Записки по търговските въстания

Интересно е да наблюдаваш отблизо технологията на едно въстание. От момента, в който недоволството достига своята пределна точка, през намирането на съмишленици и изготвянето на стратегията, до осъществяването на самия бунт.
Още по-интересно е, когато недоволството има конкретно финансово изражение, а за част от "бунтовниците" въпросът вече е на живот или фалит.
Кулминацията на едно такова бизнес въстание дойде в слънчевата сутрин на последния ден на април. Епицентърът на събитието се оказа италиански ресторант, намиращ се на последния етаж на столичният мол City Center Sofia (CCS).
От ранни зори помещението се беше преобразило в конгресна зала, а ако се съди по оскъдния брой празни столове, надали и в най-силния си ден мястото се радвало на такава посещаемост.
Неформалната сбирка на търговци от мола е опит заедно да намерят решение на проблема си. Всички присъстващи в даден момент са подписали договор за наем на площи в мола до хотел "Хемус".
За разлика от оборотите им обаче нивата, заложени в него, не падат. И, по думите на част от събралите се от месеци работят на загуба.
Първият чувствителен отлив на клиенти идва веднага след започването на строителните работи по софийското метро буквално пред входа на мола. Второто отдръпване на клиенти е веднага след отварянето на "Сердика център" на бул. "Ситняково" и The Mall на бул. "Цариградско шосе", което се случи през последните два месеца.
Към всичко това трябва да добавим и увеличилата се конкуренция от нови марки точно когато потреблението се свива.
Така след повече от три часа, прекарани в емоционални разговори, се стигна до единодушното решение търговците да спрат да плащат дължимите по договор наеми, докато исканията им не бъдат чути.
И докато представители на международния инвестиционен фонд Heitman, собственик на мола, не започнат преговори за намаляване на наемите или обвързването им с приходите на търговците (тоест фиксиран процент от оборота).
Не толкова единодушно беше взето и решение четири дни след събранието, тоест на 4 май, магазините да не работят, а на витрините им да бъдат разлепени плакати "предупредителна стачка".
Ако исканията им не бъдат чути в идните няколко седмици, ще последва затварянето им за цял ден, а после и за седмица, планират недоволните компании.
Подробности четете в новия брой на вестник "Капитал".