Петър Диков: Все още има проблеми, но са решими

България като държава и икономика може да спечели от сегашната ситуация.
Така започна изказването си в първия панел на конференцията за недвижими имоти "BalREAct - пазарът на имоти в България, възможности по време на криза - възможности за развитие" главният архитект на София Петър Диков.
Той изрази оптимистични прогнози, но не спести и критиката съм към пазара.
Като основен проблем той посочи високите печалби и очакванията те да продължат отново след кризата. В тази връзка доуточни, че "на запад, където се работи с разумни печелби, намаляването им означава работа на загуба, а при нас намаляването представлява нормализиране на печалбата".
Затова според главния архитект трябва да се работи в рамките на разумната печалба и никой да не смята, че може да оцелее сам.
Диков обърна сериозно внимание в изказването си и на взаимодействието между представителите на местната власт и бизнеса. "Общините трябва да сложат на масата цялата информация, с която разполагат, както правим в столична община", обясни той.
Петър Диков не пропусна и да обясни, че новият общ градоустройствен план на София е дал значително по-големи възможности за териториално развитие на столицата, което "ще свали цените, защото изборът ще бъде по-голям".
От своя страна Орлин Хаджийски от "Прайсуотърхаус" посочи като основен проблем продажбите в т. нар. сив сектор, където цените на сделките са по-ниски, но за сметка на това не се плащат данъци.
Възможното решение би било законадателна инициатива за извършване на всички плащания в сектора за недвижими имоти по банков път.
Като втори проблем Хаджийски посочи бавното възстановяване на ДДС, което затруднява изключително много бизнеса, а като бъдещ проблем смята неуредената данъчна основа за публично-частните партньорства, които набират скорост в страната.
От първия панел от конференцията озаглавен "Дефекти на средата" стана ясно, че пазарът на недвижими имоти в страна страда от много сериозни вътрешни дефекти като некоректни цени, прекалено висок марж на печалбата, предпочитаното краткосрочно и по-евтино банково финансиране и др.