Cushman & Wakefield: 4 сценария за въздействие на COVID-19 върху хотелския бизнес

Хотелиерският бизнес е сред най-потърпевшите от глобалната панделия от COVID-19. Още в средата на март повечето хотели и къщи за гости затвориха. Тенденцията се засили с напредване на заразата. За съжаление все още е много трудно да се предвиди колко точно ще загубят хотелите и кога могат да очакват някакво подобрение.
Много инвеститори и собственици на хотели търсят отговори на ключови за тях въпроси:
• Докога пазарът на хотелиерски услуги ще продължи да се влошава?
• Колко дълго ще останат затворени хотелите?
• Колко време ще е необходимо, за да се върнат нивата на заетост от преди COVID-19?
За съжаление все още никой не може да даде ясен отговор. Ето защо единственото разумно нещо е да се разработят няколко потенциални сценария и въз основа на тях да се изгради план за действие.
Сценарий 1
Това е основният сценарий, който отразява прогнозите преди разрастването на пандемията. Според предвижданията от януари 2020 г. пазарът на хотели се очакваше да запази нивата от 2019 г. и дори леко да спадне. За съжаление в момента той е и най-неактуален и шансовете за реализацията му са нищожни.
Сценарий 2
Според този сценарий най-тежкият момент за пазара на хотели ще бъде март 2020 г. - януари 2021 г. Той предвижда възстановяване в началото на следващата година. Според изчисленията в такава ситуация хотелите ще могат да очакват да достигнат ръст на печалбите си от преди кризата в рамките на около 5 години.
Сценарий 3
При третия сценарий се долавя нотка оптимизъм. Според него пикът на заболяването ще бъде пролетта-лятото на 2020 г. и след това вирусът ще отслабне и ще изчезне макар и не напълно. Изчисленията показват, че периодът за възстановяване в такъв случай ще бъде около четири години.
Сценарий 4
Междинният сценарие е хотелите да затворят през март 2020 г. и да отворят отново през лятото на тази година. Подобно на сценарий номер 2 собствениците и инвеститорите ще имат нужда от 5 години, за да се справят с кризата.
Пътят към възстановяването
В момента все още е изключително трудно да се говори кога и как пазарът на хотели ще се възстанови. Едни от ключовите фактори за това са:
• Кога и по какъв начин ще отпаднат рестрикциите за пътуване и социално дистанциране?
• Да спазят ли договорите си държавата и бизнеса към хотелите?
• Ще бъде ли открита ваксина или терапия срещу COVID-19 в близко бъдеще?
• Ще се запазят ли част от забраните?
• Кога ще бъдат разрешени груповите събирания (изложения, конференции, семинари, празненства и т.н.)?
• Колко големи ще бъдат тези групови събирания?
• Ще има ли ограничения за бизнес пътуванията?
• Ще има ли забявяне във веригата за доставки за строежите на нови хотели?
Предвижданията сочат, че хората, които пътуват за удоволствие ще бъдат първите гости на хотелите след отпадането на карантината. Те ще доведат и до първата финансова инжекция в бранша. По всяка вероятност бизнес пътуванията ще се забавят. Сравнително успешните сделки, сключени онлайн, конферентните разговори и т.н. доказаха, че част от тези пътувания не са неоходими. Същевременно много компании нямат да имат достатъчно бюджет, за да си ги позволят. Изложенията, конференциите и другите групови събития ще бъдат възстановени последни.
При последната финансова криза пазарът на инвестиции в хотелите бе поставен на пауза за около две години. Тогава много собственици на хотели и инвеститори отказаха да продават на по-ниски цени. По всяка вероятност това ще се случи и сега.
Важно е обаче да се каже, че поради несигурността на ситуацията и непрекъснато променящите се обстоятелства има вероятност тези прогнозни сценарии да бъдат променени драстично.