Colliers проучване: COVID-19 и участниците на пазара на офис площи в България

Малка част от компаниите към началото на април са предприели мерки за оптимизация на разходите, включващи преустановяване на плащания към контрагенти (5%), съкращение на персонал (2%) и намаляване на заплати (2%). Най-разпространения сред участниците подход за справяне в ситуацията на здравната криза е въвеждането на работата от вкъщи. Близо 90% от компаниите са имали такава практика и преди извънредното положение. Тази мярка е осъществена в различна степен - 82% са успели да я въведат за почти цялата фирма, 16% - за повече от половината служители, а останалите 2% са я приложили за по-малка част от екипа - между 26% - 50%. Дистанционното изпълнение на работните задължения ще продължи да бъде факт и през следващия месец.
Colliers проведе проучване сред компании от пазара на офис площи в страната във връзка с влиянието на COVID-19 върху техния бизнес. Методът на изследване са телефонни интервюта, състояли се в периода 01.04 – 06.04.2020 г. Над половината от участниците са от ИТ и аутсорсинг сектора. Останалите са от Фармация, Логистика, Търговия, Банкиране и застраховане, и други. Компаниите са с офиси в София, Варна, Пловдив и Бургас, като 70% от тях имат над 71 служители.
Близо половината от компаниите не отчитат съществено отражение на кризата върху продуктивността им. При 23% от тях е налице негативен ефект по отношение на обем на работа и приходи, а при 19% е точно обратното – регистрират положителни резултати.
Очаква се да се увеличи делът на компаниите (от 5% на 14%), които възнамеряват да преустановят плащанията на наеми и режийни разходи, и към контрагенти. 9% не са решили какво ще предприемат, а 7% ще намалят работни заплати и/или ще въведат принудителен отпуск. Едва 2% от интервюираните смятат да се възползват от правителствените мерки за подкрепа на бизнеса. Половината от участниците очакват негативно влияние на кризата в рамките на следващите от 9 до 18 месеца, най-вече защото обслужват и пряко засегнати сектори. 19% считат, че за тях няма да настъпи особена промяна, 16% от интервюираните прогнозират краткосрочен позитивен ефект върху бизнеса им.