HAMEFA
Концептуално производство на мебели, цялостни решения и индивидуален подход


Пълният текст - в брой 3 на сп. ГРАДЪТ
- Вече 20 години произвеждате мебели, как се разви бизнесът през тези години?
Любен Татарски, основател на компанията:
За 20 години съм свидетел на значително развитие. През 1998 г., когато е основана фабриката, дейността й обхващаше финиширането на мебели от иглолистен масив, доставени от местни производители. През първите месеци в компанията работеха 5 души, а производството беше един камион на месец, изнасян предимно в Холандия. През годините фабриката се издига на международния пазар благодарение на качествената си продукция, иновативността и гъвкавостта на екипа ни. От 2007 г. е изцяло българска компания, която преработва стотици кубически метра твърда дървесина на месец и предлага продукти, изработени от различна дървесина: дъб, череша, орех, ясен, иглолистен масив, топола.
Валери Татарски, собственик:
През 2016 г. открихме шоурум в София в Bulgaria Mall на площ от 500 кв. м, където колекции се обновяват периодично и където е мястото за среща с българските ни клиенти. Там е и екипът ни от интериорни дизайнери, които подготвят цялостните проекти. Част от екипа във фабриката е с нас от 15-16 години, но развивайки се успяхме да привлечем водещи специалисти, които ни помогнаха да се изкачим на по-високо ниво. Днес можем да се похвалим с производствена база от над 6 000 кв. м, над 180 човека екип и износ в цяла Европа, САЩ, Канада и Русия.
- Тези 20 години опит повече свобода и спокойствие ли ви дават или ви натоварват с повече отговорност?
Валери Татарски: Чувството за отговорност е една от ценностите, които ни отличава и прави разликата с колегите ни в бранша. Отговорността тръгва от начина на посрещане на клиента в шоурума ни и стига до следпордажбената грижа за мебелите ни – имаме случаи, в които реагираме на проблеми с нашите продукти, които са извън гаранционния период или обхват. И го правим, защото вярваме, че поетата отговорност и отношение ще ни се върне от клиента под формата на най-добрата реклама. 20-годишна история в положителна светлина се гради трудно, за разлика от лошото реноме.
Дългогодишният опит със сигурност ни дават и свободата да откажем проект на потенциален клиент, защото знаем какво можем и по-важното – какво не можем. А спокойствието се проявява именно от тази хладнокръвна преценка до къде ни стигат възможностите и съответно липсата на угризеня, че сме изпуснали добра поръчка.
Пълният текст - в брой 3 на сп. ГРАДЪТ
- 180 човека заети в производството са тежест или гарантиран капацитет?
Цветан Юруков, производствен директор:
Разбира се, че са гарантиран капацитет. Това ни предоставя възможността да поемем амбициозни проекти от всякакъв обем и характер - от реставриране на вековни мебели до мащабни ваканционни комплекси. Имали сме случаи, в които сме произвеждали значителни обекти за една седмица. Това се постига само и единствено, когато можеш да почувстваш и разчиташ на огромната сила на екипа зад гърба си. В такива моменти смея да твърдя, че мобилизацията на капацитета ни е над 100% и надскачаме себе си. Разбира се, работейки със 180 различни по своему човешки души се сблъскваш с проблеми от личен характер и буквално съм запознат с живота на всеки един. Това е така, защото между нас има изградено доверие и както аз мога да разчитам на тях, така и те ме чувстват като опора за всичко и изглеждаме като едно голямо семейство.
Как се управлява и следи жизненият цикъл на една поръчка в комплексна структура като Вашата?
Силвия Татарска, производствен диспечер:
На пръв поглед изглежда изключително сложна система от процеси, зависеща от много хора и отдели. Шоурумът ни в София, търговският ни отдел, техническият екип, производството, качественият контрол и накрая монтажният отдел - шест индивидуални структури - трябва да работят като едно, за да завърши това своеобразно приключение, наречено клиентска поръчка, с добър край. И това се случва благодарение на строго разписани процеси и процедури и контрола по тяхното спазване и последователност. Разбира се, най-важната съставка в нашата рецепта за успешно завършена поръчка е сплотеният колектив и отличната екипна работа на всеки един член на средното мениджърско ниво. Производството на мебели е тежък занаят, свързан с много непредвидени неволи. За нас е важно да доставим поръчката на клиента ни навреме и качествено изпълнена. Дори и да се стигне до грешка или проблем в дадено звено от жизнения цикъл на клиентската поръчка всички колеги се опитват да помогнат и компенсират възникналото забавяне или недостатък. Този личен ангажимент и съпричасност превръщат работата ми като производствен диспечер в игра на шахмат.
Пълният текст - в брой 3 на сп. ГРАДЪТ
- А как се промениха вашите клиенти и пазари?
Антонина Дамянова, търговски директор:
За 16 години, през които съм в компанията, мога да кажа, че по-скоро се увеличиха, а не толкова, че се промениха. Имаме международни партньори, с които работим през цялото това време, участваме заедно по международни изложения и заедно развиваме бизнесите си. Тези постоянни дългогодишни партньори ни дадоха възможността и свободата да бъдем по-смели и да търсим иновативни решения, с които да привличаме нови партньори. Интересното е, че за различните ни партньори развиваме различни в стилово отношение продуктови линии, тъй като портфолиото, което те предлагат, са с коренно различни в стилово отношение. Това е голямо предизвикателство както в дизайнерско отношение, така и в бързината на пренастройването на цялата производствена линия. Тази динамика ни дава спокойствието да търсим нови и нови пазари, за които сме убедени, че можем да поемем и като обем като срокове на изпълнение.
Българските ни клиенти от друга страна търсят изключително индивидуални решения, което също е предизвикателство, тъй като всяка една мебел е уникална и се проектира и създава от нулата за всеки отделен клиент.
- Какви са проектите, по които работите сега?
Димитър Андреев, акаунт мениджър:
Благодарение на екипа ни водещи интериорни дизайнери имаме възможност да подготвяме различни големи проекти за заведения и хотели. Там обема от мебели е доста голям, а устойчивостта на продуктите трябва да е завидна за да съответства на нивото на експлоатация. От друга страна дизайнът трябва да е уникален и съобразен със замисъла на интериорния дизайнер.
Радваме се също така на партньорство с водещи инвеститори, за които е важно след завършването на архитектурния проект да получат адекватно и подобаващо ниво на интериорното изпълнение за да може обекта да придобие завършен вид. Все повече се увеличава работата ни по т. нар. демонстрационни обекти, които служат като образци за това как може да бъде завършена и обзаведена дадена новопостроена жилищна сграда или друг обект. Инвеститорите ни се доверяват, защото получават от нас цялостно решение – от интериорния дизайн, проектирането, производството до монтажа и декорацията на мострените апартаменти. Работата по този тип апартаменти е голямо удоволствие и за нас, тъй като успяваме да внедрим всички новости, най-качествени материали и съответно най-новите тенденции. По този начин представяме и нашите възможности и виждания за дизайн. Инвеститорите получават цялостен, завършен проект, а ние възможността да реализираме и други в съответния обект.
- Взискателни ли са българските клиенти?
Галина Гергинова, криейтив дизайнер:
Взискателни са и добре, че е така.
Интериорните дизайнери, които идват при нас, за да реализираме проектите им са дори още по-взискателни, а щом броят им расте, значи се справяме добре.
Клиентите ни са много запознати с материали, качество, механизми, идват с определени изисквания, понякога след като са срещнали невъзможност за изработването на проектите и желанията им от други производители. Истината е, че с масив се работи много по-различно и проектантът трябва да се съобразява с много повече изисквания в сравнение с работата с плоскости.
Производството на мебели всъщност е много лично нещо. С повечето си клиенти, за които изготвяме цялостни решения, работим повече от половин година. От първата ни среща, когато разполагат само с план на бъдещото им жилище, през подготвянето на интериорния проект, проектирането на всяка една мебел, производството й, до финалната, когато всички празнуваме в новия им дом. През цялото това време те ни допускат в най-личното си пространство, опознаваме ги, създаваме с времето много лично отношение. Целия този период е съчетан и с висока степен на доверие, което се създава между нас. И да, ние харесваме взискателните клиенти, защото те знаят какво искат, а няма нищо по-хубаво от човек, който знае какво иска да постигне, тогава ние със сигурност може да го проектираме.
Пълният текст - в брой 3 на сп. ГРАДЪТ
- Какви са тенденциите, които ще следвате?
Аделина Павлова, бранд мениджър:
Истината е, че мебелите от масив са и винаги ще бъдат на мода не само заради красотата на естественото дърво, но и защото са доказали, че не само не остаряват, а напротив стават все по-красиви с времето. Това са мебели за ценители. Изключително сме щастливи, че нашите клиенти са много разнообразни от семейства, които обзавеждат домовете си, до големи строителни инвеститори и собственици на заведения и хотели. Когато открихме шоурума и започнахме по-усилено да работим с крайните клиенти в България, нямаше човек, който да влезе и да не се учуди, че мебелите са български и че са по наш дизайн. След няколко години работа по различни проекти и популяризирането на бранда ни учудване вече няма, но пък остана гордостта на хората, които предпочитат българското, че и в България можем да произвеждаме мебели на световно ниво. А високият стандарт и имплементирането на последните тенденции постигаме с посещението и участието ни на големите европейски изложения.
Освен тенденциите в дизайна има и тенденция в качеството. Нашите клиенти държат на изключително високо качество и именно в детайлите се вижда нивото на изпълнение на дадена мебел. Последните 2 години се отличава ясна тенденция за съчетаване на дърво с метал. Състаряването на мебелите е много силна част на производството ни. Това е специфичен метод на довършителна ръчна работа, която придава автентичен, уникален вид на мебелите, който много се цени.
Тенденция, която се опитваме да наложим в България през последната година, е концептуалното производство на мебели, при което имаме базови материали, профили, финиширане, но клиента може сам да направи своя избор и да конфигурира масата си например като конкретизира изискванията си до голяма степен. По този начин стъпвайки на привидно стандартизирани модели успяваме да подготвим индивидуално уникален продукт, който напълно пасва на цялото обзавеждане на даден клиент.
- Какви са вашите очаквания за развитието на мебелния сектор у нас?
Любен Татарски:
През последните 10 години навлязоха много чужди компании, които предлагат много интересен дизайн, който трайно се установи и зае място в домовете ни. Проблемът при тях е, че не позволяват почти никакво индивидуално отношение към клиента, а по-скоро универсални решения и по този начин клиентите съобразяват интериора с предлаганите готови мебели. Когато говорим за дизайнерски мебели по поръчка пазара се разделя на две основни направления. Такива, които се позиционират в ниския ценови диапазон и се стремят да привличат клиентите си с масово производство чрез стандартизирани решения.
По-малкият, но значително по-интересен сегмент, където сме се позиционирали ние, са взискателните клиенти, които изискват отделяне на много време и индивидуален подход. Тези проекти поемат много време и за това конкурентите ни не са много. Капацитетът, който ние можем да поемем, е още по-малък, така че аз съм много обнадежден за развитието на нашия бизнес. През последните години наблюдаваме и голям ръст в строителството, така че смятам, че ще имаме големи възможности за изява.
Пълният текст - в брой 3 на сп. ГРАДЪТ
- А вашите планове за развитие през следващите 20 години?
Валери Татарски:
Нашата цел е да развиваме и поддържаме едно непреходно, разнообразно и отличаващо се присъствие на мебелния пазар. Да продължаваме да правим мебели за ценители. Да повишаваме технологичното си ниво и да развиваме нови модели, които са проектирани от водещи международни и български дизайнери и проектанти.
Тази година ни предстоят много нови технологични нововъведения на стойност от 2 400 000 евро, като целта е да се развиваме в две посоки. Едната е напълно затваряне на производствения цикъл като насоката е първичната преработка на входящата суровина. Внедряването на линия за разбичване на материал и увеличаване на сушилните ни камери ще обезпечи на 100% нужния масивнен материал, като същевременно ще ни отвори вратата за друг бизнес – продажба на дървен материал.
Втората и по-съществена посока е удвояване на капацитета на настоящото мебелно поизводство с нови високотехнологични машини, които ще ни позволят да произвеждаме почти всякакъв тип мебели – от такива с античен вид до мебели с висок блясък на покритията, характерни за модернистичния стил. Тази стъпка ще ни позволи да подготвяме напълно нови като дизайн продукти и ще ни даде възможност да работим с повече местни и чуждестранни продуктови дизайнери, което ще доведе до увеличаване броя на международните ни партньори и клиенти. Така че амбициите ни в следващите няколко години е да утроим броят им.