Готови, на касата, старт

Две вериги с една цел - това е най-краткото обобщение на конкуренцията между сръбската Delta Maxi и словенската Mercator. И двете заявяват открито амбицията да са номер 1 на Балканите.
"Визията ни е да сме най-голямата компания за бързооборотни стоки в Югоизточна Европа", пише в годишния отчет на Mercator за 2008 г., когато компанията постигна оборот от 2.7 млрд. евро. И това изречение се повтаря като мантра при повечето изказвания на представители на групата, когато говорят за плановете за експанзия.
Конкурентите Mercator е на 46-о място в класацията на Deloitte за най-големите фирми в Централна и Източна Европа. Има 2.708 млрд. евро приходи за 2008 г. Delta Maxi е на 101-во място в класацията. Има 1.649 млрд. евро приходи за 2008 г. |
"Целта ни е да станем най-голямата търговска верига в страните в Югоизточна Европа" - това е цитат от преди точно две години. Каза го изпълнителният директор на сръбската Delta Maxi, част от мегаструктурата Delta Holding на милиардера Мирослав Мишкович в момента, в който сърбите обявиха официално, че купуват българската хранителна верига "Пикадили".
Приликите между заявените амбиции не спират дотук. Най-голямата словенска и най-голямата сръбска верига за храни мерят мускули вече доста години на балкански терен. И двете яростно следват стратегията да са лидер в региона, влагат огромни усилия да разширяват влиянието си и бизнеса си и не жалят средства дори по време на криза.
За първи път обаче двубоят на двете компании изглежда толкова интересен. Delta Maxi и Mercator се срещат в директен сблъсък, лице в лице в България. Всеки от тях се стреми да завземе голяма територия и се готвят да се състезават по писта, в която, както вече изглежда, ще тичат сами.
В България Mercator среща своя най-пряк конкурент - сръбската Delta Maxi, която преди две години купи 85% от българската "Пикадили". Въпреки че по финансови резултати търговията с бързооборотни стоки на Mercator e по-голяма от тази на Delta Maxi, двете вериги са достойни съперници.
Също така и двете имат интересна история.
Delta Maxi е собственост на човек, наричан в Сърбия Императорът. Той има нескрити амбиции да разраства бизнеса си не само в Сърбия (където Delta Maxi е абсолютен лидер), но и в чужбина. Мишкович е сред най-богатите бизнесмени в Сърбия, а интересите му се простират от търговията, строителството, имотите, хранителния сектор, до банките.
Тихото състезание между Delta Maxi и Mercator в България всъщност започна още преди две години, когато словенците започнаха да търсят подходящи места за първите си хипермаркети, а "Пикадили" - за своето разрастване (оттук нататък са планирани още поне 20 магазина).
Въпреки големия брой нови проекти за молове, които буквално заливаха пазара до миналата година, истински добрите и атрактивни локации не бяха много. Така в един и същ момент представители на двете компании преговаряха за едни и същи места, коментираха източници от пазара.
Подробности четете в новия брой на вестник "Капитал".