MBL анализ: Бъдещето е в хибридния модел на работа, "Хладилника" - предпочитана офис локация в столицата
Компаниите залагат на хибридния модел на работа - 74% от компаниите, анкетирани от MBL в специално проучване, са се насочили към него, докато 14% продължават да работят изцяло от офиса. Въпреки че почти половината от наемателите твърдят, че само около 20% от служителите им използват офиса редовно, бизнес лидерите все по-често залагат на допълнително подобряване на качеството на работната среда. Компаниите обръщат все повече внимание на социалния и колаборативен аспект от работа. 36% планират да преустроят съществуващия си офис с повече помещения за съвместна работа, а 14% планират да се преместят в по-модерна и ефикасна офис сграда, и на по-комуникативна локация.
През 2022 г. MBL проведе проучване сред 100 компании в София, наематели на общо над 300 000 кв.м. офис площи и близо 35 500 човека персонал. Списъкът включва компании от различни индустрии. 78% от които с международен произход и с най-много представители (42%) от IT сферата, сектора на професионалите услуги (12%) и аутсорсинга (9%).
Вследствие на пандемията и установения хибриден модел на работа, ролята, която офисът играе се измества от място, в което се извършва голяма част от работния обем и ежедневни дейности към пресечна точка на други аспекти от бизнеса, които иначе биха били неефективни, ако се осъществяват дигитално.
Въпреки всички предизвикателства, пред които са изправени компаниите в България, те са оптимистично настроени за развитието на техния бизнес и очакват допълнителен растеж през следващите 12-24 месеца. Почти две трети (65%) възнамеряват да увеличат работната си сила, близо една трета с над 25%. Наблюдава се видима промяна по отношение бъдещото разрастване на офисите. 23% са компаниите, които споделят плановете си за наемането на допълнителни площи в сравнение с 54% планиращи разширения през 2019. В пост-пандемичен контекст и предвид все по-широкото приложение на хибридния модел на работа, повече служители не означава непременно настаняването им в по-голям офис и наемането на допълнително офис пространство.
Офисът - споделено социално пространство и пространство за сътрудничество
Резултатите показват, че по-голяма част от анкетираните (70%) използват офиса като споделено социално пространство и пространство за сътрудничество. 68% от компаниите предпочитат да провеждат своите дейности по подбор и обучение на нови служители в офиса, докато половината (50%) все още виждат офиса като традиционно място за по-голяма част от работните дейности. 38% предпочитат да провеждат срещите си с клиенти основно там.
Програмите за стимулиране на служителите са най-преките методи за привличане и задържане на професионални таланти. Несъмнено работата от вкъщи е водещият стимул за служителите, предлаган от 91% от анкетираните компании. Програмите за привличане на нови служители и предоставянето на гъвкаво работно време са на второ място с по 75%, следвани от сертифициране и предлагане на програми за обучения (71%) както и корпоративни уелнес програми (67%).
Фирмите все по-често разглеждат сателитните офиси в регионални градове като надеждна възможност за ефективен растеж. Това дава на работодателите достъп до по-широк кръг от таланти като им позволява и да оптимизират ресурсите си. В контекста на хибридната работа сателитният офис може също така да предостави на служителите гъвкавост да работят от различни офис локации, когато имат нужда.
Столичният район Хладилника - предпочитана локация
Съществуват редица важни фактори, които оказват влияние в процеса на взимане на решение при избора на офис пространство. Всички те имат различна тежест и значение в зависимост от индивидуалните изисквания. Общият акцент, както и през предходните години остава върху локацията като приоритет номер едно за компаниите с 22%, следвана от немната цената, която се нарежда на второ място (17%), а на трето място в списъка с приоритети с 14% се нарежда комуникативността и градския транспорт. Оценявайки основните бизнес райони в София, най-голям дял (65%) от анкетираните наематели отличават Лозенец/Хладилника като район, който отговаря на техните представи за пригодна локация на офис, следван от идеалния административен център (61%), Цариградско шосе (53%), Изток/Изгрев (53%) и зоната на Бизнес Парк София (50%).
Според проучването 74% от анкетираните компании все още нямат планове за сателитни офиси, 13% вече имат такъв в един или повече регионални градове, а останалите 13% планират отварянето му. В това отношение Варна се оказва предпочитан район, следван от Пловдив и Бургас с идентични резултати, както и Русе.
MBL е водеща компания, специализирана в предоставянето на консултантски и брокерски услуги в областта на бизнес имотите. Компанията е изградила стабилна репутация на пазара на недвижими имоти в България и предлага комплексни решения на местни и международни клиенти – строителни предприемачи, инвеститори, финансови институции, наематели и др. Експертният екип на компанията притежава солиден опит в управлението на имоти, финансовите услуги, инвестициите и управлението на проекти.