В Пловдив стартира изграждането на 48 км велоалеи
До края на октомври в Пловдив ще бъдат изградени 48 километра велоалеи с връзки между тях из целия град и велостоянки за велосипеди. Инвестицията е на обща стойност 13 956 748.80 лв. с ДДС и се осъществява по проект "Модернизация и развитие на устойчив градски транспорт в град Пловдив", финансиран по ОП "Регионално развитие". Символичната първа копка на веломрежата беше дадена на 28 януари от кметът инж. Иван Тотев и Деница Николова, зам.-министър на регионалното развитие и благоустройството и ръководител на УО на ОПРР.
"Изпълнението на проекта е важна стъпка за подобряване на мобилността на хората и на околната среда както в града, така и в страната, заяви заместник-министър Николова. Тя посочи, че за интегрирано развитие през новия програмен период Пловдив ще получи близо 100 млн. лв. за проекти в рамките на ИПГВР, включително и за нови инвестиции в модернизиране на градския транспорт.
До 60-65 км ще достигнат велоалеите в Пловдив с реализирането и на общинските проекти за реконструкцията на бул. "Руски", "Коматевско шосе" и изграждането на бул. "Северен", отбеляза кметът инж. Тотев.
Новите велоалеи
в Пловдив ще са предимно двупосочни, като габаритът им е 2 м, с водещи ивици с ширина 25 см, коментира инж. Костадин Чилибанов, водещ проектант по част "Пътна". В проекта се обръща специално внимание на пресичането на кръстовищата. Така ще се осигури безопасност и непрекъснатост на трасетата, които в пиковите часове ще поемат натовареност до 50 броя велосипедисти на час. Проектът включва преустройство на прилежащата инфраструктура от бордюри и тротоари, вертикална и хоризонтална сигнализация, връзки между маршрутите, 690 велостоянки, разположени до обществени институции.
Новите 37 км велоалеи ще се изграждат с конструкция от 30 см трошен камък, 5 см битумизирана баластра и 4 см износващ пласт от плътен асфалтобетон тип А – червен. Водещите ивици са оцветени в жълто. За безопасност те ще бъдат отделени от моторизирания трафик, както и от пешеходното движение.
Рехабилитацията на съществуващите 11 км велоалеи ще се изпълни с два битумизирани пласта – 5 см битумизирана баластра, а отгоре 4 см износващ пласт от плътен асфалтобетон тип А – червен.
Откъде ще минават трасетата?
Съществуващата по бул. "България" велоалея е от магазин "Техномаркет" до бул. "Цар Борис III Обединител". Тя се запазва с малки подобрения, които ще осигурят непрекъснатост при кръстовищата. Велоалеята продължава на изток, след това минава по моста на Адата, където се развива по двата тротоара като еднопосочна.
По бул. "Марица-юг" трасето започва от Гребния канал, който целият е опасан с велоалея и върви по северната страна на булеварда. Преминава под моста на бул. "Руски" и ул. "Победа". При Водната палата проектът е съобразен с новото кръгово кръстовище. Тук велосипедистите ще минават през пешеходния подлез по рампи. След това продължава до Столипиново. По бул. "Васил Априлов" велоалеята започва от бул. "Дунав" в западния тротоар и стига до бул. "Шести септември". По бул. "Копривщица" велоалеята ще свърже бул. "Марица-юг" по западното платно с бул. "Пещерско шосе" и ще продължи до Коматево, С това трасе се осигурява връзката с район "Южен". От край до край минава велоалеята в район "Южен". Това става по целия бул. "Н. Вапцаров" и ул. "Индустриална". Трасето, което се развива от източната страна на бул. "Копривщица", започва от бул. "Пещерско шосе" ипродължава до Централна гара. В район "Тракия" велоалеите опасват бул. "Цар Симеон", бул. "Освобождение", бул. "Санкт Петербург" и по бул. "Асеновградско шосе", бул. "Менделеев", бул. "Източен", бул. "Цариградско шосе" и бул. "Мария Луиза" се свързват с останалата веломрежа.
Изпълнението
Проектирането и изграждането на велоалеите се изпълнява от консорциум "Велоалеи Пловдив - 2013", в който участват три фирми - "Интегрирани пътни системи" АД, "Инфраструктурна компания" АД и "Драгиев и Ко" ООД.Строителният надзор се осъществява от "Транс консулт-БГ" ООД.
С изпълнението на предвидените през бюджетната година реконструкции на други пътни отсечки велоалейната мрежа в града ще надхвърли 60 км, коментира кметът.
Проект "Модернизация и развитие на устойчив градски транспорт в град Пловдив" е на обща стойност 44 306 947 лв. Освен изграждането на велоалеите в него са включени проектиране и внедряване на система за управление на градския транспорт (въвеждане на електронно таксуване и информация за пътниците) и изграждане на интелигентни светофарни уредби на 50 кръстовища и център за управление на трафика.