Colliers Insights and Recommendations: Търговски площи и свободно време

Трудно е да се прецени въздействието в такава бързо променяща се обстановка. Сектори като хранителните стоки и фармацията вече се възползват от бързо увеличение на продажбите. Телевизорите с голям екран, WIFI рутерите и другите необходими за home office пособия също бележат възходящ тренд, който обаче в средносрочна перспектива няма да се запази. Ритейлърите с различни канали на продажби се справят добре, включително електронните продукти и услуги, на фона на повишените продажби на онлайн магазините за храни и други стоки.
Локациите по главните улици, особено свързаните с туризъм, и големите шопинг центрове с различни атракции - кино, боулинг, зали за събития, са в най-голяма степен застрашени от спада на приходите в резултат на прекратяването на големите публични и бизнес събития.
Пазарният контекст
Поведението на много централни банки за улесняване на кредитирането трябва да даде възможност на домакинствата да продължат до известна степен с пазаруването - например за медицински цели, промяна на обстановката у дома, закупуване на големи тв екрани или слънчеви панели за покрива. Такъв тип разходи съставлява до 36% от приходите и е възможно да бъдат посрещнати от домакинствата. Сезонният характер на търговията също може да облекчи рисковете пред търговците в Европа, особено предвид тежестта на четвъртото тримесечие. В най-лошия вариант 25% от тези разходи остават нереализирани в рамките на 2020 г.
Разпределение на разполагаемия доход на домакинствата (вляво) и индекс на потребителското харчене в Европа (вдясно)
За търговските центрове и ритейл парковете е необходим кризисен план и добра подготовка, който да включва приоритизиране на най-застрашените области, възможностите за поддръжка на сигурността, фасилити мениджмънт и различните експлоатационни услуги. Преглеждането на дейностите на наемателите и експлоатацията на най-рисковите зони като киносалони, зони за хранене и др., е критично в осигуряване на функционалността на търговския център, като на първо място остават здравето и безопасността на екипите, клиентите, наемателите и посетителите.
Разходите на домакинствата за различни стоки от първа необходимост съставляват около една трета от разполагаемия доход, една трета е за незадължителни стоки и услуги, и още една трета - за разходи по обитаване и спестявания. Това дава възможност за известни икономии и "затягане на коланите" и оптимизиране на разходите.
Сезонният характер на разходите в търговията на дребно са причина вероятно най-засегнатият от карантината период да бъде второто тримесечие, който за щастие не е най-пиковият, какъвто е четвъртото тримесечие, докогато може да се възстанови потребителското търсене.
Търговия по различни канали
Способността на пазарите да реагират на разходите и търговците чрез различни канали и е-услуги ще бъде важен фактор за подкрепа не само на търговците, но и на цялата икономика. Разликите между настоящите нива на въвеждане на различни търговски канали и наличната инфраструктура - някои пазари са в добра позиция да се справят, други са силно зависими от физическия ритейл и заведенията за хранене.
Електронна търговия: стоки срещу услуги
Въздействие върху пазара
Търговските улици и шопинг моловете са най-сериозно изложени на отрицателните тенденции в потребителското търсене, особено предвид излишъка на търговски площи в магазини по централни улици.
Търговските центрове, които са изместили своя модел към експозиция плюс ритейл и зони за хранене, също ще почувстват негативния ефект на работата от разстояние за разлика от центровете с ключов обект магазин за хранителни стоки и обществен център.
Търговски площи и потребителско търсене в Европа по тип на площите - главна улица, шопинг мол, супермаркет, ритейл парк, онлайн
Хранителните супермаркети и ритейл парковете са по-приспособими, особено тези, които предлагат услугата click and collect. Съотношението на онлайн и традиционните продажби ще зависят в бъдеще и от фактори като промяна на културните норми.
Наемите
Перспективата за търговците в много от европейските градове изглежда слаба, въпреки че основните пазари очакват стабилни наемни нива.
Сериозният удар по пазарите от Covid-19 се очаква да има за резултат натиск върху наемните нива през 2020, дори и на местата, които регистрираха ръст в началото на годината.
Главните улици с фокус върху туризма са под натиск и свръхпредлагането и структурните слабости могат да имат ефект върху промяната на наемните нива.
В някои региони като Италия договорните наемни отношения могат да бъдат променени в резултат на форс мажорните обстоятелства и желанието на наемателите да се възползват от тях. Търговците наематели вече започват да отлагат наемните вноски в редица държави и предвид наложените от държавата затваряния въпросът е по какъв начин могат да бъдат компенсирани наемателите и наемодателите.
Очаквайте пълния текст на анализа в брой 2 на сп. ГРАДЪТ