Приключи конкурсът за дизайн на сувенири на Епископската Базилика на Филипопол
Стойностни и модерни проекти обживяват уникалните мозайки на културния център, който ще бъде открит на 26 септември
Двадесет и три идейни проекта се включиха в конкурса за дизайн на сувенири за Епископската базилика на Филипопол. Организиран от “Академия ГРАДЪТ” с подкрепата на Фондация “Америка за България”, той се проведе при голям интерес от страна на млади български автори - дизайнери, художници, архитекти, възпитаници на художествени училища, академии и университети както в България, така и в чужбина.
Финалното представяне на номинираните 14 участници и официалното обявяване на отличените проекти се състоя в експозиционната зала на Малката базилика в Пловдив. Официални гости на заключителното събитие бяха кметът на Пловдив инж. Иван Тотев, президентът на Фондация „Америка за България“ Нанси Шилър и изпълнителният й директор Десислава Тальокова, зам.-кметът по култура Александър Държиков и Венета Кръстева, управител на Градът Медиа Груп, организатор на "Академия Градът".
Жури, включващо представители на Националната художествена академия София, академия “Проф. Асен Диамандиев” - Пловдив, Общински институт “Старинен Пловдив”, сдружение “Български културни следи” и организаторите на конкурса, определи тримата финалисти.
Първа награда, която връчи кметът на град Пловдив, инж. Иван Тотев, получи Кристиян Мончев от Бургас, студент в NET IT Academy, София.
Два проекта си поделиха вторaта наградa, връчена от Нанси Шилър, Президент на фондация “Америка за България” - съответно проектът на Диляна Иванова от ВУ “Св. Св. Кирил и Медтодий”, Велико Търново и Пламена Тонкева от АМТИИ “Проф. Асен Диамандиев”, Пловдив.
Трета награда получи Димитър Къркеланов от НХА София. Наградата беше връчена от доц. Елена Кантарева от АМТИИ “Проф. Асен Диамандиев”, член на журито на конкурса.
Награда на публиката, връчена от Венета Кръстева, управител на “ГРАДЪТ Медиа Груп”, спечели Ивайло Борисов, възпитаник на АМТИИ “Проф. Асен Диамандиев” (Пловдив). Той получи най-голяма подкрепа от потребителите във Facebook - 141 споделяния.
Общият награден фонд на конкурса възлиза на 4500 лв. и се разпределя между първа (2000 лв.), втора (1500 лв.) и трета (1000 лв.) награда.
Целта на конкурса бе да събере разнообразни, стойностни и модерни проекти за сувенири, които допълнително да популяризират Епископската базилика на Филипопол - уникалният културен център, който ще бъде открит на 26 септември тази година и който вече е включен в индикативния списък на ЮНЕСКО.
Участниците, основно млади български студенти от 14 висши учебни заведения в България, Германия, Великобритания, Украйна и Франция, изпратиха свои рисунки, 3D модели и прототипи на тениски, шапки и шалове, текстилни чанти, сувенирни магнити, пъзели, чаши, бижута, моливи и химикали, макети на Базиликата, играчки за деца.
Културният център Епископска базилика на Филипопол ще отвори врати за посетители на 26 септември 2019 г. След няколко века забвение, Базиликата отново ще оживее за жителите и гостите на Пловдив и ще ги поведе на вълнуващо пътешествие в историята, античното изкуство имодерните технологии. Културният център ще разкрие над 2 000 кв. м. римски мозайки от IV-VI в.сл. Хр., експонирани в два уникални пласта на два етажа. Античните мозайки и многобройните артефакти ще бъдат изложени и представени чрез технологични решения от последно поколение, вкл. виртуална реалност и интерактивни панели. Центърът ще включва и интерактивна детска “Зона на откритията”, която представя историята на Базиликата по разбираем, вълнуващ начин,както и външна детска площадка, реализирана с дарение на EVN. Епископската базилика наФилипопол е включена в индикативния списък на ЮНЕСКО. Нейното изграждане е резултат отпублично-частно партньорство между Фондация “Америка за България” и Община Пловдив, а процесът по реставрацията й надгражда опита им от успешната реставрация на Малката базилика в Пловдив.