One-stop-shop: CW Forton разширява портфолиото от инвестиционни услуги
Четете в брой 2 на сп. ГРАДЪТ

Kamenitsa Park, Пловдив

- Честит 15-годишен юбилей на екипа на Forton! Може ли да припомним накратко основните моменти в развитието на компанията за бизнес консултантски услуги, както и стратегическото партньорство с Cushman & Wakefield?
- В продължение на 15 години CW Forton инвестира в развитието на хората, успя да изгради разпознаваем бранд и успешен модел на корпоративна култура, които я превърнаха в безспорен лидер на българския пазар. Позиция, която ни задължава и ни кара да търсим иновативни решения за нашите клиенти, да надхвърляме техните очаквания, да изграждаме професионалисти и да работим етично и отговорно. Със създаването си през 2005 г. проходихме като малка компания, само с посреднически услуги и отдел „Консултиране и оценки“. Впоследствие през годините разшири портфейла си от услуги с добавянето на отдели „Капиталови пазари“ и „Пропърти мениджмънт“, а през последните години – и на „Проджект мениджмънт“ и „Дългово и структурирано финансиране“.

Експертизата, натрупана през годините, ни помогна да реализираме редица успешни сделки като продажбата на Mall Varna, City Center Sofia (сега Park Center), Телефонната палата в София, бизнес център "Московска 9", пълното придобиване на Mall Plovdiv от един от съдружниците в проекта, продажбата на офис център Megapark и други. На пазара на строителни парцели също имаме своите успехи като продажбата на парцела на „Каменица“ в Пловдив, където в момента се реализира поетапно мултифункционален комплекс. С посредничеството на Forton бяха осъществени и поредица от сделки на логистичната и дистрибуторска компания Orbicо, последната от които бе за парцел за строителство по поръчка на източната дъга на околовръстното шосе. Сред най-големите сделки със земя в рамките на София с посредничество на "Фортън" може да отличим и придобиването на парцела на "Балканкар - Средец" от "Гаранти Коза". На наемния пазар също имаме своите успехи с подготовката и реализацията на концепциите за отдаване под наем на търговски центрове като Mall Varna, Paradise Center, Panorama Mall в Плевен, както и Galleria Burgas.
В сегмента на офис площите трябва да отбележим наемните сделки на Experian, която настанихме в знакова сграда на бул. „Цариградско шосе“, както и на фармацевтичната компания Teva – също за наем на цяла офис сграда заедно с проджект мениджмънт. Емблематично задание, което илюстрира силата на компанията и one-stop-shop подхода за нашите клиенти, е това за “Телерик” и американската технологична компания Progress. За тях успяхме да структурираме стратегическо консултиране, сделка по преместване в нова офис сграда, проджект мениджмънт, както и продажба на имот. Имаме успехи в хотелското консултиране и работата с международните хотелски брандове, като отчитаме голям интерес към България и потенциал в различни пазарни ниши. В областта на дълговото финансиране първият ни голям проект беше GORA, който включва офис и жилищна част.

- Как се развиват основните направления в дейността?
- Стратегията ни е да предоставяме на нашите клиенти one-stop-shop услуга като част от глобалния модел на Cushman & Wakefield. Познаваме добре цикъла на реализация на един имотен проект и се стремим да предлагаме цялостни решения, базирани на познанията ни за различни аспекти на имотния пазар. Голямото ни предимство е в комбинацията от местна експертиза и достъпа до огромна клиентска база и ноу-хау, които ни дава партньорството с глобален партньор като Cushman & Wakefield. Най-ценното за нашите клиенти е, че виждат синергиите между различните отдели в компанията и естественото преливане от една в друга услуга, стратегическия подход и визията за крайния резултат още от стартирането на всеки един проект.

- Логичното развитие на портфолиото от бизнес услуги е проект мениджмънтът и дейността по дългово финансиране?
- Да, това са най-новите направления в дейността ни, които бяха логична стъпка предвид възходящото развитие на имотния пазар през последните години и започването на редица мащабни проекти. Финансирането на един проект или транзакция с недвижим имот е ключово за успеха им и тук е нашата роля като консултант – да предложим оптимално решение с оглед постигането на максимална стойност и намаляване на разходите. Проектният мениджмънт, от друга страна, е дейност, която изисква координиране на специалисти от различни области с оглед изпълнението на проектите в срок и с договореното качество. Все по-честа практика е тази дейност да се възлага на външни екипи от професионалисти, с каквито нашата компания разполага.

- Какви са потребностите от консултиране на бизнес клиентите?
- Нашето разбиране е, че за да е успешен един бизнес, той трябва да следва пазарните трендове и да реагира на потребностите на клиентите. Това ни помага да предложим правилния продукт и набор от услуги в точното време. Ролята на добрия консултант е да предпазва клиентите си от грешки и в същото време да управлява активите им по начин, който повишава стойността им в дългосрочен план.
- Каква е перспективата за развитие на Cushman & Wakefield Forton като портфолио и като повишаване на стандартите и услугите?
- CW Forton е единствената голяма консултантска компания в сферата на бизнес имотите в България, регулирана по стандартите на RICS (Royal Institution of Chartered Surveyors). Това гарантира на нашите клиенти прозрачност и високо качество на услугите по международно признати стандарти. Стремим се да сме в крак с тенденциите на пазара и тестваме нови технологични решения в различни аспекти на управлението и продажбата на имоти.
- Как оценявате в момента икономическия цикъл на бизнес имотите и състоянието на българския real estate сектор?
- Влязохме в 2020 г. с умерени очаквания за пазара на бизнес имоти предвид спада на инвестиционните сделки от близо 75% през миналата година. За CW Forton настоящата година започна с „летящ старт“ с продажбата на Mall Varna на компания от групата на KBC. Като цяло обаче симптомите на пазара на бизнес имоти остават, а именно ниска ликвидност, слабо предлагане на добър инвестиционен продукт, нереалистични очаквания на продавачите… Като добавим и кризата заради пандемията от коронавирус, прогнозата ни е за стагнация на пазара на бизнес имоти, отложени или дори развалени сделки. Все още е трудно да се каже колко сериозно ще бъде засегнат пазарът, тъй като все още не е ясно кога пандемията ще достигне пика си, за колко време ще бъде овладяна, както и колко сериозни ще са последствията за икономиката. При всички положения се намираме в безпрецедентна ситуация и няма как да сравним 2020 г. с никоя предходна.
- Как ще се отрази пандемията от COVID-19 на real estate сектора в Европа и в България?
- Намираме се в ситуация без аналог в обозримото минало. Когато тази криза отмине, имотният пазар със сигурност няма да е същият. В краткосрочен план ще понесем някои негативи като забавяне на активността на наематели и купувачи, ръст на свободните площи, който ще постави под натиск наемните нива, отлагане на нови проекти… Много търговци ще задържат експанзията си и навлизането на нови пазари до нормализиране на обстановката… Вярвам обаче, че всички ще излезем от тази ситуация по-силни, по-можещи и отворени към новото. Самата пазарна реалност ще го наложи. Невъзможността да правим бизнес лице в лице например ще засили процесите на дигитализация и ще стимулира още по-динамичното развитие на ИТ и аутсорсинг бизнеса, които и сега са основните играчи в сегмента на офис площите. Някои бизнеси ще се преструктурират, което в близките месеци ще доведе до освобождаване на работна ръка.
В по-далечен план обаче ще сме свидетели на цялостна промяна в структурата на заетостта и икономиката, така че не е изключено да видим нови ключови купувачи и наематели на имотния пазар. Много производства ще заложат на диверсификация на мощности и реорганизация на веригата на доставка, за да намалят до минимум риска от блокиране на дейността им в бъдеще. Вече наблюдаваме бързото развитие на електронната търговия вследствие на ограничените възможности за придвижване и физическо пазаруване. Съответно онлайн магазините и всички компании по веригата на доставка - куриерски, логистични и др., ще стават все по-ключов фактор за търсенето на складови и логистични площи. Със сигурност ще се промени и начинът, по който пазаруваме, почиваме, прекарваме свободното си време. А това е свързано със сектори като търговия, хотелиерство, развлекателния бизнес и отново засяга цели сегменти от имотния пазар.
Накратко, задачата ни през идните месеци е на първо място да запазим здравето си и това на нашите близки, но също и да наблюдаваме отблизо това, което се случва в икономиката и в нашия сектор, за да сме готови за бъдещето.