Фотогалерия: Building Innovation Forum Industrial 2018
Индустриалният форум се проведе на 1 февруари в Sofia Event Center и в него взеха участие над 220 гости - предприемачи, архитекти, проектанти, инженери, строители, проект мениджъри, доставчици на продукти и решения.
От началото на 2018 г. са издадени 10 сертификата по Закона за насърчаване на инвестициите (ЗНИ). Проектите са на обща стойност близо 600 млн. лв. и с тях ще бъдат създадени 877 нови работни места. Това съобщи Лъчезар Борисов, зам.-министър на икономиката, който откри конференцията.
Основен приоритет на Министерството на икономиката е предприемане на активни мерки за намаляване на административната тежест за бизнеса и подобряване на инвестиционната среда, съобщи зам.-министър Лъчезар Борисов.
Възможностите за финансиране на индустриални обекти по плана "Юнкер" представи Хуан Хосе Феблес Акоста, съветник в Европейския фонд за стратегически инвестиции. До момента фондът и ЕИБ са подкрепили няколко мащабни проекта у нас, сред тях са новите ветеринарни заводи на "Биовет" и новото предприятие за преработка на слънчоглед на "Олива".
"Национална компания Индустриални зони" е внесла за сертифициране в Българската агенция за инвестиции проект за удължение на бул. "Царица Йоанна" до Божурище. Целта е да се подобри транспортната достъпност на "Индустриална зона София-Божурище", съобщи Антоанета Барес, изпълнителен директор на НКИЗ.
България има уникален исторически шанс, че пое европейското председателство. Страната ни става все по-популярна, това е голяма възможност за привличане на инвеститорски интерес. Това заяви д-р Митко Василев, главен управител на Германо-Българската индустриално-търговска камара.
"Индустриален парк Марково" е сред най-атрактивните проекти в региона на Пловдив. Възможностите за инвестиции в зоната представи Стефан Карпузов, инвестиционен мениджър в Galaxy Investment Group.
Инвестиции, иновации, интеграция - това са основните приоритети в работата ни, изтъкна Стамен Янев, изпълнителен директор на Българската агенция за инвестиции. Той предложи нестандартен подход за привличане на инвестиции - да привличаме фирми-производители не само с готови индустриални зони, но и с изградени халета, така че компаниите да стартират дейността си по-бързо.
Бургас е добър пример с "бърза пътека" за издаване на разрешителни за строеж, със звено за обслужване и екип от проектанти. Така зам.-кметът на Бургас Красимир Стойчев /на снимката в средата/ представи успешната зона "Индустриален и логистичен парк - Бургас".
Дълъг е списъкът на фирмите, които ще стартират инвестициите си в "Тракия икономическа зона" през тази година. Интересът от компании от Европейския съюз е най-голям. Надяваме се да имаме инвеститори от Южна Корея, да се развива дейността с компании от Турция и Япония. Това съобщи инж. Емил Янков, мениджър "Бизнес развитие" в ТИЗ /на снимката в средата/.
Участниците в панел 1, част 1 на BIF industrial 2018 /от ляво надясно/: Стамен Янев, БАИ, инж. Емил Янков, "Тракия икономическа зона", Христо Николов, модератор, "ГРАДЪТ Медиа Груп", Антоанета Барес, изпълнителен директор на НКИЗ, Стефан Карпузов, инвестиционен мениджър в Galaxy Investment Group, Красимир Стойчев, зам.-кмет на Бургас, д-р Митко Василев, главен управител на Германо-Българската индустриално-търговска камара.
Индустриалният форум е платформа, която дава възможност за полезни бизнес контакти между всички участници в строително-инвестиционния процес.
Участниците в панел 1, част 2 /от ляво надясно/: Симеон Митев, управител на платформата БГСКЛАД, Владимир Гюрджиев, мениджър "Индустриални и логистични площи" в Cushman & Wakefiled Forton, Христо Николов /модератор/, Александър Гебов, управител на "Паладин Пропърти Дивелъпмънт", Светлин Николчев, управител на "Ролпласт Груп", арх. Любомир Станиславов, изп. директор на "Аутомотив клъстер България".
Основните характеристики на модерните складови и индустриални площи бяха акцент в тази част. Представена бе е Карта на automotive индустрията в България.
Какво е мястото на архитекта в цялостния процес по реализация на индустриални и логистични сгради - това беше основната тема в презентацията на арх. Владислав Дечев /на снимката в средата/.
Управителят на платформата БГСКЛАД Симеон Митев заяви, че в България има недостиг на модерни складови площи от клас А. Най-активни компании по отношение на търсенето са от сектор "Търговия", които формират 27% от общия дял. Следват фирмите от "Транспорт и логистика" /17%/, "Електроника" /15%/ и "Строителство" /13%/.
"В последната година-две всички логистични площи, чието строителство започна, бяха отдадени още преди завършването им. Призивът към инвеститорите е: "Стройте!". Сега пазарът е такъв, че рискът е минимален". Това заяви Владимир Гюрджиев, мениджър "Индустриални и логистични площи" в Cushman&Wakefield Forton.
Управителят на "Ролпласт Груп" Светлин Николчев обясни, че е изнесъл производството си от София в Костинброд по няколко причини: проблеми със собствеността на парцелите, наследени от соцвреме, както и пречки, свързани с техническата инфраструктура. "В един момент базата в София стана малка, което постави под въпрос развитието на фирмата - разгънатата й площ е 7000-8000 кв. м. За сравнение, предприятието в Костинброд е на 76 дка земя и ще достигне 32 000 кв. м РЗП с новото разширение."
"Посланието към инвеститорите: "Стройте!" звучи много хубаво, но да знаете, че това е доста трудно, отнема време, а инвестициите в индустриални и логистични площи се възвръщат бавно. Този оптимизъм, който идва от година - година и половина и който вероятно няма да продължи повече от 2-3 години, трябва много добре да бъде обмислен, анализиран и с дългосрочна перспектива прогнозиран и изпълняван", коментира Александър Гебов, управител на "Паладин Пропърти Дивелъпмънт".
Арх. Любомир Станиславов /вдясно/: "Automotive индустрията в България е на последно място в Източна Европа като процент от БВП. Една от причините е липсата на достатъчно големи индустриални зони с изградена инфраструктура. Британската компания Jaguar Land Rover предпочете за новия си мащабен завод Словакия, където имаше готова индустриална зона с площ 8500 дка и прокарана инфраструктура."
В последните години над 50% от инвестициите в България са дело на automotive индустрията, а секторът вече формира 4% от брутния вътрешен продукт спрямо 1% преди 5 г., съобщи арх. Станиславов.
Д-р Митко Василев на щанда на Expo Real по време на индустриалната конференция.
Участниците в панел 2, част 1 на BIF Industrial 2018 /от ляво надясно/: Станислав Хайдутов, директор маркетинг в "Окта Лайт България", инж. Васил Божков, прокурист в "Линднер Имобилиен Мениджмънт", Калоян Тодоров, главен изпълнителен директор на SEG, арх. Цветан Петров, управител на "Иво Петров Архитекти", Николай Тодоров, модератор, "ГРАДЪТ Медиа Груп", арх. Владислав Дечев, директор в Stephen George International – България, инж. Евгени Борисов, изпълнителен директор на "Монтаж Строителни Конструкции" АД, д-р инж. Цветан Георгиев, управител на "Иркон" и Ясен Янакиев, мениджър продажби в Hoval.
Един от най-належащите проблеми, с който всички ние и отговорните институции у нас се сблъскват е качеството на строителството. В този процес има трима основни участници Възложител/Инвеститор, Проектант и Строител. Това заяви д-р инж. Иван Каралеев, председател на УС на КИИП, който представи предизвикателствата в работата на проектантите.
"Държахме сградата да бъде пример за най-добрите постижения в нашия технологичен сегмент. Искахме да инвестираме в технологии, които ще са устойчиви и дългосрочни", така изпълнителния директор на SEG Калоян Тодоров представи проекта за логистичен център на компания в Кривина.
"Възложителите държаха да получат красиво здание, което не е обичайно за логистичните обекти", така арх. Цветан Петров се включи в представянето на проекта на SEG в Кривина. Сред атрактивните решения в проекта е усвояването на покрива, за да се осигури пространство за рекреация на служителите и шоурум.
Станислав Хайдутов, директор маркетинг в "Окта Лайт България", показа високоефективни решения за индустриално LED осветление.
Д-р инж. Цветан Георгиев, управител на "Иркон", разказа за друг тип индустриални обекти, при които водеща роля има самият технологичен процес. Тези обекти включват съоръжения, апарати, тръбопроводи, конструкции и спомагателни помещения. Такива например са златодобивните мини на "Дънди Прешъс Метал" в Крумовград и Челопеч, инсталацията за когенерация в ТЕЦ Девен, изпълнени от "Иркон". Този тип проекти са мултинационални и носят голям риск, който трябва да се управлява.
Инж. Евгени Борисов, изп. директор на "Монтаж Строителни Конструкции", представи новите индустриални проекти на компанията. Сред тях са складово-логистичната база и офис на "Кооперация Панда" в с. Равно поле, предприятие за производство на салати, готови храни и консерви на "Кенар", реконструкция и разширение на "Практикер Люлин".
За ролята на проект мениджмънта при реализацията на индустриалните проекти говори инж. Васил Божков, прокурист в "Линднер Имобилиен Мениджмънт".
Ясен Янакиев /вдясно/, мениджър продажби в Hoval, представи актуалните ОВК системи, подходящи за индустриални сгради. Решения на компанията са използвани в новия завод за авточасти на германската Kostal в Пазарджик, в завода на OSRAM край Пловдив и в предприятието на "ВИТТЕ Аутомотив" в Русе.
Участниците в панел 2, част 2 на BIF Industrial 2018 /от ляво надясно/: инж. Мартин Костов, управител на "План 31", инж. Георги Колчаков, управител на "Бета консулт", арх. Мария Попмаркова, управител на "Инт Арх", арх. Георги Стоянов, управител на "Архитектурно Дизайнерско Студио", Николай Тодоров, модератор, арх. Радко Тодоров, основател и водещ проектант в "Ер Те Консулт, доц. д-р арх. Валери Иванов, управител на АТЕК-ВД, арх. Цветелина Русева и арх. Калоян Колев от същото студио.
Арх. Георги Стоянов представи два проекта на световни компании, които ще разширяват предприятията си у нас. През март ще бъде направена първа копка на новия етап на завода за производство на електронни и механични части на "Витте Аутомотив" в Русе, който беше открит през 2014 г. Арх. Стоянов представи и концептуален проект за бъдещи разширения на предприятието за производство на хидравлични и вакуумни помпи и компоненти за автомобилни трансмисии на "Магна Пауъртрейн" в "Индустриална зона Раковски".
Арх. Радко Тодоров представи няколко индустриални проекта, по които управляваната от него компания е работила напоследък: заводът на "Осрам" до Пловдив, производствената база на BioGest край с. Дъбово, индустриално-логистичен парк на "Роза Импекс" до Пловдив, разширение на фирма "Бултекс 99" и проект за рибовъдна ферма на "Профиш".
"Вече се появяват инвеститори, които искат не просто да построят нов склад или завод, а да създадат запомнящ се и отличителен обект", обясни арх. Мария Попмаркова. Тя акцентира върху два обекта на "Инт Арх": логистичен център с хладилна база в Нови хан на "Вивекта" и логистичен комплекс на Cargo-Partner до летище София.
Инж. Георги Колчаков сподели, че в проектантската си работа и до днес следва принципа на покойния инж. Кубер Найденов: "Един инженер може да проектира такива конструкции, чието тегло може психически да понесе". Управителят на "Бета консулт" представи два проекта в Пловдив: предприятие за машинни елементи, възли и агрегати (96х55 м) и търговско-складов комплекс с административна част на "Актуал Индъстрис" (70х25 м), както и един до София: складово-логистична база на "Офис 1 Суперстор" в с. Равно поле (72х74 м).
Инж. Мартин Костов /вляво/, управител на "План 31", обърна внимание на конструкцията на Метродепо "Земляне" /част от проекта за развитие на столичното метро/, при което са взети под внимание всички технологични и функционални изисквания на възложителя – столичният "Метрополитен".
Екипът на "АТЕК-ВД", воден от управителя доц. д-р арх. Валери Иванов, обрисува основните принципи при проектирането на логистични комплекси. Акцент в презентацията беше новата логистична база край София на веригата "Практикер", част от "Видеолукс Холдинг".