Гергана Тенекеджиева, изп. директор: 30 години "Адрес недвижими имоти" задава стандарти за качество

Христо Илиев, Гергана Тенекеджиева и Георги Павлов (отдясно наляво) по време на честванията на юбилея

- Г-жо Тенекеджиева, честита 30-годишнина на "Адрес"! Както каза г-н Христо Илиев, създател на "Адрес" и главен изпълнителен директор на AG Capital, "Адрес" е в основата на създаването на всички компании в Realto Group и всички компании в AG Capital - в каква форма първата компания от бизнес групата посреща този кръгъл юбилей?
- През всички тези 30 години в "Адрес" никога не е правен компромис с ключовия принцип на компанията - да градим и ценим доверието и дългосрочните взаимоотношения. Винаги сме били коректни към всички, с които работим - от клиентите до инвеститорите, от партньорите до служителите. Изпитваме огромно уважение към знанията на всеки, с който си сътрудничим. Именно в тази форма искахме да отбележим и своя кръгъл юбилей – в изключително топла атмосфера и с много емоции посрещнахме стотици хора, сред които бивши служители, доставчици, партньори и приятели. Точно това бе за мен голямото признание по време на партито за нашите 30 години – да видя позитивното отношение на толкова много хора и да се уверя от дистанцията на времето, че пътят ни винаги е бил верният, дори в трудни времена.
- "Адрес" е символ на стандарти в индустрията за недвижими имоти - кажете ни повече за тези стандарти?
- "Адрес" е най-голямата агенция за недвижими имоти в България и за нас да налагаме стандарт е въпрос не само на имидж, това е отговорност. Ние работим с повече от 500 обучени консултанти, като се стремим те да са максимално мотивирани и удовлетворени от работата си. Осигуряваме всички необходими обучения, както и свидетелства за квалификация, но не оставяме на заден план добавената стойност, която носи доверието.
Затова за нас е задължително всички работещи в "Адрес" да бъдат не само компетентни, но и отдадени и гъвкави, да са хора, които наистина помагат да клиентите в този важен за тях житейски момент, какъвто е покупката на жилище. Да не пестят сили и да осигурят на продавачите най-добрата за тях сделка, да бъдат ценни съветници на инвеститорите в условия на динамично променящ се пазар. Разбира се, обезпечаването на целия процес – маркетинг, огледи, преговори и юридически консултации, позволява на клиентите ни да ползват цялостна услуга, което им пести ценно време и средства, гарантира им качество и сигурност.
- В момента жилищният пазар в България е много горещ - какви са неговите икономически двигатели и от тази гледна точка неговата перспектива? В какъв икономически цикъл се намира жилищният сектор и пазарът на жилища в момента?
- Жилищният пазар в момента по-скоро е обект на различни анализи и прогнози, дори спекулации. Това е обяснимо – светът премина през различни сътресения, които се отразиха на нашата икономика, а жилищата са тема, която вълнува буквално всички. През последните 2-3 години станахме свидетели на бум, който бе резултат донякъде от опита на хората да вложат парите си на сигурно в имот. Днес, когато този етап премина, бих нарекла пазара не толкова горещ, колкото активен и предвидим. Сделки се сключват, налице е баланс между търсене и предлагане, препускането на цените спря. Пазарът няма да падне драстично, тъй като жилището е продукт от първа необходимост. Смятам, че в момента се намираме в платото на една здравословна умереност.
- Какви са реалните жилищни нужди на потребителското търсене, които задоволява предлагането?
- Клиентите днес търсят функционални жилища, по-големи и просторни имоти, комфортно обитаване, по възможност допълнителни екстри, с добра инфраструктура, в добре уредени инфраструктурно райони. Покупката им вече не е самоцелна, купувачите съзнават, че не всяко вложение в жилище е разумна стъпка, защото не всяко ще увеличава цената си в дългосрочен план и не всяко ще отговори на реалните им жилищни нужди. Затова хората не са готови да инвестират парите си в какъвто и да е имот, където и да е. Те са добре запознати с пазара и се спират само на жилища, които отговарят в голяма степен на техните нужди. Наблюдаваме все повече купувачи, които са готови да вземат завършен апартамент на по-висока цена, в който да не влагат нищо повече – нито средства за обзавеждане и ремонти, нито време.
- Какви са очакванията за нови проекти - какви проекти да подготвят и стартират инвеститорите? Имат ли нужда от трансформация започналите жилищни проекти?
- Статистиката сочи, че разрешителните за строеж не намаляват, дори напротив. Инвеститорите у нас вече се научиха да чуват и да се съобразяват с нуждите на купувачите. Днес те се стремят да създават именно пазарно необходим продукт, а не да увеличават самоцелно предлагането с увереността, че за всеки имот ще се намери купувач.
Затова и за качествените проекти с добра локация купувачи винаги ще има. Ние следим динамиката на този пазар от първа ръка. Отчитаме всички промени в потребителските нагласи и се стремим да поддържаме ясен диалог между предприемачи и крайни клиенти.
Новото предизвикателство пред инвеститорите днес не са сградите – пазарът вече отся онези, които могат да създават качество в това отношение. Но задачата в момента е далеч по-трудна – хората вече не желаят само хубав апартамент с нови общи части и представителна рецепция, те искат заобикаляща среда. Имат нужда от зелени площи за отдих, хубави тротоари, добра инфраструктура, паркове и площадки за децата, зони за спорт и култура. А това не е в едни-единствени ръце – то може да се случи като резултат от добрата съвместната работа на частни инвеститори, местна власт и общество. И иска търпение и диалог между всички страни.
Вижте cтaтиятa в бpoй 6/2023 нa cпиcaниe ГPAДЪT в дигитaлeн фopмaт