BalREact#Action in crisis: Новата реалност - "трансформация" и "краткосрочен ефект"








Нужно е време за оценка на новата реалност. Работата само от къщи не е най-доброто и не всички са склонни да се възползват от тази възможност. Средата създава общността и компанията и крайния продукт като резултат. Ситуацията в момента създава възможности за креативност и пробване на различни идеи като six-feet офис и да се търсят най-оптималните модели. С тези думи стартира Сесия 1 на BalREact#Action in crisis Атанас Гаров, управляващ партньор, Garitage Park. Не очакваме значими промени при нашите наематели, има индикации, че те се връщат в офиса, но част от служителите може да останат вкъщи. Моментът на свръхликвидност създава предизвикателства, включително и за институционалните инвеститори. Ситуацията ще ускори прилагането на редица съществуващи модели и решения като въвеждане на изкуствения интелект.
Големият икономически и социален стрес ще донесат много позитиви в бъдеще. Кризата не е финансова и структурна, а секторна. В офисния сегмент работи под 10% от работната сила, а работа от вкъщи винаги е имало. Най-сериозните последствия са върху хотелския сегмент и търговските центрове, индустриалният и логистичен сегмент се справят добре. Ситуацията стана причина за промени при нашия проект офис парк Office X - допълнително препроектиране за въвеждане на мерки за по-голям комфорт и безопасност - например да влезеш да седнеш на бюрото си без да докоснеш нито една повърхност, въвеждане на материали, филтри и климатични системи, които ще работят по малко по-различен начин. Отпадат бизнеси с ниска добавена стойност, а в България ще има все повече фокус върху висока добавена стойност и страната ще се възползва във всички сегменти. В момента има голяма ликвидност, но и голяма несигурност, свързана с цената на активите и затова има период на изчакване от страна на инвеститорите, коментира Асен Лисев, управляващ директор и член на управителния съвет, Bravo Property Fund REIT.
Хората трудно ще се откажат от свободата за последните 20-30 години - да пътуваме сравнително достъпно и евтино, да прекарваме ваканцията си на различно място всяко лято и затова имаме нужда и от големите хотели, и от нискобюджетните авиокомпании на добра цена. Всички хотелски вериги направиха своите протоколи за работа, които адекватно обхващат процесите в един хотел. Три месеца след началото на кризата е твърде рано тя да бъде оценена. Хотелският бизнес ще продължи да бъде интересен за инвестиция, представи своята гледна точка Лъчезар Тодоров, изп. директор, Terra Tour.
В момента сме в период на трансформация, който ускори редица процеси на дигитализация. Банките имаха доста интензивни три месеца досега с исканията от клиенти за т. нар. "доброволен мораториум". В момента банките са изключително ликвидни, което е функция и на мерките от правителствата. В сравнение с предишната криза в момента кредитните политики на банките са с много по-устойчиви структури, с по-задълбочен анализ на наематели, предварителни договори за продажби и наемане. Ликвидността в момента е голяма и се предоставя от различни институции, но лихвените нива зависят от много фактори - както структурата на институцията, така и от стабилността на проекта. Качествените проекти и инвеститори оцеляват при всички ситуации, заяви Таня Карагеоргиева, Директор управление Финансиране, УниКредит Булбанк.
Банките правят анализи на поведението на клиентите в различните сегменти и в момента преразглеждат своите критерии за финансиране. Преди финансовата криза преди 10 години имаше т. нар. asset financing - например кредитиране на покупка на терен, а после се оказваше, че инвеститорът няма възможност да реализира проекта. Това е научен урок и сега такъв подход е невъзможен. Наблюдвахме колко бързо реагира бизнесът на кризата с COVID-19, но връщането обратно на работа не е толкова лесно. В крайна сметка home office вероятно ще остане като опция, а не като постоянно решение. Виждаме проактивност както от страна на наемодателите, така и от наемателите, коментира Павел Тишев, директор специализирано финансиране, Банка ДСК.
Ако сравняваме ситуацията отпреди 12 години в момента имаме съкращаване на търсене и предлагане, а през 2008-2012 г. имахме съкращаване на ликвидността. Средносрочно не виждам фактори, които да променят българския пазар. Работенето от вкъщи е факт дълги години при различни компании, но се оказва не толкова продуктивна. Първи на кризата реагираха търговските площи и подходът беше различен в зависимост от състоянието на дадения търговски мол преди кризата. Трафикът на хората е намалял от 40 до 60%. При офисите редица сгради бяха отдадени предварително, но в момента наемателите вече изискват отстъпки. При инвестициите също очакваме корекции на доходността. Новата реалност ще бъде краткосрочна, а икономиката от вкъщи няма да е вечна, хората имат нужда да общуват, е мнението на Георги Киров, partner, Investment аnd Valuation Advisory Services, Colliers International.
Хоум офисът стана част от нашето битие, но компаниите бързо се адаптираха към тази среда. Това дава надежда за в бъдеще и за near-shoring. Предизвикателство е фактът, че в София се появяват няколко нови хотела във високия сегмент, а бизнес пътуванията могат да бъдат заменени от видеоконференции. При търговските площи вече наблюдаваме възстановяване на човекопотока до 70% и възстановяване на приходите, а онлайн търговията не дава същите възможности. При наше проучване на наематели до 50% от тях се връщат в офисите през септември, 30% още сега през юни, останалите до края на годината. Предстои да видим комбинацията от гъвкава работа от офиса и от вкъщи, заяви Михаела Лашова MRICS, изпълнителен директор, Forton | Cushman&Wakefield. Ликвидността на българския пазар е факт, предимно с български инвеститори, които са много адаптивни, навлизат и mezzanine фондове. Очакваме пазарът да възвърне своите нива отпреди 2019 г. Първите сделки са с дистрес активи, но при стабилна икономическа обстановка ще се радваме на инвестиционна активност. Случилото се е сътресение за бизнесите, но реалната оценка ще можем да направим догодина след като изтекат мораториумите на банките, а хората се върнат обратно в офисите. Вече имаме опита и подготовката от предишната криза, смята Михаела Лашова.
"Трансформация" и "краткосрочен ефект" бяха заключителните думи на участниците в панела. Пазарът е устойчив и има основи за справяне със ситуацията, обобщи Камен Кръстев, управител, Градът Медиа Груп.