RÖFIX пуска трети завод в България
Четете в брой 3 на сп. ГРАДЪТ
Пълният текст - в брой 3 на сп. ГРАДЪТ
Красимир Христов, управител на „Рьофикс България“
Г-н Христов, вече 16 години от историята на над 130-годишната компания Roefix е и тук, в България. Каква е вашата равносметка за този период?
- Въпреки че 16 години на фона на над 130-годишна история на марката изглеждат сравнително малко, за екипа на "RÖFIX България" те са изключително важни и пълноценни. Стъпвайки на българския пазар през 2003 г., отначало като чисто търговско представителство, с изграждането на първия ни завод през 2007 г. и реалното му пускане в експлоатация през 2008 г. ние дадохме заявка за сериозно пазарно присъствие. Днес това е факт, заводите са вече два, а след около месец предстои пускането в експлоатация на трети. През тези години RÖFIX зае своето водещо място на строителния пазар. Продажбите ни за последните 10 години се увеличиха над три пъти. Наложихме се като пазарен лидер в редица продуктови групи, както и като най-големия доставчик на насипни продукти чрез силозна техника.
Наша важна и стратегическа тема е отговорното и рационално опазване на стари сгради и такива със статут "паметници на културата", а също така и екологичните продукти, ориентирани към здравословна среда на обитаване. Целта ни винаги е била да променим начина на мислене и на действия в тази посока. За съжаление в България все още много често надделяват чисто финансовите аргументи, което води до компромиси при санирането и реновирането на стари сгради и при изграждането на нови. Така че в тази насока определено имаме още много работа и усилия, които да положим.
Жилищна сграда "Грийн Хаус", Бургас, инвеститор: "Кастела" ООД, проектант - архитектурно студио "Диагонали"
Пълният текст - в брой 3 на сп. ГРАДЪТ
Какво е мястото на българското подразделение на "Рьофикс" сред останалите компании в групата? С пуска на новия завод в Сливница какви са очакванията ви?
- Важно е да отбележим, че във FIXIT GRUPPE Holding има общо 5 марки, една от които е RÖFIX (наред с KREISEL, FIXIT, HASIT, GREUTOL). Холдингът е позициониран в общо 19 държави в Европа, като представителствата са общо 68. На фона на тези внушителни числа не може да не се гордеем, че една държава със сравнително малка географска площ, каквато е България, както и с доста малък, но пък за сметка на това изключително конкурентен, динамичен и често непредвидим пазар скоро ще има на територията си три завода. Това е ясен знак, че ръководството и собствениците на холдинга виждат перспектива и бъдеще в българския пазар.
"Фларо бийч резорт" - Поморие, инвеститор - "Меркурий 99" ООД
Каква е инвестицията като финансов ресурс за новия завод? А за трите завода глобално за целия този 15-годишен период?
- От стъпването на българския пазар "Рьофикс" е инвестирала повече от 25 млн. лева. Само инвестицията в най-новата ни производствена база в Сливница, което е третото поред сериозно вложение след заводите в Септември и в Нови пазар, ще надхвърли значително 12 млн. лева. Открити са над 110 работни места, като предстои тяхното увеличение след пускането в експлоатация на завода в Сливница. Инвестирането в нашия холдинг е непрекъснат процес, при който се мисли дългосрочно и затова огромна част от спечелените средства се реинвестират в производството.
Жилищна сграда в София, инвеститор "Бългериън билдинг къмпани"
Пълният текст - в брой 3 на сп. ГРАДЪТ
Разкажете как и кога беше взето решението за изграждане на новите производствени мощности? Беше ли провокирана от нещо конкретно тази инвестиция и от какво?
- Нуждата от подобряване на производствените ни мощности и увеличаване на капацитета е на дневен ред от няколко години. Дълго време работим близо до максимума на производствения капацитет, което е и най-сериозната пречка за увеличаване на пазарния ни дял. Най-видимо този проблем започна да се откроява след ръста в строителството в България през последните години. През 2017 г. достигнахме един предел, след който си дадохме ясна сметка, че нещо драстично трябва да се промени. Първоначално смятахме да модернизираме съществуващите вече заводи, но след внимателно проучване стигнахме до извода, че нова производствена база в района на София би било най-доброто решение.
След поредица от срещи, планиране и събеседване в крайна сметка в началото на 2018 г. започнахме строежа на завода. Трябва да ви уверя, че това е един много сложен и дълъг процес и аз съм изключително удовлетворен, че успяхме да постигнем целите си с пренебрежимо малки закъснения. Това обаче нямаше да е възможно както без подкрепата на колегите от холдинга, така и без усилията на всеки член на екипа на "Рьофикс България".
Реконструкция на Централна жп гара Пловдив, инвеститор "Железопътна гара Пловдив"
Как беше определена локацията на завода? С кои държави бяхме в конкуренция и имаше ли някакви конкретни изисквания, на които трябваше да се отговори?
- За конкуренция с други държави не може да се говори, но съм щастлив от факта, че ръководството на холдинга вижда бъдеще в България и инвестира приоритетно тук. Относно локацията - както споменах, фактор беше близостта до София - град и област с най-висок динамичен ръст на строителство и инвестиции в сектора. Необходимо е регионът да разполага с бързи логистични връзки към главни пътища и магистрали. Разбира се, завод от такъв тип трябва да бъде в близост до източник на качествени суровини. След внимателен анализ на всички възможности бе избран вариантът за изграждане в района на гр. Сливница. Локация, отговаряща не само от финансова гледна точка, но също и от екологична - стремежът ни е да минимализираме транспортните разходи както за доставка на суровини, така и на готовата продукция. Знаете, че тези разходи имат не само своето цифрово изражение и затова намаляването им чрез скъсяване на дестинациите за доставка оказва своето благотворно влияние върху околната среда.
Предвиждате ли разширяване на портфолиото си, с какви продукти? Как сте планирали това във времето?
- В продуктовата гама на "Рьофикс" са представени повече от 3200 продукта. Също така холдингът разполага с един от най-добрите в Европа отдели за развитие на нови и подобряване на съществуващите продукти. Всяка година портфолиото ни се увеличава с актуални за пазарната среда артикули. България не прави изключение от общата картина. "Рьофикс България" е една от най-иновативните компании в строителния сектор и всяка година предлагаме редица нови системни решения.
Като пример – ние бяхме първите, които предложихме на пазара система от хастарни машинни мазилки и пастьозна шпакловъчна смес на варова основа, които са изключително полезни за осигуряване на по-здравословна среда в дома. От две години предлагаме и уникалната по рода си топлоизолационна система RÖFIX RELAX, която е единствената предотвратяваща т.нар. проблем „на възглавницата“ при изолационните плочи от EPS с дебелина над 100 мм, който проблем тепърва ще се появява и задълбочава на българския пазар. В посока на темата за иновативни и практични решения ще спомена и топлоизолационните системи RÖFIX SycoTec – за фасади с тъмни цветове, RÖFIX StoneEtics – за полагане на изкуствен и естествен камък върху топлоизолирани фасади, RÖFIX MINOPOR – система с изолационна плоча от минерална пяна, и др.
С откриването на новия завод, от една страна, ще можем да произвеждаме допълнителни продукти, които сега доставяме от други наши заводи в Европа, а от друга, ще предложим и някои съвсем нови за нашия пазар.
Трите завода имат ли някаква конкретна специализация на производството или ще произвеждат едни и същи продукти?
- Конкретна специализация в пълния смисъл на думата няма – и трите завода имат възможност да произвеждат почти всички предлагани на пазара продукти, но все пак според спецификата на ползваните регионални суровини, а също така и на регионалните пазари, има артикули, които се произвеждат само в определени заводи. По-важното е, както споменах, че се постига оптимизация на доставките, което е заложено и в нашата стратегия.
На какъв пазарен дял залагате? Планирате ли увеличение и с колко?
- Пазарният ни дял непрекъснато нараства през последните години и аз вярвам, че сега, след пускане в експлоатация на допълнителните производствени мощности, ще продължим да увеличаваме пазарното си присъствие.
За кои пазари е предназначена продукцията, която произвеждате?
- Основната част от продукцията ни е предназначена за българския пазар. От няколко години работим по разширение на пазара в Северна Македония и Гърция, като продуктите, които изнасяме, са разнообразни и обхващат почти цялата гама от продуктовите групи, произвеждани в България - хастарни мазилки, лепила за плочки, ТИС и др. Този процес ще се доразвие сега, с увеличения капацитет на производството.
- Кое определя лидерските ви позиции на пазара у нас специално при продуктите за съхраняване на сградите - паметници на културата, и прави уникално пазарното ви присъствие, а продуктите в този сегмент, поне в България, са без аналог в продължение на години?
- През далечната 1888 г. марката стартира от малка варница и тухларна в Австрия. Затова варовите продукти винаги са били една много важна и целева тема и за "RÖFIX България". Не само заради техните паропропускливи и щадящи здравето на обитателите на сградата свойства. Тези продукти са голямо предизвикателство и наистина висш пилотаж в строителния процес заради предизвикателството да строиш модерно, но да успяваш да се върнеш "назад към природата" и към историческите материали. Не е случайно, че една от темите на конкурс за студенти в УАСГ беше именно "Модерното строене с RÖFIX - преди и сега". Иска се много въображение и много постоянство, за да строиш модерно, екосъобразно и енергийно ефективно.
Разбира се, тук се нареждат и продукти със съдържание на трас и NHL, леки топлоизолационни мазилки. Задължително трябва да споменем и уникалната "фамилия" от четири продукта RÖFIX RenoFamily за бързо и рационално решаване на множество проблеми в строителството. Продуктите ни от този род са с качество, което се следи постоянно, черпи се опит и се търсят още по-добри решения от държавите с най-богата история на тема "реставриране" и "екологично строене" зад гърба си. Често правим специални презентации, обучения, демонстрации и work shop с архитекти, студенти по архитектура и реставратори. Консултираме се със специалисти от Италия, Австрия, Хърватия и др.
Накратко, каква е историята на продуктите от серията RenoFamaly в глобален план?
- Преди 9 години на изложението „Главите от Линц” RÖFIX даде най-правилното решение за изработването на тези невероятни скулптури от стомана и мазилка. За изработването на скулптурите със специалната рецепта на RÖFIX Renoplus® нашата марка стана спонсор на известният художник от Източен Тирол Ханес Нойхолд. От 2005 до 2014 г. скулптурите стояха на главния площад и през този период бяха 100% изложени на атмосферни влияния. След 9 години престой на открито по повърхността на мазилката нямаше никакви щети, само повърхностни замърсявания от прах и дим, които се премахнаха чрез водоструйка, след което отгоре се нанесе ново покритие RÖFIX Renoplus на дебелина 5 мм, за да може скулптурите да блеснат в нова светлина. При създаването на този "универсален войн" в строителството колегите са съблюдавали нуждата от бързо, качествено и екосъобразно решение на най-често срещаните проблеми по една сграда - пукнатини, подпухване на мазилката, откъртване на цели парчета мазилка от фасадни и вътрешни стени.
Това е предисторията - практичност и близост до оригинала с възможно най-малко усилия. Тук говорим за реновиране, за избиране на най-подходящия или подходящите, положени в система, продукти от серията, а не просто за обичаен закърпващ ремонт. Продуктите са четири: RÖFIX Renostar®, RÖFIX Renoplus®, RÖFIX Renofino® und RÖFIX Renofinish®. В България архитектурният стил на старите сгради е повлиян до голяма степен от австрийски еталони, при които се срещат орнаментиката, сводовете и прочее елементи, и тук тези продукти също могат да бъдат изключително полезни. Като пример в това отношение мога да дам реновираната сграда на Централна гара Пловдив, която грабна приз "Сграда на годината".