Строителството на Дунав мост 3 може да се финансира чрез Connecting Europe

Президентът Росен Плевнелиев присъства на подписването на съвместна декларация за сътрудничество между кметовете на Силистра Юлиян Найденов и на Кълъраш Даниел Драгулин.
Документът е стъпка към процедурите по изграждането на Дунав мост-3 между Силистра и Кълъраш.
Държавният глава бе сред участниците в дискусията "Общите приоритети на България и Румъния 2014-2020 – нови възможности и хоризонти", в рамките на която бяха очертани ангажиментите на местните и държавни институции в развитието на идейните проекти за бъдещето на общините по поречието на река Дунав.
Основни приоритети в следващия програмен период са сътрудничеството между регионите и развитието на транспортните инфраструктури, околна среда, туризъм, икономика, култура.
Общите приоритети на България и Румъния 2014 - 2020 по коридор №7 в сърцето на Европа представиха участниците в дискусията.
Участниците във форума се обединиха около една обща цел - да бъде водена политика за насърчаване развитието на транспорта, околната среда и водите, научните изследвания и иновации, възобновяемите източници на енергия, сътрудничеството между регионите.
Заставам ясно зад идеята за изграждане на мост, свързващ Силистра с Кълъраш. Всички знаем, че за моста Видин - Калафат работиха шест български и пет румънски правителства, но този път това става с участието на толкова много и различни институции.
Инвестициите за повече свързаност водят до икономически растеж, каза Росен Плевнелиев пред участниците в дискусията.
Подготовката на четири нови мостови съоръжения между България и Румъния: при Силистра - Кълъраш, Оряхово - Бекет, Никопол - Турну Магуреле, както и разширяване на съществуващия мост при Русе - Гюргево – е заложена в плана за действие на Междуведомствения българо-румънски комитет за развитие на вътрешно-водния транспорт и свързаността в региона.
Според президента един от начините проектът да бъде финансиран след 2014 г., заедно с други общи регионални проекти, е новият инструмент "За Свързана Европа" с общ бюджет от близо 30 млрд. евро, от които над 23 млрд. евро са за транспорт.
Очаква се по същия механизъм да бъде финансиран проектът за подобряване на корабоплаването в общия българо-румънски участък на р. Дунав, която е и трасе на Транспортен коридор 7.
Река Дунав е възможност – тя е част от най-дългия европейски транспортен коридор, който свързва 10 европейски държави и създава огромен потенциал за развитие на речния транспорт, пристанищата, търговията, туризма, каза държавният глава.
По думите му основен приоритет за страните от региона е свързаността.
Плевнелиев даде за пример изграждането на тунела "Мармарай" под Босфора, който изцяло променя транспортната картина в региона.
До 2016 г. се очаква жп трасето от турска страна до българската граница да бъде завършено и трябва да се възползваме от тази възможност, като подготвим железопътните и пътните участъци по Трансевропейските транспортни коридори 9 и 10, съответно от Букурещ и Белград до Истанбул, както и по Коридор 4 през София до Атина, каза Росен Плевнелиев.
България и Румъния са една от важните врати на Европа към пазарите на Азия, към нови търговски пътища и за нови инвестиции, каза още президентът Плевнелиев.
Участие във форума взеха представители на Министерство на транспорта и на Министерство на околната среда и климата на Румъния, посланиците на Румъния и България, посланикът на Австрия и посланикът на Германия в България, народни представители от България и Румъния, представителите на Европейската комисия Карла Пейс, Джакомо Лучияни и Реналдо Мандметс, генералният секретар на Европейския съвет на Дунавските градове и региони в Румъния Ерик Барта, кметове на общини по поречието на река Дунав от българска и румънска страни.