Kohl & Partners: Хотелите в София са достатъчно, заетостта и средната цена на нощувка падат
Държава, общини и туристически бранш трябва да изработят стратегия за налагане на България като дестинация

След стагнацията в броя хотелски нощувки в София през 2009 - 2011 г. от 2012 г. насам броят на пристигналите лица и реализираните от тях нощувки отново се увеличава. През 2014 г. нощувките са се увеличили със 7.,8%, или 107 333 броя в сравнение с 2013. Нарастването през 2013 г. е 12,9% спрямо 2012 г. Средната продължителност на престоя на посетител обаче е твърде малка. През последните няколко години тя е между 1,71 и 1,78 нощувки на престой, което отразява основно бизнес пътуванията. В сравнение с други градове - международни центрове за бизнес, средната продължителност на престоя е 2,1 - 2,4 нощувки. Това съобщиха Андре Гриби и Кристофър Хинтерегер от Kohl & Partners при представяне на редовните си изследвания за туристическо-хотелския пазар в България и столицата.
Цялостното нарастване на броя на нощувките реално не е довело до положителна промяна на хотелския пазар. Заради допълнителния брой легла от нови хотели и засилване на ролята на общностите за споделяне на места за настаняване, появяващи се на пазара, конкуренцията между хотелите се запази и заетостта и средната цена на нощувка (ADR) намаляват и остават най-ниски в цяла Европа на база Trivago Index, дек. 2014 г.
Стигнахме ли дъното?
Основно увеличението на стаите и леглата е при 4-звездния сектор с ръст от 16% (около 1000 легла), което абсорбира повишеното търсене. Освен Novotel новите хотели не са представители на международен бранд. Хотел Sense отвори врати до Radisson на превъзходна локация. Друг предизвикателен проект е хотел Suite в Студентски град. Неговите местонахождение, концепция и подход към потенциалните клиенти са иновативни и различни от онези, които вече присъстват на хотелския пазар в София. Интересно е да се види дали ще бъде в състояние да привлече чуждестранни клиенти със съвременната си концепция.
В 5-звездния сегмент нивата на заетост се запазиха на 56%, докато за пръв път от 3 години средната цена на нощувка показа тенденция към положително развитие. При увеличаващата се ценова конкуренция в 3- и 4-звездния сегмент поради голямата разлика между местоположение, управление, продукти и инфраструктура някои се представят по-добре, други се борят да запазят място на пазара. Очакванията са хотелският пазар в София да достигне дъното, ако в скоро време не отворят врати много нови хотели.
Основни пазарни проблеми:
- Запълването на стаите през уикенда и по време на лятната ваканция, а намаляването на цените не повишава търсенето.
- Не съществуват достатъчно туристически и хотелски продукти, които да привлекат гости през уикенда.
- Бизнес туризмът е с местен характер и хотелите се борят за всяка група. Цените са много ниски.
- Единственият функциониращ пазар е пазарът на бизнес пътуванията, а за някои хотели вероятно и казино туризмът.
Положителни тенденции
Икономическите данни не са много позитивни, а хората с образование в хотелиерството често напускат страната. Положителни сигнали идват от летището с повече авиокомпании, извършващи полети до София, което автоматично ще доведе до увеличаване броя на нощувките.
Няма информация за много нови хотелски проекти. Хотел Kempinski все още би могъл да бъде реновиран до повече от 400 действащи стаи и да удвои капацитета си. Хотелските проекти на площад "Македония" и хотел Garden Inn все още са далеч от старт на експлоатация. По-осъществим е новият проект на собственика на Grand Hotel Sofia, Park Inn и Suite Hotel Sofia в "Милениум център". "Милениум център" включва луксозен хотел с капацитет 300+ стаи. Сградата е в процес на строителство, поради което е твърде рано да споделим официална информация относно развитието на хотела, съобщават инвеститорите. Появата на 300 допълнителни стаи в луксозния хотелски сегмент обаче е определен риск.
Хотелският пазар в София в момента не се нуждае от нови проекти. Туристическата индустрия обаче не е постигнала напредък по отношение на съвместната работа с властите, а градът изпусна шансовете си на международния пазар на бизнес туризма. Надяваме се новото Министерство на туризма да бъде в състояние да окаже подкрепа на града и хотелите при създаване на позакъснялата организация за конгресен и бизнес туризъм.
Представянето на София като дестинация е положителен фактор, който може да има сериозна роля за развитие на пазара, при условие че ключовите играчи работеха по-ефективно съвместно (хотели, авиокомпании, община, туристически организации и др.)