Visa предлага цялостни решения за градската мобилност
Въвеждането на безконтактни разплащания в обществения транспорт води до ръст в използването му

Транспортът е в основата на градския живот – повечето от нас използват системата на обществения транспорт всеки ден. Затова за градските власти да направят това преживяване лесно и достъпно е важна цел. Visa е световен лидер в дигиталните разплащания, който разработва иновативни решения за подобряване живота на хората. Едно от тях е въвеждането на безконтактни разплащания в градските превозни средства.
Гражданите и гостите на София имат възможност да плащат безконтактно със своите карти Visa, независимо дали са пластмасови или на смарт устройство, в София в наземния градски транспорт от май 2021 г. и в метрото от ноември 2021 г. Освен това от септември 2021 г. след всяка трета валидация на банкова карта Visa във всички видове превозни средства пътниците се таксуват със стойността на един дневен билет от 4 лв. Тази
иновация в софийския обществен транспорт
стана реалност благодарение на успешното сътрудничество между Visa, Центъра за градска мобилност и Столичната община.
Според проучване на Visa от началото на тази година пътниците в обществения транспорт припознават във все по-голяма степен безконтактните разплащания. Делът на потребителите, които са склонни да се разплащат безконтактно в обществения транспорт, нараства значително не само в София, но и в цяла България – 56% биха избрали тази опция, а 44% все още се въздържат от нея. Това означава, че около 3 млн. пълнолетни жители на страната декларират такава готовност (за сравнение - в началото на 2022 г. броят им е бил около 2.3 млн.).
Тази нагласа е значително по-силно изразена сред хората в столицата (където готовността достига 72%), големите градове (62%) и намалява сред жителите на по-малките населени места. Във възрастово отношение склонност към електронно разплащане в обществения транспорт заявяват най-вече 18- до 50-годишните, докато сред най-възрастните поколения тя спада до 31 на сто.
Проучването показва, че се наблюдава ръст и в общия дял потребители на обществен транспорт в страната и нарастване в честотата на ползването му в сравнение с януари 2022 г. Както и преди година, най-често обществения транспорт използват жителите на най-големите градове и представителите на най-младите поколения.
Нагласата (или по-скоро инерционният навик) да се плаща в брой и притесненията от измами продължават да бъдат водещи бариери пред ползването на услугата „плащане с банкова карта или свързано устройство в обществения транспорт“. За период от дванадесет месеца обаче е налице значително нарастване на осведомеността за тази услуга, за начините на използването й и за нейните предимства, сочи проучването.
Показателна е
промяната в потреблението сред жителите на София
- делът на редовно ползващите електронно разплащане в обществения транспорт нараства четири и половина пъти - от 6% до 28%, като половината от тях се възползват поне няколко пъти седмично.
Според резултатите от проучването на Visa всеки втори софиянец разчита на градския транспорт и е наясно с предимствата на дневния билет, платен с пластмасова или електронна карта Visa, без значение от банката или финансовата институция издател.
Гражданите и гостите на София, които използват безконтактното разплащане, са защитени чрез напреднала технология, което означава, че това е най-сигурният метод на плащане при придвижване от точка А до точка Б.
В световен мащаб Visa стартира проекти в сътрудничество с публични и частни компании в сферата на градска мобилност в над 150 града, сред които Брюксел, Букурещ и още 18 града в Румъния; 10 чешки града (вкл. Прага); Братислава; София; Невер, Франция; Хонконг, Торино и много други градове и държави. Работи и с местните власти в други 60 от най-големите градски зони в Европа, сред които Париж, Лондон, Варшава, Мадрид, Милано, Атина и Порто, и разгръща други инициативи за градска мобилност.
Visa е в състояние да изгради наистина „отворена” транспортна система
и да предложи сигурно преживяване при плащане, което работи в много видове транспорт. Клиентите спестяват ценно време, като избягват необходимостта да закупуват предварително билет, да управляват абонаментна карта или да стоят на опашка, за да презаредят своята карта за билети. Така се намаляват разходите за билети, времето за престой на превозното средство и въглеродните емисии.
Транспортните компании могат да получат от статистиката за картови плащания огромно количество данни, които да им помогнат за по-добро планиране на транспортната инфраструктура, като по този начин увеличават пътуванията и удовлетвореността на пътниците, оказват положително въздействие върху икономиките на градовете и намаляват техните въглеродни емисии. Те заедно с градските плановици и администраторите намаляват необходимостта от издаване на карти за пътуване и хартиени билети и могат по-лесно да управляват машините, процесите и работниците, които поддържат отделните инфраструктури на тези системи.
В градовете, които приемат безконтактни разплащания, туристите могат много по-лесно да използват обществен транспорт, като по този начин харчат повече за пътуванията си и достигат до повече места, като придобиват по-голяма представа от града и от страната.
Приемането на разплащания с карти в транспорта
стимулира у пътниците като цяло използването на електронни плащания
За някои тях разплащането за ежедневните им пътувания е първото преживяване при плащане с карта.
Глобалното проучване на Visa „Бъдещето на градската мобилност“ през 2022 г. показва, че за потребителите основните предимства на безконтактните разплащания са удобството (44%), спестеното време поради по-бързите трансакции (40%), премахване на притеснението за достатъчна наличност на пари в брой (38%) и ограничаване на контакт с повърхности и други хора (35%).
С осигуряването на възможност за иновативни безконтактни разплащания в масовия транспорт София влезе в редиците на световни метрополиси като Ню Йорк, Лондон и Сингапур, където милиони хора използват технологията на Visa, за да плащат за по-бърз, по-лесен и по-удобен начин на пътуване.
Ползите от безконтактните разплащания в градския транспорт
- По-свързаните и по-удобни възможности за разплащания насърчават пътуванията и правят градовете по-пригодни за живеене и по-устойчиви, като проправят пътя към приятни и ефективни пътувания от врата до врата
- Преходът към дигитализация не е бъдеще – той се случва
За общинските и държавните институции
- Дигитализацията води до по-голяма прозрачност и съответно по-високи икономически резултати
- Увеличава сигурността на разплащанията
- Подобрява общественото възприятие за градовете
- Осигурява данни и възможности за анализ и разработване на услуги с добавена стойност
За доставчици на градска мобилност безконтактните разплащания:
- Спестяват разходите
- Подобряват пътникопотока и планирането на услугите
- Подобряват паричен поток чрез купуване на билети през банкова сметка
- Увеличават се пътниците
- Интеграция и оперативна съвместимост
- Подобряват управление на риска
За клиентите дигитализацията:
- Повишава удовлетвореността им
- Превръща се в предпочитан начин на разплащане
- Премахва необходимостта от докосване на повърхности
- Прави пътуването по-бързо, по-лесно, по-удобно
- Подобрява сигурността, като заменя данните от картата с уникален код и така предотвратява измами
Вижте cтaтиятa в бpoй 4/2023 нa cпиcaниe ГPAДЪT в дигитaлeн фopмaт c вгpaдeни ИHTEPAKTИBHИ BPЪЗKИ