Новите молове са застрашени от повече празни витрини

Търговските площи в шопинг молове в България може да нараснат един и половина пъти спрямо сегашните 281 хил. кв.м до година-две, прогнозира консултантската фирма за имоти MBL, но на места купувачите ще видят рекламни плакати да крият празните витрини за обектите, за които не е имало наематели.
"Проектите в строеж са с площ от 507 хил. кв.м (156 хил. кв.м в София)", заяви базираната в столицата компания, която е партньор на глобалния консултант в сектора CB Richard Ellis. Още 1.2 млн. кв.м са планирани, но не се строят. Много вероятно е голяма част изобщо да не бъдат започнати, след като ограниченителните условия за привличане на финансиране и спадналото търсене създадоха несигурност за инвестициите, предупреждава MBL.
Свободните площи в търговските центрове в София са по-малко от 1% от наличностите от 87 хил. кв.м, но консултантът прогнозира, че числото ще претърпи изменение с отварянето на моловете "Карфур Цариградско" и "Сердика център" тази година. Въпреки това месеци по-рано и двата мола отчитаха по 80-90% предварителна заетост.
Незаетостта в провинцията е по-висока – около 7%, след като търговските вериги ограничиха разрастването си само до основните пазари, а предлагането на нови проекти нарасна неколкократно. Собствениците на имотите са принудени да дават отстъпки, за да задържат наемателите си, и получават средни наеми под 20 евро на кв.м на месец. В София средното число 24-25 евро на кв.м, но съществуващите площи бяха завършени в годините на икономически растеж, когато съществуваше силен глад за нови обекти, а предлагането се свеждаше до два-три проекта.
Търговските улици също са изпитали негативното влияние на дисбаланса на пазара, като наемите са отбелязали "известен спад". В София те са от 40 до 80 евро на кв.м месечно, а в провинцията – от 10 до 50 евро на кв.м и надхвърлят горната граница само по изключение по данни на MBL.
MBL прогнозира, че наемите тази година ще намаляват под въздействието на новото предлагане, слаб интерес от наематели и свито потребление. В повечето търговски центрове наемът е базиран на оборотите, които правят търговците.
Но 2010 г. ще донесе и положителни промени за този пазар. За първи път в България идват универсалните модни магазини Peek & Cloppenburg, флагманът на модния гигант Inditex – Zara, веригата за продажба на обувки Humanic и американската модна марка GAP.
Търговията извън моловете търпи разнопосочни ефекти от кризата – докато веригите за хранителни стоки предприемат агресивна експанзия, другите големи оператори като "направи си сам" магазините и тези за битова техника са възпрени от спада на потреблението в своите сегменти.