следващото полугодие с откриването на други 5 проекта в Пловдив, Варна, Стара Загора и Русе, като се очаква да прибавят нови 126 000 кв.м. обща отдаваема площ към съществуващите площи на пазара.
Осреднената стойност на свободните площи на търговските центрове в България е все още едноцифрена, с някои малки изключения.
Представянето на главните търговски улици в София беше силно повлияно от откриването на The Mall и Сердика Център, се посочва още в анализа.
Все повече магазини останаха без наематели, без да има ясен знак кога търсенето ще се възобнови. Много наематели закриха обектите си на търговски улици, предпочитайки да наемат магазини в моловете, където наемните нива са доста по-ниски.
Тази тенденция доведе до 10% ръст на свободните площи в София.
Улицата, която години наред се радваше на 100% запълняемост – бул. Витоша, отбеляза рекорден ръст от 2%, като достигна 16% свободни площи към края на юни
2010 г.
Въпреки това, за идните няколко месеца се очаква този процент да намалее, тъй като Colliers осигури голям международен наемател на ключова локация.
Пазарът на главните търговски улици в Пловдив остава най-стабилен. Високият процент незаети площи – 14%, се дължи основно на един затворен търговски център (Excalibur) на главната търговска улица.
В Бургас и Варна процентът на свободни площи е сравнително нисък, съответно 3% и 5%.
Бурното развитие на дискаунт веригите продължава, макар и с по-умерени темпове. Най-активните вериги по отношение на новооткрити магазини през първата
половина на 2010 г. бяха Плюс, Пени Маркет и Карфур.
Откриването на три хипермаркета на веригата Карфур в Пловдив, София и Варна даде старт на истинска ценова война, като арсеналът включваше намаление на цените на някои ключови кранителни стоки.
Анализът поставя акцент върху първата копка на ИКЕА в началото на юни, както и върху откриването на първия аутлет търговски център през март - Sofia Outlet Center.
Друг формат, който набира популярност, макар и с по-ниска скорост от моловете, е ритейл паркът. В момента има няколко проекта от този тип, които са в процес
на изграждане, включително Ритейл Парк Средец, Ритейл Парк Вазов и Black Gold, като се очаква да открият в началото на 2011-та.
Наемните нива в търговските центрове продължиха да отбелязват спад и през първото полугодие – 5% в София и Варна, 15% в Пловдив и 19% в Бургас.
Търговските улици също не останаха незасегнати, като отчетоха спад от около 20% средно за страната., посочват още експертите на Colliers.