Смарт алтернативата на дървените и пластмасови траверси

С amalentic Фосло разработи иновативен и екологичен свързващ материал за своята ЕПС – пластмасова траверса, който предлага съществени технически, икономически и екологични предимства в различни приложни области.
Търсенето на алтернатива на съществуващите пластмасови и дървени траверси бе основният фокус при разработката на новата траверса от свързващо вещество, наречена още Проектирана полимерна траверса (ППТ). За да се обединят техните предимства и да се изравнят недостатъците (Табл. 1), беше разработен нов изотропен материал - амалентик.
В Таблица 1 са посочени предимствата на ППС на Фосло
Пътят до там се характеризира с три предизвикателства:
1. Обединяването на различните технически изисквания на известните стандарти, насоки и индивидуалните изисквания на клиентите за различните области на приложение.
2. Изборът на подходящите материали, търсенето на възможно най-добрата смес от суровини и подходящата обработка.
3. Определянето на оптималното производствено време по отношение на производствените параметри и влиянието върху механичните свойства.
Тъй като много гранични стойности вече не отразяват адекватно текущите натоварвания на коловозите и за да отговори на стандартните и изискванията на клиентите Vossloh са определили над 150 характеристики за изпитване и са провели около 330 серии изпитания във вътрешни и външни лаборатории, като напр. в Техническия университет в Мюнхен, (Табл. 2 и Фиг. 1). От гледна точка на материала тук се включват UV устойчивостта, пожароустойчивостта, както и абсорбцията на вода и в крайна сметка коефициентът на топлинно разширение. Ниската стойност показва малка степенна разширение, което от своя страна води до по-малки промени в коловоза.

В резултат на това екологичният, 100% рециклируем композитен материал се състои както от вторични полимерни суровини, така и от пясък с индустриално качество с определени и постоянни свойства. Избраните добавки, като UV стабилизаторите осигуряват постоянно качество на материала през очаквания експлоатационен живот от около 50 години. От страна на производствения процес също има непрекъснат мониторинг на производството, като се започне с хомогенно смесване до пълнене на необходимите форми, пресоване и охлаждане.
Различни варианти на дизайна, съобразени с областта на приложение
За да се сравнят резултатите от различните серии изпитания
- за определяне на страничните сили на съпротивление и отрицателния огъващ момент (Фиг. 2) при 3-точков и 4-точков тест за огъване и
- интензивни изпитания за якост на умора в баластово корито в лабораторни условия
с реалните условия на експлоатация в коловоза, Фосло са изградили различни тестови отсечки в Европа и САЩ с различни варианти ППТ, които отчитат специфичните за областта на приложение дизайн и твърдост.

Реализираният на първи етап дизайн за конвенционални отсечки, както и за линии с товарно движение, предвидени за осово натоварване до 35т, наподобява класическият дизайн на дървените траверси. Индиректното релсово закрепване е изпълнено с горно строене със скрепление тип SKL12 върху баластово легло (Фиг. 3). По отношение на теглото Vossloh направи компромис в полза на висока устойчивост на странично изместване, което е съществена характеристика на качеството на бетонните траверси. Със средно тегло от 150 кг на траверса, ППТ тежи с около 50 процента повече от дървена или пластмасова траверса, но само наполовина от теглото на стандартната бетонна траверса.

Възможно е и изработването на иновативни дизайни със значително намаляване на теглото и не плъзгащи се профили. Те представляват особен интерес за приложение на мостови съоръжения. Тук ППТ също печели точки с високата си устойчивост на атмосферни влияния (висока UV устойчивост, липса на водопоглъщаемост). Това свойство е от значение и за безопасно приложение в тунели, например в областта на метрото.
Авторът на статията Адриан Беднарчик е ръководител на научноизследователската и развойна дейност, Фосло Фасънинг Системс ГмбХ, Фослощтрасе 4, 58791 Вердол, E-Mail: adrian.bednarczyk@vossloh.com