Моника Гаевска, CBRE: Модерният офис: нещо повече от тухли и бетон
Вижте cтaтиятa в бpoй 3/2024 нa cпиcaниe ГPAДЪT
През последните години корпорациите отбелязват съществени промени в ролята и предназначението на своите офис площи. Исторически това е място, където се работи. Днес офисът е неразривно свързан с основни бизнес приоритети като ангажираност на служителите и стратегии за устойчивост, а също така и като катализатор за укрепване на корпоративната култура.
Най-добрите офиси могат да привличат и задържат таланти, да сплотяват екипите, да показват на служители и клиенти ESG целите на компанията и да бъдат достатъчно гъвкави, за да се адаптират към бъдещи промени в бизнеса. Постигането на тези цели е изключително сложно, като често изисква компромиси, особено в днешната икономическа среда. Нужен е строг и структуриран процес на планиране. Но преди това трябва ясно да се формулират стратегически цели и задачи.
Учене от опита
Новият офис е свързан с важни и дългосрочни инвестиционни решения, а разходите неизбежно са основен фокус. Тези проекти предизвикват необходимост от преосмисляне на целта на офиса и неговия принос за успеха на бизнеса и често отнемат значително време, така че ясният график на проекта е от решаващо значение.
Пандемията и възходът на дистанционната работа промениха из основи начина, по който служителите гледат на офиса. Докато големите градове в Европа достигат по-стабилни нива на заетост, много организации все още се борят със създаването на преживяване на работното място и повишаване на производителността. За най-добрите офис пространства е инвестирано значително време в разбирането на начина, по който се работи, и в създаването на среда, която извлича най-доброто от служителите. Опитът на служителите, устойчивостта, дигитализацията, благосъстоянието и приобщаването се превърнаха в решаващи фактори за създаването на най-добрите работни места. Установяването на тези основополагащи принципи още от началото е от решаващо значение и може да помогне офисът да отразява бранда на организацията.
Качество пред количество
Поляризацията на пазара води до стремеж към качество, като организациите се борят за най-доброто пространство. Въпреки че оставането на настоящата локация е привлекателна възможност, проучване на CBRE от 2023 г. показва, че 45% от наемателите на офиси в Европа активно се стремят към релокация, което е значително увеличение спрямо 18% през 2022 г.
Общото търсене на офис площи в Европа през 2023 г. е значително под дългосрочната средна стойност, но в България и други страни от Югоизточна Европа то остава стабилно.
Въпреки това има нарастващ недостиг на първокласни офис площи на най-предпочитаните локации. Ограничената наличност на финансиране за недвижими имоти и нарастващите разходи за строителство накараха предприемачите да бъдат предпазливи при старта на нови проекти. Това е един от факторите за повишаване на наемите в най-желаните сгради.
Ръст на гъвкавите пространства
Непредсказуемостта на бизнеса винаги е била в конфликт с дългосрочните ангажименти за наем на недвижими имоти. Днешните нестабилни краткосрочни икономически перспективи, съчетани с геополитическа несигурност, а също и пазарни смущения като предизвикателствата, свързани с качествената работната сила, правят тази непредсказуемост вероятно по-голяма от всякога. Растящият пазар на гъвкави площи играе все по-голяма роля за справянето с част от тази несигурност.
Проучване на CBRE показва, че бизнесите в Европа прогнозират увеличаване на използването на гъвкави офис площи, които днес привличат не само малкия бизнес и стартъпи, но и по-големи и установени компании.
Изборът на гъвкави офис площи дава възможност на организациите да се ангажират с по-краткосрочни наеми, но да запазят възможността да се разрастват в допълнителни площи в сградите.
В България, с повече от 7000 работни станции в София с гъвкави офиси, споделените офис площи остават важна тенденция, която трябва да се наблюдава, но все още е под нивото на по-развитите европейски столици, което оставя възможност за ръст.
Предвид множеството конкуриращи се приоритети и дългосрочния характер на офис стратегиите е разбираемо, че отлагането на решенията може да изглежда най-лесният вариант. Въпреки това успешното използване на офис пространството изисква инвестиция във време, особено в началото. Едно чудесно офис пространство може да оживи визията на компанията. Правилният избор може значително да подпомогне културата на компанията в цялата ѝ бизнес екосистема.