Петър Димов, "Виваком": Най-добрият вариант е оптичната инфраструктура на телекома да се полага със строежа на сградата

Петър Димов, старши мениджър "Архитектура, планиране и изграждане на мрежата" във "Виваком"
Може ли да ни запознаете с портфолиото от услуги на "Виваком", свързани с комуникациите в съвременните сгради?
- "Виваком" е най-големият телеком по общи приходи в страната за последните пет години и предлага пълно портфолио от телеком услуги. В това число са както такива за крайни клиенти – мобилни и фиксирани гласови, интернет и телевизия, така и иновативни продукти за бизнеса и правителствения сектор. Изключително важно място сред това разнообразие от технологични решения заемат оптичният интернет и интерактивната телевизия. Това са фиксирани услуги, които предоставяме чрез нашата оптична мрежа. Имаме изградена оптика в над 1 150 000 домакинства в 22 населени места в цялата страна. Компанията ни инвестира много в тази посока и се стремим да покрием не само големите, но и по-малки селища с високоскоростната технология. Вярваме, че така ще дадем равен шанс за развитие и просперитет на хората независимо къде живеят.
Самата технология е една от най-модерните за предоставяне на фиксиран интернет и телевизия.
Разкажете ни повече за тези две услуги.
- Oптичнaтa тexнoлoгия дaвa cигypeн и бъpз дocтъп дo интepнeт cъc cĸopocт от 30 дo 900 Мbрѕ. Ocвeн виcoĸa cĸopocт oптичнaтa мpeжa ocигypявa и пo-гoлямa cтaбилнocт нa интepнeт вpъзĸaтa, която не се влияе oт мeтeopoлoгичнитe ycлoвия и поддържа еднаква скорост към български и международни сайтове. Това ни дава възможност да предложим на всяко домакинство или офис в една сграда, в която сме изградили такава инфраструктура, скоростта, от която има нужда за своята дейност. Ако говорим за жилищна сграда – можем да предложим и 50, 100 или 300 Mbps – ако живеещите преценят, че нямат нужда от повече. Но като говорим за бизнес сгради, препоръчваме да се активират пакети за интернет с по-високи скорости.
Другата интересна услуга е интерактивната телевизия. Ние бяхме сред първите оператори, които я предложиха на пазара. Тя наистина промени начина на гледане на телевизия, като даде свобода на зрителя да избира какво и кога да гледа. Това се случва чрез различните функции за слагане на пауза, гледане на архив, връщане назад, запис на предавания и други. Като добавим и богатата видеотека и избирането на съдържание On demand, т.е. по желание, потребителите вече имат много повече възможности за забавление пред малкия екран от това да разчитат на установената тв програма. IPTV, както е по-известна тази услуга, е много удобна и за офисите, в които хората се занимават с творчески професии или са в развлекателната индустрия. Могат да следят по удобен за тях начин новости, последните заглавия, да имат достъп до платформи като HBO On demand и други.
Има ли връзка между оптичната телевизия и приложението TV GO?
- Приложението дава възможност за гледане на телевизия през мобилно устройство – таблет или смартфон. С други думи – още едно удобство за клиентите ни – могат да гледат любимото си съдържание с интерактивните функции за архив, запис, превъртане и други дори в движение. Всичките ни пакети за телевизионна услуга дават достъп и до TV GO, като броят на каналите зависи от избраната тарифа.
Предложенията ни за високоскоростния интернет също включват допълнителни екстри за клиентите - гигабитов Wi-Fi рутер и антивирусен софтуер ESET NOD32 Antivirus.
Какви са потребностите на клиентите? Как се променят техните изисквания и информираност?
- Потребителите са все по-информирани за тенденциите в световен мащаб и за възможностите на технологиите. В първите години на навлизането на компютрите и интернет у дома те се ползваха основно за сърфиране в мрежата, четене на сайтове, търсене на специализирана информация, преглед на новини. Постепенно все по-голяма част от онлайн потреблението стана с развлекателна цел – слушане на музика, гледане на филми, компютърни игри в мрежа или самостоятелно. А днес решаваме много голяма част от ежедневните си въпроси с помощта на интернет – пазаруване, банкиране, плащане на сметки, правене на резервации. Големите компании като Google, Netflix, Amazon, Facebook, Apple и техните сайтове и приложения като YouTube, Facebook, Amazon Video, Apple TV и други промениха изцяло облика на интернет. Това е потребителската гледна точка – хората искат да правят все повече неща онлайн и същевременно бързо и сигурно.
Ето защо ние, телекомите, трябва да изграждаме и поддържаме мрежи, които отговарят на тези изисквания. Скоростите трябва да са достатъчно високи, за да обслужат нуждите на едно съвременно домакинство, което обикновено има поне два телевизора, лаптоп и няколко мобилни устройства, ползващи wi-fi. Ако говорим за телевизията - качеството на картината винаги трябва да е на високо ниво и да отговаря на пазара на продажби на телевизори с HD, UDH и други по-високи резолюции на картината.
Какви са иновациите, новите продукти и системи, свързани с оптичната свързаност - материали, продукти, технологии, постигани параметри?
- Ние във "Виваком" винаги се стремим да бъдем технологичен лидер и да предлагаме най-качествените услуги на пазара. Затова не правим компромис с използваните материали и оборудване, доверяваме се световни лидери в областта. Макар че няма сериозни новости през последните години в продуктите за оптична свързаност, има някои подобрения, които оказват влияние върху цялостното усещане на клиента за услугата. Основно са свързани с по-ниско затихване на сигнала и по-бързи процесори за огромния обмен на данни, който трябва да се поддържа.
Излиза все повече и повече софтуер за корелация на данни, измервания на клиентското изживяване и представянето на самата мрежа – целта е да видим наистина как потребителите възприемат интернета и телевизията, къде имат нужда от подобрение, за да го предоставим.
Едно от основното предизвикателство при избора на материали и оборудване е това за крайните клиенти. В много от сградите оптиката не е положена при самия строеж и трябва да се прави допълнително за конкретен апартамент, къща, офис. Нормално е клиентите да се притесняват от пробиване на дупки и опъване на кабели. Затова се стремим да избираме специфични материали с по-малко кабели и конектори. А най-добрият вариант е, когато оптичната инфраструктура на телекома се изгражда със строежа на самата сграда.
Какви са тенденциите и развитието в този сектор, каква е бързината на навлизането на новостите и проникването им в България?
- България е в топ 10 по покритие на оптичната мрежа до дома (FTTH) в Европа според независимо проучване на международната компания Graham Finnie, направено за FTTH Council Europe.
Държави като Англия, Германия, Австрия, Франция тепърва започват да изграждат масово оптични мрежи и да предоставят услуги през тях. Ние като компания следим световните тенденции и винаги се стремим да предлагаме нещо ново на потребителите си в зависимост от техните нужди. Това е особено изявено при бизнес сегмента. Всеки корпоративен клиент има различни изисквания спрямо големината на компанията, сферата, в която оперира, и редица други фактори. Ето защо ние търсим заедно с тях най-доброто решение, реализираме го, след което осигуряваме и необходимата техническа поддръжка.