В бъдеще: Велосипедът - основно средство за предвижване в Бургас и Варна

Мерки за ограничаване на трафика в центъра на градовете, подмяната на автобусния парк на градския транспорт с нискоемисионни превозни средства и подобрената достъпност на градската среда за пешеходци и колоездачи са един от приоритетите в политиката на общините в Бургас и Варна. Част от тях са увеличаване на възможностите за градска мобилност и насърчаване на използването на енергийно ефективен транспорт, в това число и немоторизиран.
Велопаркинги с 240 места във Варна
Изграждане на велопаркинги с близо 240 места да започне във Варна, планира общината. С цел осигуряване на висока степен на сигурност велопаркингите ще бъдат снабдени с видеонаблюдение и контрол на достъп. Като допълнение в тях ще бъдат изградени стендове за бърз ремонт на велосипеда, wi-fi точки, указателни табели и карти, като някои от тях ще предлагат възможност и за зареждане батериите на електрически велосипеди. Инициативата е по проект "MOBISEC - мобилни инициативи за устойчиви европейски общности" на Черноморската регионална агенция за развитие на енергията на стойност 115 000 евро.
Отделно по проект "Интегриран градски транспорт" ще бъдат изградени три трасета за велоалеи с обща дължина 14.5 км и 50 съоръжения за паркиране на велосипеди във възлови точки, всяко с 8 до 12 места.
Като част от мерките за популяризиране и улесняване на интермодалността в града, т.е. създаване на възможност за комбиниране на велосипеден и обществен транспорт, ще се изградят 10-12 закрити велопаркинга, всеки с капацитет за 20 велосипеда. Част от набелязаните пунктове са районите около плувен комплекс "Приморски", Дворецът на културата и спорта, Алея първа (до плажа), Мебелна палата, кметство Аспарухово и др.
Фактическото изграждане на обектите, което трябва да приключи до края на годината, ще започне, след като районните администрации изготвят предложения за подходящи места, които ще се съгласуват с община Варна.
Към момента в община Варна съществуват 52 велопаркинга с около 453 места, предимно в районите на супермаркети, учебни заведения, обществени сгради, но много от тях са неподходящи за ползване.
Вело Бургас
Намерението на община Бургас е в скоро време велосипедът да се превърне в основно средство за придвижване в градска среда. Досега със средства от общинския бюджет и оперативните програми са изградени 12 км велоалеи по проект "Интегриран градски транспорт". Пред старт е и поетапното изграждане на още 60 км велоалеи, които ще обединят вече изградените и новите трасета в цялостна и свързана алейна мрежа.
Голяма част от новоизградените или разширени градски пътни артерии също включват велоалея, предоставяйки възможност и формирайки навици за велосипедно предвижване в града. Последен пример е пробивът на ул. "Янко Комитов" в посока ул. "Струга". От това лято са автоматизирани 9 станции от обществената система за велосипеди под наем, които могат да се ползват денонощно. По проект системата обхваща 13 велостанции, които са разположени в различни зони на града и отдават общо 120 велосипеда под наем. Предвижда се автоматизиране и разширяване на обхвата на системата за велосипеди и интегрирането им в общата транспортна схема на града. Системата ще се обвърже с автобусния градски транспорт, училищата, държавните учреждения и зоните с висок интерес към услугата. В рамките на съвместния проект "Зелени коридори" между общините Бургас и Къркларели, Турция, са разработени девет туристически веломаршрута. Разработен е и технически проект за пилотен веломаршрут, който да свързва бул. "Иван Вазов" със защитена местност "Пода". В проекта за крайбрежния парк в кв. "Сарафово" също е предвидено обособяване на зони за велосипедисти.