Община Бургас ще търси европейско финансиране за реконструкцията на ул. "Богориди"

Проектът за реконструкция на ул. "Богориди" в Бургас е част от общата концепция за реконструкция, благоустрояване и озеленяване на територията на централното градско ядро. Той е готов още от 2013-а, но не успя да влезе в програмата за благоустрояване на общественозначими градски пространства, поради изчерпване на средствата в нея. Община Бургас планира да кандидатства отново за финансиране по новата оперативна програма "Региони в растеж" 2014 - 2020. С реализацията на проекта улица да стане красива и функционална част от обновения ансамбъл "Александровска" - "Богориди" - Морска градина - Казиното - Моста - остров Света Анастасия, основният туристически маршрут на града.
Ул. "Богориди" има предимно търговски и рекреативен характер с голям пешеходен поток, особено през летните месеци. Към настоящия момент се ползва като пешеходна зона с автомобилни пресичания по ул. "Лермонтов", ул. "Фотинов", ул. "Цар Симеон І" и ул. "Демокрация". Настилката е от два цвята бетонови плочи и павета. В зоните на пресичане с транспортните улици пешеходната настилка е прекъсната от трасето на транспортната асфалтова настилка. Цялата улица е в режим на ансамблов паметник на архитектурата, но са останали единични сгради - архитектурни паметници. Уличното осветление е неравномерно разположено и разнотипно. Озеленяването е недостатъчно, улицата е преослънчена с единственият воден ефект, разположен на кръстовището на ул. "Богориди" и ул. "Пейо Яворов".
Проектът за реконструкция, разработен от "Атика Р 5" ООД, предвижда специален режим на озеленяване и синтез с пластичните изкуства. Целият характер на обзавеждането и композиция на плочника загатва за близостта й с Морската градина и морето, за рекреативните й функции и туристическото й значение. Рисунъкът на плочите в настилката ще продължи стила на вече реализираните ремонти по главната улица "Александровска" и отсечката "Александровска" - "Лермонтов". В проекта той е съобразен с търговския характер на улицата, като предлага единен ритъм, подчинен на 4.8-метрова стъпка. В редуването на тъмни и светли плочи се търси оп арт ефект, като се създава усещане за водеща морска вълна, подчертава се принадлежността на града към морето.
На възлови места, като кръстовищата на ул. "Богориди" с ул. "Славянска" и с ул. "Морска", където има характерни уширения, рисунъкът създава акценти чрез внасяне на допълнителни материали - основно гранит, цветни конгломерати и мозайки. Ритъмът в настилката се подчертава от нощно осветление. За да се оформи пиацетата на ул. "Славянска", настилката обхваща и кръстовището с ул. "Стефан Караджа", за да остане единно площадното пространство, оформено от фасадите на ъгловите сгради. Транспортният достъп по ул. "Ст. Караджа" и ул. "Славянска" е маркиран и ограничен с преходи в нивата с настилка от гранитни павета, а пешеходците са сигнализирани за излизане от пешеходната зона с тактилни настилки и бетонови ограничители по контура на уличното трасе.
На кръстовището с ул. "Софроний", около пластиката на Грамофона, се създава зона за отдих с воден ефект и цветарници, вълнообразната форма на които подема вълната, изрисувана в настилката, и я изявява в обемни геоформи, оконтурени с пластични мозайки.
Концентричните форми на пейките и перголата създават ефект на деликатно сепариране. Водата и елементите на синтез допълват неотменимата асоциация за дъх на море. На кръстовищата с транспортните улици "Цар Симеон І" и "Фотинов" вълната в рисунъка прекъсва и се застъпва, за да изостри вниманието както на пешеходците, така и на шофьорите. Допълнителен знак за изостряне на вниманието са цветните тактилни настилки, ограничаващи транспортното движение.
По ул. "Лермонтов" допълнителен елемент на обезопасяване на движението са бетоновите ограничители по контура на източния тротоар. И тук настилката в зоните на пресичане с транспортните улици е на нивото на пешеходната улица, а преходът е подчертан с гранитни павета от старата настилка.
Предвижда се премахване на всички павилиони и визуално приобщаване на зелените дворове към пешеходното пространство, подвижно зацветяване с цветарници и висящи кошници, озеленяване на калкани и тупици.
Конфликтът пешеходец-автомобил пред входа на Морската градина се решава с подземно преминаване на бул. "Демокрация", за проектирането на което вече е избран изпълнител.
Силвия ЦЕНОВА