Търсенето на имоти в зимните курорти е намаляло три пъти
Пазарът на зимни ваканционни имоти е секторът, най-силно засегнат от икономическата криза, сочи проучване на инвестиционна компания GreenLife.
Това е сегментът, станал най-силно зависим от поведението на англоезичните купувачи, които изгубиха водещото си влияние през последните два сезона.
Поради това адаптирането на този сегмент към новите условия става бавно и със сериозни размествания на пластовете.
"Търсенето на имоти в зимните курорти през изминалия сезон 2009/2010 бе три пъти по-слабо от това през предходния и е много далеч от нивата през 2008 г., когато е направено планирането на много от излизащите в момента проекти", коментира Мариана Даскалова, търговски директор на GreenLife.
"Това създаде условия за появата на голям брой проблемни проекти, част от които бяха замразени, а други – построени с риска да останат нереализирани.
Изходът, който инвеститорите видяха през изминалия сезон, бе в превръщането на тези проекти в хотели".
Противно на инвестиционния, туристическият сезон бе силен, подкрепен допълнително от активността на гърците. За съжаление прогнозите, че постепенно и с оглед на ниските продажни цени те ще се превърнат и в купувачи, не се сбъднаха.
Готовността им да посещават страната ни за ски обаче бе капитализирана от предприемачите, които започнаха да управляват непродадените апартаменти и къщи, като ги отдаваха под наем, отчитат от GreenLife.
Единични сделки за продажба бяха сключени с англоезични купувачи, привлечени от силния спад на цените в този сегмент.
При част от зимните курорти цените паднаха с до 50%, както в Банско, където предлагането на масовите апартаментни комплекси е изключително активно, а конкуренцията наистина сериозна. В Пампорово и Боровец цените останаха малко по-устойчиви, но също демонстрираха значителен спад – около 20%.
Част от цените се върнаха на нивата от 2005 година, сочат данни на GreenLife. Средната цена на зимен ваканционен имот през зимата на 2009/10 година е била малко под 40 000 евро, докато през 2008 година тя е надвишавала 65 000 евро, което представлява повече от 40% спад.
Най-търсени от инвеститорите бяха руските купувачи, поради по-високите бюджети, с които тези клиенти разполагат. Тяхното търсене бе насочено към проектите с високо качество и редица допълнителни екстри. Сделките с руснаци държат вече 48% от този сегмент на пазара, при над 90% за летните курорти и едва 18% от пазара на зимни имоти през 2008 г. Българите заемат скромните 15%, а останалите проценти си поделят англичани, гърци, румънци, малтийци, испанци.
Предлагането на зимни ваканционни имоти в пъти надвишава търсенето, сочат още данните на Green Life.
Като резултат от това пазарът на земя в тези курорти замря. Така част от предприемачите, които закупиха терени за строителство в периода 2006 – 2008 година, не могат да ги реализират нито като проекти, нито като апартаменти.
"За да не претърпят повече и по-големи загуби, очакваме много от колегите, които разполагат със свободни средства, да застроят тези проекти, като ги регистрират като хотели", прогнозира Даскалова.
"Ниските цени на строителството в момента са изцяло в полза на подобно инвеститорско решение. С още по-голяма сила тази тенденция ще видим при имотите в строеж, които, ако не бъдат достроени, ще се превърнат в "паметници" и ще доведат до фалит редица предприемачи", допълва тя.
Въпреки че намирането на финансиране е трудно, за голяма част от проектите това е по-доброто и разумно решение от тоталното "загърбване" на проблемните проекти. Защото, макар и бавно, ако бъдат експлоатирани, тези имоти ще носят доход целогодишно, докато в противен случай ще се амортизират до невъзможност да бъдат реализирани, посочват от GreenLife.
Очакванията на експертите са с настъпването на лятото интересът към покупка на имоти в зимните курорти да намалява, докато туристическият интерес ще се запази.