ESG и "зелената" сертификация - между greenwashing и комфорта на служителите
Оffісе Іnvеѕtmеntѕ & Wоrkѕрасе Fоrum 2022

Oфиc ceгмeнтът пpoдължaвa дa бъдe oбeĸт нa нeмaлĸo cтpyĸтypни пpoмeни и тpaнcфopмaции, динaмиĸaтa се възвърна пpeз 2021 чpeз няĸoлĸo знaчими cдeлĸи зa пъpвoĸлacни oфиc плoщи и инвecтициoннaта тpaнзaĸция нa пъpвoĸлaceн oфиc aĸтив в София, а очaĸвaниятa зa 2022 ca oптимиcтични. Оffісе Іnvеѕtmеntѕ & Wоrkѕрасе Fоrum 2022, opгaнизиpaн oт Гpaдът Meдиa Гpyп, oчepтa най-актуалните тeндeнции в сектора ĸaтo пpeдocтaвя плaтфopмa нa eĸcпepтитe oт нaй-aĸтивнитe инвecтициoнни и аѕѕеt mаnаgеmеnt ĸoмпaнии, нa пpeдcтaвитeли oт нaй-динaмичнитe ĸoмпaнии oт ІТ / ВРО ceĸтopa, вoдeщитe СRЕ ĸoнcyлтaнти, apxитeĸти и wоrkѕрасе дизaйнepи, ĸaĸтo и нa инoвaтивнитe ĸoмпaнии зa cгpaдни инoвaции и тexнoлoгии, ĸoитo cпoдeлят cвoятa глeднa тoчĸa и aĸтyaлeн oпит.
За 2021 г. в BPO сектора - 10% ръст на бизнеса
и 15% на работните заплати, каквито бяха цифрите и през 2020 година, изтъкна Илия Кръстев, председател на Управителния съвет, AIBEST, в своята key-note презентация. Инфлацията вероятно ще доведе и през 2022 г. до същия ръст на индустрията и до по-значителен ръст на възнагражденията. Някои от глобалните партньори в сектора ще поемат част от разходите, други ще преместят индустрията в други региони, ще ги автоматизират или спрат проектите. През 2021 г. увеличението на броя на наетите лица е от порядъка на 3000 новонаети лица. Компаниите все по-активно ангажират хора извън България, в момента процесите се ускоряват - Португалия, Турция, Полша. Все по-активно се изнасят процеси в градове като Пловдив, Бургас, Варна, Русе, Стара Загора, Благоевград, Велико Търново и др. Войната в Украйна доведе до интерес от украински компании за релокиране в България, но страната ни не е достатъчно атрактивна данъчно и гъвкава по отношение на условията за лица от страни извън ЕС. Очакваме България да привлича и да задържа таланти и да се превърнем в една много по-атрактивна от сега локация, коментира Илия Кръстев.
Реализация на модерна и устойчива офис инфраструктура в среда на динамични трансформации
презентира в key-note представяне Валентина Димитрова, оперативен мениджър, PSS Construction. Като строителна компания PSS Construction през 2021 г. изгради успешно три офис сгради, които със своята архитектура и запълняемост се радват на добър успех. В момента изграждаме нови три офис сгради, които отговарят на всички съвременни високи изисквания за офис среда и са сертифицирани по LEED. Факт е завръщането на служителите в офис площите, и не само защото работодателите го изискват. Сградите вече предлагат все повече услуги за работещите. Наблюдаваме тенденция към просторни опън спейс пространства, комфортен дизайн, използване на съвременни технологии - висококачествена корпоративна среда, която съдейства за създаване на приятелска работна атмосфера. Войната причини криза със суровини и материали, а изготвянето на бюджети и вземане на решения за нови инвестиционни намерения в момента е много трудно при нереално високи цени на материалите - дървеният материал е поскъпнал със 150%, гипскартонът с над 100%, изолациите - с 40%, желязото се е увеличило над 100% и на моменти изчезва от пазара. Надяваме се ситуацията да се нормализира и цените и доставките да се върнат в нормалното до края на годината, коментира Валентина Димитрова.
Панел 1: ЕЅG тpaнcфopмaциитe - най-новото нормално
Наемателите все повече са загрижени за "зеления" характер на сградите, както и за други елементи като електрически автомобили, споделяне на пътуванията, средата в сградите. В бъдеще банките също ще поставят все по-високи изисквания, вече започват и задължителните одити. ESG критериите са водещи при закупуване и инвестиране в офис сгради като първо задължително изискване, сертификацията вече не е въпрос, а наемателите поставят редица изисквания като например възможността за закупуване на зелена енергия. ESG критериите обаче тепърва ще се изясняват като част от бизнес средата и законодателството. Младото поколение има високи изисквания към кръговата икономика, към изискванията за безопасност, местата за колаборация, използваните материали да са природосъобразни, да не се използват пластмасови прибори, а техните потребности са определящи за компаниите. Инвеститорите в бизнес сгради трябва добре да разбират процесите в една бизнес сграда. Хибридният начин на работа е част от философията на редица компании, например от ИТ сектора, но много от служителите имат нужда от "офис преживяване", като се търси неговата дефиниция - the employee is the king, като заплащането се превръща в един от факторите след няколко други. Търси се създаване на принадлежност към дадената компания, а договорите дават възможност и за дистанционно наемане от други градове.
В дискусията участваха Адина Уелш, изпълнителен директор България, Raiffeisen Property Holding International, Таня Косева-Бошова, управляващ партньор, Lion’s Head and Park Lane Developments, Димитър Иванов, съосновател и управляващ партньор, Авалант, Ева Македонска, HR директор, Chaos group, Верка Петкова, партньор, директор "Бизнес развитие", Colliers International, Георги Брашнаров, член на Консултативния съвет на BASSCOM, Александър Милев, Managing Director, Proxiad, Асен Лисев, изпълнителен директор на Браво Пропърти Фонд АДСИЦ.
Панел 2: Пазарът на офиси се възстановяване с положителна перспектива
Над 45 хил. кв. м офиси са отдадени през първите три месеца на 2022 г. в сравнение с 2020 и 2021 г. съответно с 26 хил. и 16 хил. кв. м. На три основни точки в София е концентрирана пазарната активност - БПС, Цариградско шосе и "Хладилника", в момента се строят над 200 хил. кв. м офиси. Динамиката на пазара се определя предимно от компании, които преподписват и релокират, цените остават около 12-14 евро/кв. м, като сделките за 2021 г. са на 70% в нови сгради. Над 80% от компаниите са предоставили възможност на служителите да се върнат в офиса, 99% от компаниите наемат нови служители като запазват офис площите си. Сегментацията на пазара е факт, а през следващите няколко години ще продължи намаляването на потребността от ползване на офис за дадена компания, намиране на най-правилния баланс с хибридния модел в преговор със служителите и бюджетен баланс и прелокиране на компании при изтичане на договори. Създаването на по-малък брой работни места от броя на служителите е постоянна тенденция, опън спейс площите продължават да бъда предпочитани, а флекс офисите в сградите се превръщат в буфер за краткосрочно търсене. Създаването на максимален комфорт в общите пространства в сградата като зелени фоайета, тераси и кътове и използването им за работа е актуална тенденция.
Оптимизация и възходящ тренд на пазара, развитие на co-working office as a service тенденциите, подобряване на енергийната ефективност и услугите в съществуващите стради и офиси са очакванията на експертите от панела. В него участваха Давид Давидов, управляващ партньор, Garitage Park, Георги Попчев, мениджър офис активи, Lion’s Head, Антон Славчев, изпълнителен директор, Avison Young Bulgaria, Лилия Кръстева, Country Head Bulgaria, Head of Property Management, Ceres Management Services, SAC, Росен Тенев, MRICS, регионален мениджър за България, Prodea Investments, Telus Tower, Йордан Кръстев, мениджър „Офис площи“, Forton | Cushman&Wakefield, Николай Неов, директор офис площи, MBL, Радослав Христов, Real Estate and Facilities Territory Lead CEE, Nordics & Russia, DXC Technology, Христо Aндонов, управляващ директор, Авалант.
Панел 3: Flex & Co-working пространства - задължителна част от новата офис екосистема
Споделените пространства вече не са само пространства за стартъп компании, а възможност за създаване на нов тип среда - офисът като услуга и възможност ползвателите да се занимават само със собствения си бизнес и с нищо друго странично. Новата офис екосистема дава възможност за децентрализирана организация с централен офис и система от локации и споделени пространства за работа на служителите. Голяма част от релокациите са в гъвкави работни пространства, синергията е ключова дума за създаване на успешната колаборация. Локация, корпоративна култура, допълнителни програми и възможности за различни срещи в залите за срещи в рамките на офис пространството са някои от факторите за развитие на модерните споделени пространства, подобно на стандартите за co-living.
В дискусията участваха Божидар Георгиев, изпълнителен директор, Work&Share Coworking Space, Тони Александров, управител, Work Better, Красимир Петров, мениджър управление на имоти и активи, Forton | Cushman&Wakefield, Александър Витанов, управител, Mellar, Георги Павлов, основател, Proptech.bg, Юлиан Давчев, LucidLink, Георги Георгиев, заместник мениджър офис площи, MBL.
PROJECTS SHOWCASE - архитектура, дизайн и технологии
В рамките на панелите 4 - Projects showcase: Модерен подход при проектирането и реализацията на офис сгради в контекста на зелената трансформация, и 5 Projects showcase: Workspace тенденции 2022, бяха демонстрирани конкретни решения от архитекти, дизайнери и представители на технологични компании.
ESG стандартите и офис архитектурата – тенденции 2022, устойчиво строителство и "зелени" проекти" - архитектурни концепции за устойчивост, функционалност и естетика, проектите на съвременните офис сгради и новите изисквания за здраве и безопасност - дистанциране и контрол на достъпа, дезинфекция и безопасност, чистота на въздуха и климатизация, дигиталните решения в отговор на социалните и пазарни промени - добавяне на стойност чрез технологични интеграции - това бяха някои от коментираните теми в рамките на панел 4. В него участваха арх. Ангел Захариев, съосновател, АиА архитекти, Анна Плугчиева, IT Key Account Manager, Samsung, арх. Димитър Паскалев, управител, Архитектоника Студио, инж. Роман Бацаров, Specification & Technical Manager, Knauf Ceiling Solutions, арх. Мая Йовчева, изпълнителен директор, Проарх, арх. Петър Торньов, основател, Вureau XII, арх. Радомир Серафимов, управляващ партньор, Ателие Серафимов Архитекти, арх. Илиан Илиев, управител , Студио Planning, Весела Вълчева-Макгий, управляващ партньор, Triple Green Building Group Bulgaria.
Модерни офис пространства, корпоративна общност, екипен дух и ръст на ефективността, технологични възможности за предвиждане на поведението и потребностите на ползвателите, превръщането на офиса в място за разнообразни дейности с приятна атмосфера с конкретни примери и проекти коментираха Алекс Ковачев, интериорен дизайнер и собственик, интериорно студио IDEA, Шакир Ахмедов, мениджър, OmniChannel, арх. Мила Иванова, управител, Cache Atelier, арх. Виктор Банарев, изпълнителен директор, MoVe Architects, арх. Станимир Йорданов, архитект, VIArchitects, Александър Витанов, управител, Mellar.
Вижте пълната програма на форума