Придобиването от Villeroy & Boch ще има положителен ефект за "Идеал Стандарт Видима"
25 години завод за санитарна керамика на "Идеал Стандарт Видима"
- Г-н Тевес, поздравяваме ви с 25-ата годишнина на Завода за производство на санитарна керамика на „Идеал Стандарт – Видима“! Каква е равносметката за този период?
Ян Петер Тевес: 25 години не са дълъг период, ако вземем предвид на колко години е Ideal Standard като компания – повече от 100. И през тези 25 години бяха направени много подобрения, нововъведения, технологични инвестиции. Мисля, че ако попитаме American Standard, които инвестираха тук през 1996 и продадоха първия продукт през 1998 година, вероятно ще са много доволни от развитието на завода в Севлиево днес.
- Какви са най-големите предизвикателства, с които се сблъсквате тази година в „Идеал Стандарт Груп“?
Ян Петер Тевес: През последните четири години сме изправени пред редица предизвикателства. Започнахме с ковид, последва инфлацията, след това избухна войната и предизвика още инфлация. Сега имаме много високи лихви. Ковид свърши, но инфлацията и високите лихви все още са налице.
Кризата продължава за цялата индустрия и всички производители. Ние се справяме сравнително добре, нямаме спад на пазарен дял.
Добре е държавата да помогне с различни стимули. Например във Великобритания реагираха много по-бързо на кризата и в момента регистрират голям напредък със строителството на социални жилища с държавно участие.
В средносрочен план съм оптимист и ще се върнем към миналите нива и ще можем да очакваме сигурен ръст.
- Може ли да ни представите основните резултати от придобиването на Ideal Standard International от Villeroy & Boch?
Ян Петер Тевес: Въздействието от придобиването ще бъде много положително, особено за България. Villeroy & Boch нямат завод за санитарна арматура като този в България, а искат да навлязат на този пазар, и това е една от целите на придобиването. Заводът за керамика в Севлиево произвежда 2.5 млн. изделия годишно - това е най-големият и модерен завод в Европа. От технологична страна той е високотехнологичен, а от гледна точка на гъвкавостта придобиването е възможност да произвеждаме продукти от гамата на Villeroy & Boch, но е въпрос и на стратегия кои производства ще останат отделени, кои ще бъдат обединени.
Ще можем в тези пазари, в които ние сме по-силни да предложим на нашите ключови клиенти високо ниво на обслужване и сътрудничество с Villeroy & Boch. На пазарите, на които Villeroy & Boch са силни, като Австралия, Скандинавието, Белгия там те ще процедират по същия начин с техните ключови клиенти и ще подпомогнат нашето навлизане. Третият вид пазари са тези, в които и двете компании имаме сравнително добро присъствие (Германия и Франция) - там трябва да се обединим и да работим заедно и да допринасяме със силните си страни.
- Какво е значението на новия цех за производство на полимерни калъпи за пресите за отливане под налягане за работата на „Идеал Стандарт - Видима“?
Валентин Ганев: В развитието на завода достигнахме до 25% производство с полимерни калъпи под високо налягане и затова имахме необходимост от тяхното производство. Инвестицията е около 1 млн. евро за сградата и инсталацията. Това ни дава възможност за гъвкавост и за по-ниска себестойност на нашите продукти. Ние правим обработката с робот, което е възможност в бъдеще да променим и процеса на изработване на матрицата за калъпа. Всеки калъп трябва да има и матрица за отливане и директно производство на калъп с роботизирана система.
Новата инвестиция ни дава по-голяма гъвкавост, по-голяма функционалност, по-добри механизми за измиване и по-голяма ефективност. Цена, качество и иновации са добре балансирани. На някои пазари е по-голям интересът към Aquablade, на други - на RimLS. Този цех е хъб за подпомагане на нашата работа и производството на други заводи в мрежата.
- Какъв е процентът на използване на роботизация и изкуствения интелект във вашата работа?
Ярослав Дончев: В заводите на „Идеал Стандарт – Видима“ от няколко години въвеждаме роботизация на процесите, но освен в производството в България са концентрирани много видове дейности като Центъра за споделени финансови услуги и ИТ центъра за обслужването на цялата компания. Това са дейности, в които има възможност да търсим начини за въвеждането на изкуствен интелект. Например въведохме 5 робота, които заменят голяма част от оперативната работа на нашите служители и така те се концентрират повече на аналитичната част от работата си и дават по-голяма добавена стойност за бизнеса. Това са територии, в които виждаме потенциал за по-нататъшно развитие и въвеждане на изкуствен интелект. Там работят повече от 100 служители.
- Цената на газа отрази ли се на цената на продуктите в България?
Валентин Ганев: Разходите за енергия няма как да не се отразят. Имаше негативно въздействие с високата цена, но със сегашната сме по-конкурентоспособни. Разбира се, беше много по-трудно в периода на високите цени.
Тогава ситуацията ни накара да насочим усилията си за оптимизиране на разходите в няколко аспекта. От една страна, чрез подобряване качеството на продуктите. Втората насока е свързана с енергоносителите в производствените процеси. Работим и по оптимизиране на всички останали консуматори, например в зоната за отливане имаме автоматизирана система, която следи показателите температура и влага – искаме да спрем използването на природен газ и в тази област.
Ярослав Дончев: За нас е добре да имаме стабилна цена на природния газ, да имаме предвидимост и яснота. В момента работим по различни проекти, както в завода за керамика, за които говори и Валентин Ганев, така и в завода за арматура. Възможностите за намаляване на потреблението на газ са много и в различни сектори. Екологичната ни политика прерасна в ESG стратегия, като изискванията в екологичен и социален аспект са все по-големи. ESG засяга много различни области на нашия бизнес - човешки ресурси, правна, счетоводна, инженерна. Ние самите инвестираме повече и трябва да се фокусираме върху това.
- Ще се промени ли социалната политика на компанията след придобиването?
Ян Петер Тевес: Надяваме се новите собственици да продължат политиката. Villeroy & Boch наскоро честваха 275-годишнина, това е компания, която мисли с поглед за бъдещето и за поколенията. Надяваме се все повече млади и квалифицирани хора да навлязат в компанията. Ние работим за развиване на потенциала на хората.
Вижте cтaтиятa в бpoй 6/2023 нa cпиcaниe ГPAДЪT в дигитaлeн фopмaт